SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Netflix otworzy biuro w Warszawie, przez dwa lata zainwestował w Polsce 490 mln zł

Koncern Netflix zapowiada, że uruchomi w Warszawie biuro, które będzie jego hubem na region Europy Środkowo-Wschodniej. Firma w ostatnich dwóch latach na treści w naszym kraju wydała 490 mln zł.

- Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej. Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów - komentuje Larry Tanz, wiceprezes i szef seriali własnych Netflixa w regionie EMEA.

- Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią - podkreśla.

Netflix na razie nie ujawnia, kiedy konkretnie ruszy jego warszawskie biuro ani kto będzie nim kierował. Firma ma europejską centralę w Amsterdamie, biura Londynie, Berlinie, Paryżu i Sztokholmie (to ostatnie zostało uruchomione w ub.r.) oraz studio filmowe w Madrycie.

Netflix w Polsce od sześciu lat

Platforma Netflix pojawiła się w naszym kraju na początku 2016 roku, a od jesieni 2016 roku jest dostępna w pełni spolszczonej wersji.

Od dwóch lat Netflix jest zdecydowanie najpopularniejszą platformą VoD w Polsce. Według badania Mediapanel w lutym br. odwiedziło go 14,35 mln polskich internautów, z których każdy spędził średnio 5 godzin i 39,5 minuty. Drugi w zestawieniu HBO GO miał 4,42 mln użytkowników.

Netflix tak samo jak inni globalni wydawcy VoD nie ujawnia, ilu ma subskrybentów w Polsce. Nieoficjalnie mówi się, że jest ich ponad 1 mln.

W ostatnich latach na potrzeby realizowanych w Europie Środkowej seriali i filmów oraz pozyskiwania treści Netflix zatrudnił w Polsce grupę menedżerów. Pod koniec 2018 roku stanowisko content acquisition managera na Europę Środkową objął Łukasz Kłuskiewicz, a wiosną 2020 roku dyrektorką ds. produkcji oryginalnych w tym regionie została Anna Nagler.

W 2016 roku Netflix pojawił się w wielu innych krajach z Europy Środkowej, a w kolejnych latach w Rumunii, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech i - jesienią ub.r. - Ukrainie.

490 mln zł przez dwa lata na treści w Polsce

Netflix podaje, że w 2020 i 2021 wydał 490 mln zł na treści w Polsce: własne produkcje polsko- i obcojęzyczne oraz treści licencjonowane. Na potrzeby produkcji platformy powstało ok. 2,6 tys. miejsc pracy.

Jak dotąd Netflix zrealizował w Polsce m.in. filmy „W głębi lasu”, „Wszyscy moi przyjaciele nie żyją”, „Hiacynt”, „W lesie dziś nie zaśnie nikt 2”, „Dawid i elfy”, „Jak pokochałam gangstera” i „Pod wiatr” oraz seriale „Kajko i Kokosz”, „Sexify” i „Rojst ‘97”.

W ofercie platformy są też licencjonowane polskie filmy (ostatnio pojawiły się m.in. „Najmro” i „Bo we mnie jest seks”) oraz seriale (m.in. od TVP i AXN).

Dwa lata temu Netflix zaczął współpracę z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (wiosną 2020 roku przeznaczył 2,5 mln zł na fundusz pomocowy dla pracowników branży telewizyjnej i filmowej najbardziej poszkodowanych wskutek pierwszego lockdownu), a w br. - współpracę ze Szkołą Filmową w Łodzi obejmującą cykl warsztatów dla studentów szkoły.

- Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większy transfer środków, nowe możliwości kreatywne - komentuje Alicja Grawon-Jaksik, prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.

Do zapowiedzi uruchomienia warszawskiego biura Netflixa odniósł się we wtorek przed południem rzecznik rządu Piotr Müller. - Dobra decyzja, która potwierdza stałe zainteresowanie naszym regionem ze strony amerykańskich inwestorów. To kolejne miejsca pracy w sektorze audiowizulanym i możliwości rozwoju dla polskich talentów - stwierdził na Twitterze.

Na koniec ub.r. Netflix miał globalnie 221,84 mln subskrybentów, wobec 213,56 mln kwartał wcześniej i 203,66 mln na koniec 2020 roku. Wpływy firmy w czwartym kwartale ub.r. zwiększyły się o rok do roku 16 proc. - z 6,64 do 7,71 mld dolarów, a zysk netto - z 542 do 607 mln dolarów.

Google kupił wieżowce w Warszawie

Netflix to kolejny globalny koncern internetowy, który zwiększa inwestycje w Polsce. W marcu br. Google podpisało z deweloperem Ghelamco umowę dotyczącą kupna kompleksu wieżowców The Warsaw HUB, zbudowanego z centrum stolicy w latach 2015-2020. Wartość transakcji to ok. 582,7 mln euro netto.

Z kolei Uber na początku 2019 roku ogłosił, że zainwestuje 26 mln zł w swoje centrum technologiczne w Krakowie i zatrudni tam kolejne 200 osób, natomiast biuro w Warszawie będzie centrum firmy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dołącz do dyskusji: Netflix otworzy biuro w Warszawie, przez dwa lata zainwestował w Polsce 490 mln zł

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
Fajnie, tylko mniej polskich bzdurnych seriali.
0 0
odpowiedź
User
kolis
Fajnie, tylko mniej polskich bzdurnych seriali.


Niestety, ale prawdpodobnie oznacza to więcej naszych treści
0 0
odpowiedź
User
TT
Siłą Netflixa są lokalne produkcje udostępniane globalnie (patrz np. popularność hiszpańskiego Domu z papieru czy koreańskiego Squid Game). HBO, Disney czy Amazon promują prawie wyłącznie amerykańskie produkcje.

To co mi się nie podoba w Netflix, to kiepski podział na pakiety. Chcę np. 4K (u konkurencji w standardzie), natomiast nie potrzebuję przy tym opłacać 4 jednoczesnych dostępów.
0 0
odpowiedź