SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Negatywna opinia internautów o reklamie wideo w sieci

87 proc. użytkowników radia internetowego i 84 proc. osóboglądających treści wideo korzysta z tych mediów by sięzrelaksować. Rozrywka to dla nich przede wszystkim teledyski (70proc.) i filmy tworzone przez innych internautów (59 proc.) orazzwiastuny filmowe, filmy i seriale (40 proc.). Z reklamą audio lubwideo zetknęło się 73 proc. internautów, którzy kiedykolwiekoglądali materiały wideo w internecie, jednak ich opinia o tejformie promocji jest nie najlepsza.

Negatywna opinia internautów o reklamie wideo w sieci

Osoby, które spotkały się z reklamą audio lubwideo uważają, że reklamowe treści wideo sąnieinteresujące, denerwujące, nienowoczesne oraz są zdania, że nieprzyciągają one uwagi i nie stanowią dobrego sposobu dotarcia doosób takich jak oni - wynika z badania firmy Gemius.

Materiały wideo w internecie cieszą się większąpopularnością niż radio internetowe. Oglądało je trzech naczterech (76 proc.) internautów, podczas gdy radia słuchało 61proc. badanych. 15 proc. użytkowników internetu nigdy niekorzystało ani z przekazu audio, ani wideo w sieci. Najwięcej tegotypu osób jest w gronie internautów powyżej 34. roku życia. Wśródpowodów niekorzystania z radia i materiałów wideo w interneciedominują czynniki związane ze stylem życia. Internauci niekorzystali z tych mediów, gdyż brakowało im czasu wolnego i sąprzyzwyczajeni do mediów tradycyjnych (tradycyjnego radia itelewizji). Jednym z istotnych czynników są również ograniczeniatechniczne w postaci zbyt niskiej przepustowości łącza. W przypadkuradia 14 proc. badanych zadeklarowało, że w ogóle nie słucha radia(ani tradycyjnego, ani internetowego). Czynnik ten najczęściejwskazywała młodzież w wieku studenckim. Młodsi internauciwskazywali również na niedopasowanie dostępnych w radiachinternetowych treści do zainteresowań. Internauci, którzykiedykolwiek oglądali materiały wideo lub słuchali radia winternecie, zadeklarowali, że w przyszłości będą z tych mediów, wszczególności z wideo, korzystać częściej.

PRZEDE WSZYSTKIM FILMIKI
Jeżeli chodzi o sposób dotarcia do materiałów wideo, to osoby jeoglądające można podzielić na aktywne i bierne. Do aktywnychzalicza się 42 proc. internautów, którzy poszukują materiałówwideo. Bierni to z kolei ci, którzy natrafiają na takie materiałyprzy okazji przeglądania innych treści internetowych lub poprzezlinki podesłane im przez znajomych. Zwyczaj dzielenia się tego typulinkami szczególnie upowszechniony jest wśród młodszychużytkowników sieci. Starsi internauci częściej natomiast trafiająna materiały wideo przy okazji przeglądania innych treściinternetowych.


wykresinternetwideo

Zdecydowanie najczęściej internauci oglądają materiały wideo wserwisach z krótkimi filmikami (tj. YouTube, wrzuta.pl itp.), aserwisy te szczególnie popularne są wśród mężczyzn i młodszychinternautów. Poza tym, 45 proc. badanych zadeklarowało kontakt ztreściami wideo na portalach internetowych i w serwisachinformacyjnych - te z kolei częściej wskazywane były przezstarszych użytkowników internetu. Osoby takie częściej równieżoglądają materiały wideo w telewizjach internetowych. Taki sposóbkontaktu z treściami wideo zadeklarował jednak tylko co czwartyinternauta, który oglądał chociaż raz w ciągu ostatniego miesiącamateriały wideo.

RELAKS I ROZRYWKA
Podstawowym celem korzystania z radia (87 proc.) imateriałów wideo w internecie (84 proc.) jestrelaks i rozrywka. Dużo rzadziej użytkownicy internetu wskazywalipotrzebę bycia na bieżąco, orientowania się w życiu kulturalnym,rozwijania hobby czy też wskazywali na cele edukacyjne i naukowe.Natomiast spośród dostępnych treści wideo największą popularnościącieszą się teledyski, które ogląda 70 proc. użytkowników materiałówwideo w internecie. Poza tym duży odsetek badanych ogląda filmikitworzone przez innych internautów (59 proc.), zwiastuny filmowe,filmy lub seriale (40 proc.), wypowiedzi i komentarze (36 proc.)oraz relacje z wydarzeń (34 proc.). Kobiety częściej niż mężczyźnioglądają teledyski, a rzadziej filmiki tworzone przez innychinternautów, relacje z wydarzeń i transmisje na żywo. Młodszychużytkowników internetu w porównaniu ze starszym bardziej interesująteledyski, filmiki tworzone przez innych internautów, zwiastunyfilmowe oraz filmy i seriale, mniej zaś relacje z wydarzeń.

Jeżeli chodzi o tematykę, to najwięcej internautówkorzystających z treści wideo w internecie ogląda muzycznemateriały wideo (70 proc.), poza tym dużą popularnością cieszą siętreści humorystyczne i rozrywkowe (62 proc.) oraz związane z filmemi kinem (51 proc.). Kobiety dużo częściej niż mężczyźni wybierająmateriały wideo dotyczące życia gwiazd i stylu życia, dużo rzadziejzaś o tematyce sportowej, erotycznej, motoryzacyjnej czy dotyczącekomputerów, elektroniki i nowych technologii. Młodszych internautówbardziej interesują treści muzyczne, rozrywkowe oraz filmowe. Zkolei starsi częściej oglądają materiały filmowe dotyczące politykii społeczeństwa, turystyki i podróży oraz nieruchomości ibudownictwa.

REKLAMOWE WIDEO WCIĄŻ NUDNE
W badaniu sprawdzono również stosunek internautów do reklamy wmateriale wideo. Okazało się, że z tą formą reklamy spotkało się 73proc. internautów, którzy kiedykolwiek oglądali materiały wideo winternecie. Najlepiej zapamiętane zostały reklamy usługtelekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych i finansowych orazsamochodów lub artykułów motoryzacyjnych. Osoby, które spotkały sięz reklamą w materiale wideo w internecie, negatywnie oceniły ją nawszystkich badanych wymiarach, czego potwierdzeniem są deklarowanezachowania w sytuacji ich pojawienia się - aż 2/3 internautówaktywnie unika z nimi kontaktu (czy to poprzez rezygnację zdalszego oglądania materiału wideo, czy poprzez próby przewinięciareklamy), co piąty w czasie emisji reklamy zajmuje się czymś innym.Jedynie 15 proc. badanych zadeklarowało gotowość do obejrzeniachociaż fragmentu spotu reklamowego.

wykres2wideo

Paradoksalnie, pomimo niechęci do reklam w materiale wideo winternecie, zdecydowana większość ich odbiorców (69 proc.) godzisię na ich obecność w zamian za możliwość oglądania darmowychtreści wideo. Gotowość do płacenia za wolne od reklam materiaływideo wyraził jedynie co dziesiąty użytkownik treści wideo winternecie.



O badaniu - Celem badania "Radio internetowe i treści wideo winternecie", było poznanie zachowań oraz opinii internautówdotyczących radia internetowego i treści wideo w internecie.Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych nawitrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemustat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankietyemitowane były losowo w okresie od 24 do 30 marca 2009 roku. Wramach badania zebrano 1000 wypełnionych do końca kwestionariuszyod internautów w wieku powyżej 14 lat. Aby dane byłyreprezentatywne, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniemwagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci iwieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetuw Polsce. Dane te pochodziły z badania Omnibus PBS (VIII-IX 2008).W przypadku wykresów przedstawiających uzyskane wyniki w podzialena grupy ze względu na zmienne demograficzne, różnice międzygrupami testowane były testem Z, zaś poziom istotności ustalonyzostał na 0,05. Różnice istotne statystycznie zostały zaznaczone nawykresach czerwonymi strzałkami.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Negatywna opinia internautów o reklamie wideo w sieci

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl