Podkański kontra Domański

Prezes Axel Springer Polska oskarża o przekłamania i manipulacje Jerzego Domańskiego Redaktora Naczelnego tygodnika "Przegląd"

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

W czwartek Wiesław Podkański Prezes Zarządu Axel Springer Polska wystosował list do Jerzego Domańskiego, Redaktora Naczelnego tygodnika "Przegląd", w którym oskarża go o przekłamania i manipulacje.

A chodzi o nr 38/04 "Przeglądu" w którym pojawił się artykuł poświęcony wydawanemu przez Axel Springer Polska tygodnikowi "Newsweek Polska. Oto treść listu:

"Szanowny Panie Redaktorze,

w jednym z ostatnich numerów "Przeglądu" (38/04) zechciał Pan sporo uwagi poświęcić wydawanemu przez Axel Springer Polska tygodnikowi "Newsweek Polska". Żałuję, że uczynił to Pan w formie nierzetelnego, pełnego przekłamań i manipulacji artykułu, bazującego na półprawdach oraz (z dwoma wyjątkami) anonimowych wypowiedziach osób niemających większego pojęcia o funkcjonowaniu zarówno "Newsweeka", jak i wydawnictwa Axel Springer Polska.

Aby nie pozostać gołosłownym pozwolę sobie skomentować niektóre Pana "rewelacje":

1. Nie jest prawdą, że wydawnictwo brało pod uwagę jakiegokolwiek obcokrajowca bądź jakąkolwiek z osób wymienionych w tekście z imienia i nazwiska jako kandydata na stanowisko redaktora naczelnego "Newsweeka".

2. Nie jest prawdą, że "powodem zmian [w "Newsweeku"] mają być nieporozumienia dotyczące wizji rozwoju tytułu w Polsce między licencjodawcą Newsweek Inc. a wydawnictwem Axel Springer". Doskonale nam się współpracuje, nie dalej jak dwa miesiące temu współpracę rozszerzono: w Rosji powstała kolejna edycja "Newsweeka" jako wspólne przedsięwzięcie Axel Springer i Newsweek Inc. Zapytany przez dziennikarza Pana redakcji, wyjaśniłem, iż zmiany to spełnienie woli dotychczasowego naczelnego, pana Tomasza Wróblewskiego, któremu wydawnictwo stworzyło w ten sposób dalszą atrakcyjną ścieżkę rozwoju zawodowego. Ta informacja nie znalazła się już w artykule.

3. Nie jest prawdą, że Tomasz Wróblewski kiedykolwiek pracował w "Gazecie Wyborczej".

4. Podana w Pana tygodniku informacja o nakładzie bazuje na danych z jednego, faktycznie nienajlepszego, miesiąca 2004 r. Ale wystarczyło poddać analizie którykolwiek inny miesiąc i wyniki już wyglądałyby inaczej, jak choćby w I. kwartale 2004 r., średnia sprzedaż (za ZKDP):Newsweek:  202.365 egz.Polityka:  189.214 egz.Wprost: 172.489 egz.Przegląd:   39.730 egz.

Wyniki czytelnictwa potwierdzają czołowe miejsca "Newsweeka" wśród tygodników opinii (PBC General, SMG/KRC, CCS, I-VIII.2004, N=24076, opracowane przez Axel Springer Polska):Newsweek:  2,6 mln czytelnikówPolityka:  1,8 mln czytelnikówWprost: 2,3 mln czytelników

Rozumiem jednak, że wybór nie był przypadkowy i służył udowodnieniu założonej tezy.

5. Twierdzenia: "Od "Newsweeka" odwróciło się mnóstwo osób o umiarkowanych poglądach. Odwróciła się część klasy średniej." są nieprawdziwe i bezpodstawne. Nie znajdują odzwierciedlenia w wynikach badań czytelnictwa wśród tygodników opinii. W strukturze czytelnictwa w ostatnim okresie nie zanotowaliśmy żadnych istotnych zmian. Co więcej, według wszelkich badań "Newsweek" to niezależne, ponadpartyjne i obiektywne pismo. Przy okazji: w tych samych badaniach, nawet jeżeli ktoś słyszał o "Przeglądzie", to zrównuje go raczej z "NIE" niż jakimkolwiek tytułem głównego nurtu pism społeczno-politycznych.

6. Nie jest prawdą, że funkcja dyrektora wydawniczego to "stanowisko urzędniczego figuranta - duże pieniądze, ale bez realnego wpływu na cokolwiek". Osoba dobrze znająca strukturę Axel Springer Polska doskonale wiedziałaby, że dyrektorzy wydawniczy odpowiadający za aspekt biznesowy i redakcyjny, to jedne z najistotniejszych stanowisk operacyjnych w wydawnictwie.

Szanowny Panie Redaktorze,

pozwoliłem sobie skomentować tylko kilka najbardziej oczywiście nieprawdziwych lub zmanipulowanych informacji. Zarzuca Pan "Newsweekowi" napastliwość, brak obiektywizmu i niski standard dziennikarstwa. Jak w takim razie, mając na uwadze moje powyższe spostrzeżenia, opisać tekst, który ukazał się w Pana gazecie? Mimo wszystko życzę Panu, aby w końcu Pana tygodnikowi udało się kiedyś sprzedać choćby trzecią część tego nakładu, jaki osiąga "Newsweek".

Z poważaniem

Wiesław PodkańskiPrezes Zarządu/wersja elektroniczna - bez podpisu/

PS. Chętnie podejmę polemikę z prof. Mrozowskim twierdzącym, że "Newsweek" "będzie miał trudności ze znalezieniem swojego miejsca na rynku". Panie Profesorze, słyszeliśmy to już trzy lata temu. Wówczas nie uwierzyliśmy i ... mieliśmy rację. Teraz też nie wierzymy - czytamy w liście Wiesława Podkańskiego.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem

Zmiany w marketingu Unilever. Leandro Barreto nowym szefem

Roman Młodkowski żegna się z Biznes24. Podał przyczyny

Roman Młodkowski żegna się z Biznes24. Podał przyczyny

Kolędowanie na antenach TVP. Cztery premiery na Boże Narodzenie

Kolędowanie na antenach TVP. Cztery premiery na Boże Narodzenie

Była dziennikarka TVN i TVN24 rzeczniczką nergetycznego giganta

Była dziennikarka TVN i TVN24 rzeczniczką nergetycznego giganta

TVP cyfryzuje archiwa oddziałów. 150 tys. taśm do 2031 roku

TVP cyfryzuje archiwa oddziałów. 150 tys. taśm do 2031 roku

"Gwiazdorska kuchnia Ani" z trzecim sezonem. Premiera w Wigilię w TVP2

"Gwiazdorska kuchnia Ani" z trzecim sezonem. Premiera w Wigilię w TVP2