SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Podsumowanie 2012 roku w prasie, prognozy na 2013

Jaki był miniony rok w branży prasowej? Co wydarzy się w rozpoczętym właśnie roku? Podsumowują i prognozują przedstawiciele wydawców, m.in. Magdalena Malicka, Justyna Namięta i Tamara Surman.

Zapraszamy na kolejną część podsumowań 2012 roku w polskich mediach i reklamie. Dzisiaj o mijających 12 miesiącach i perspektywach na kolejne 12 w branży prasowej opowiadają przedstawiciele czołowych wydawnictw prasowych.

>>> Rok w telewizji: jaki był 2012, co w 2013?

>>> 2012 rok w polskiej reklamie, prognozy na 2013 (agencje)

>>> Polska reklama: co było w 2012 roku, co będzie w 2013? (domy mediowe)

>>> Reklama outdoorowa i kinowa: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Rok 2012 pod lupą branży PR, prognozy na 2013

>>> Szefowie marketingu podsumowują 2012 rok i prognozują 2013

>>> Polski internet w 2012 roku - podsumowanie portali

>>> Polska branża interaktywna w 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska e-reklama: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Wideo w polskim internecie: jaki był 2012 rok, co w 2013?

>>> Polskie SEM/SEO: Jaki był 2012 rok? Co w 2013?

>>> Polski mobile: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013 (portale i agencje)

>>> Social media: podsumowanie 2012 roku, prognozy na 2013

>>> Polska blogosfera: jaki był 2012 rok, co w 2013

 


Magdalena Malicka, prezes G+J Polska

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Mijający rok upłynął pod znakiem dynamicznych zmian, które w mniejszym lub większym stopniu wpłynęły na aktualny obraz rynku medialnego. Wydarzeniem, które należy z pewnością odnotować to podpisanie przez Ringier Axel Springer Media AG porozumienia z TVN dotyczącego przejęcia 75% akcji w Grupie Onet.pl SA. Szerokim echem odbił się także artykuł Cezarego Gmyza „Trotyl we wraku tupolewa” opublikowany 30 października br. w „Rzeczpospolitej”. „Rzecz o mediach”, dodatek wyjaśniający okoliczności powstania tekstu oraz przypomnienie i uzupełnienie przez Grzegorza Hajdarowicza kodeksu dla dziennikarzy nawiązują do kwestii etyki i odpowiedzialności dziennikarskiej. W skali światowej warto także wspomnieć fakt, iż po 79 latach amerykański "Newsweek" przestanie się ukazywać na papierze.

Największy sukces w 2012 roku
Działania brand extension stały się trendem, stanowiącym uzupełnienie podstawowej
wartości danego brandu. Przykładem jest dwutygodnik „Gala”, wokół którego istnieją takie aktywności jak: event Róże Gali, współpraca z biurem podróży Itaka, która zaowocowała kolejną już edycją katalogu „Itaka Gala”, „Gala Men”, czy najnowszy produkt „Gala Multikino”. Bardzo dobrymi wynikami może się poszczycić dział G+J Książki, który poprzez konsekwentnie budowane swojej pozycji zyskał pozycję silnego gracza na bardzo trudnym rynku książki.

Największa porażka
Brak odpowiedzi na pytanie jak zmonetyzować content w internecie? Mimo zapowiadanej powszechnej tabletyzacji liczba czytelników zainteresowana elektroniczną wersją magazynów jest ciągle znikoma. Nie napawa optymizmem zamknięcie „The Daily” pierwszego dziennika wydawanego tylko na tablety.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku
Tomasz Lis - przejście z „Wprost” do konkurencyjnego „Newsweeka” spotkało się z falą skrajnych komentarzy. Twarde fakty potwierdzają, że udało się mu poprawić wynik „Newsweeka”. Znaczący wpływ na kształtowanie się rynku mediowego mają blogerzy i użytkownicy mediów społecznościowych. Przykładem jest Eliza Mórawska, której kulinarny blog odwiedza miesięcznie 100 tys. czytelników, jak również powstanie bloga Glamour.pl.

Najważniejszy transfer 2012 roku

Rok 2012 obfitował w zmiany personalne. W naszym wydawnictwie stanowisko redaktor naczelnej dwutygodnika „Gala” objęła Agnieszka Jastrzębska, dyrektorem Multimediów został Michał Adamczyk. Wiele tytułów na rynku prasy zmieniło red. naczelnych: „InStyle”, „Joy”, „Olivia”, „Rzeczpospolita”, „Uważam Rze”, Film”. Za najważniejszy transfer minionego roku uważam objęcie przez Tomasza Lisa funkcji redaktora naczelnego tygodnika „Newsweek”.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Panujący kryzys i spadki, które dotknęły większość tytułów spowodowały dalsze działania mające na celu optymalizację kosztów czego wyrazem były dalszy proces restrukturyzacji. Zmaganie się z trudną sytuacją ma też pozytywne aspekty a mianowicie powoduje wzrost kreatywności czego namacalnym przykładem jest magazyn „W sieci” publikujący artykuły i komentarze, które wcześniej pojawiły się w portalach internetowych - innowacyjne i zaskakujące działanie, biorąc pod uwagę obowiązujący trend wykorzystywania kontentu drukowanych magazynów w internecie.

Co się wydarzy w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Konsolidacje, przejęcia, poszukiwanie sposobów na udane zaistnienie w sieci to działania, które będą dominowały w 2013 roku.. Nowy trend to powstanie tytułów tematycznych, sprofilowanych na określoną grupę czytelników: „Label”, Kukbuk”, „Smak”, „Monitor”, „Slow”. Co ciekawe, mimo kryzysu panującego na rynku wydawniczym są to magazyny o wysokiej cenie okładkowej; prezentują dobry poziom wydawniczy i merytoryczny. Powstanie tych tytułów jest także próbą odpowiedzi na potrzeby wyselekcjonowanego odbiorcy, który być może nie znalazł do tej pory lektury spełniającej jego oczekiwania. Przewiduję także rozwój publikacji typu custom publishing oraz wszelkich niestandardowych form reklamowo-promocyjnych.

 


Justyna Namięta, dyrektor generalna Burda Publishing Group

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Zmiany własnościowe i ich konsekwencje personalne w wydawnictwie Presspublica. Zdymisjonowanie naczelnych w „Rzeczpospolitej” i „Uważam Rze” oraz zwolnienia i odejścia znacznej części zespołów. Może to przyczynić się do zmian w kierunku pluralizmu i zobiektywizowania obu tytułów.

Największy sukces w 2012 roku

Zbudowanie silnej pozycji „Newsweeka” przez Tomasza Lisa. Amerykańska edycja przestaje istnieć, a polska wyrosła na poważnego rywala wszystkich tygodników opinii.

Największa porażka 2012 roku
Klęska redaktora Tomasza Wróblewskiego, który miał szansę na uporządkowanie spraw w „Rzeczypospolitej”. Porażką jest także działalność SDP i jego prezesa Krzysztofa Skowrońskiego, które zamiast być reprezentacją interesów wszystkich dziennikarzy stało się stowarzyszeniem jednej opcji politycznej.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku
Grzegorz Hajdarowicz

Najważniejszy transfer 2012 roku
Bogusław Chrobota, który przeszedł z Polsatu do „Rzeczpospolitej”. Karnowski, który opuścił „Uważam Rze” i przeszedł do nowego tytułu. W świecie magazynów przejście Anny Ibisz na stanowisko redaktor naczelnej magazynu „InStyle”.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Kryzys wpłynął na pewno na słabsze przychody reklamowe i spadek sprzedaży w każdym segmencie prasy drukowanej.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Kryzys nie minie, nic nie wskazuje na to, że będzie w branży wydawniczej lepszy rok od mijającego. Rok następny raczej nie przyniesie pozytywnych zmian, raczej obniży się stopa życiowa przeciętnego Polaka, co w sposób oczywisty przeniesie się na branżę prasową. Wszyscy szukają nowych źródeł finansowania, próbują zmonetyzować działania online i szukają niestandardowych form, które będą atrakcyjne dla reklamodawców.

 


Paweł Tomaszek, dyrektor wydawniczy magazynów w Ringier Axel Springer Polska

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Najważniejsze wydarzenie w branży to oczywiście kupno Onetu przez Ringier Axel Springer. To największe w ostatnich latach przejęcie podmiotu cyfrowego przez wydawcę kojarzonego głównie z branżą prasową.

Największy sukces w 2012 roku
Relaunch „Newsweeka”. Sukces tego magazynu udowadnia, że nawet na trudnym rynku prasy, w ciężkich czasach wymagających oszczędności można odwrócić trendy spadkowe i działaniami redakcyjnymi uzyskać ponad dwudziestoprocentowe wzrosty sprzedaży.

Największa porażka 2012 roku
Największą porażką wszystkich wydawców jest postrzeganie prasy tylko przez pryzmat obniżających się nakładów. Nie eksponuje się pozytywnych przykładów stabilnych, bądź rosnących segmentów. Nie mówi się nowej roli prasy w erze mediów cyfrowych, o poszukiwaniu czytelnika, o nowych projektach wydawniczych pojawiających się na rynku i rosnącej dostępności tych magazynów na różnych platformach. Zamiast mówić o zmianach w konsumpcji mediów tradycyjnych, mówi się tylko o zapaści prasy. Wiele branż boryka się ze zmianami zachowań konsumenckich, ale tylko prasa w szerokim postrzeganiu kojarzona jest jako biznes schyłkowy.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku

Osobą, która w największy sposób wpłynęła na obraz branży w tym roku, jest Grzegorz Hajdarowicz. Zmiany, jakie wprowadza w swoich mediach, mają wpływ nie tylko na tytuły wydawane przez jego firmę, ale również są impulsem do powstawania nowych produktów na rynku. Żaden z wydawców tak jednoznacznie nie postawił na rozwój wydań cyfrowych, jednocześnie pozwalając na nienotowane w konkurencyjnych wydawnictwach spadki sprzedaży tradycyjnych wersji tytułów.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Tomasz Lis w „Newsweeku”. Stworzył silny zespół i jasną wizję tytułu, który odniósł sukces na rynku.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Restrukturyzacje, łączenia działów i szukanie oszczędności dla większości wydawców były skutkiem konieczności dostosowania struktur do sytuacji rynkowej, z jaką mieliśmy do czynienia w mijającym roku. Mniejsze budżety reklamowe u wielu marketerów powodują również „presję rabatową” i obniżanie transakcyjnych cen za strony reklamowe. Innym skutkiem kryzysu, a zarazem nowym zjawiskiem, jest łączenie ofert podmiotów posiadających komplementarne w stosunku do siebie portfolio produktów.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?

Rok 2013 będzie rokiem wyzwań dla całej branży. Będziemy pewnie świadkami powstawania nowych projektów wydawniczych w segmencie tygodników opinii. Niewykluczone również, że część słabszych „starych” tytułów zniknie z rynku. Przy rosnącym nasyceniu rynku tabletami z pewnością będzie to również rok rosnącej popularności prasy dostępnej na tych nośnikach. Mam nadzieję, że instytucja audytująca sprzedaż dostrzeże ten rosnący kanał płatnej dystrybucji i pozwoli na oficjalne zaliczanie sprzedaży na tablety do sprzedaży ogółem.

 


Tamara Surman, członek zarządu Wydawnictwa Zwierciadło

Najważniejsze wydarzenie w 2012 roku

Nowy model biznesowy legendy amerykańskich mediów - „Newsweeka”, który od stycznia 2013 r. będzie się ukazywał wyłącznie w wersji cyfrowej. Ostatnie drukowane wydanie 80-latka ukazało się pod koniec ubiegłego roku. Nie w kategoriach końca druku, ale procesu przenoszenia punktu ciężkości druk- digital.

Największy sukces w 2012 roku
„Zwierciadło” na przekór tendencjom i kryzysom. Ponad 8-proc. wzrost sprzedaży magazynu „Zwierciadło”, podczas gdy inne tytuły z segmentu prasy kobiecej odnotowały spadki.

Największa porażka 2012 roku
Niemal codziennie - newsy o grupowych zwolnieniach.

Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w minionym roku
Lawinowo rosnąca grupa wyznawców social media.

Najważniejszy transfer 2012 roku
Roszady personalne wokół ”Uważam Rze" i „Rzeczpospolitej”.

Kryzys w 2012 roku - jak mocno wpłynął na branżę?
Jak każdy kryzys, wymusił szukanie nowych modeli biznesowych i rozwiązań. Kryzys jest twórczy i ma swoje dobre strony. Były więc na rynku nowe inwestycje, pojawiły się nowe tytuły. W Grupie Zwierciadło skupiliśmy się na kreowaniu wartościowego i unikalnego kontentu („Zwierciadło”, „Sens”, www.zwierciadlo.pl, książki) i przygotowaniu nowych projektów digitalowych. Udało się nam pozyskać nowych odbiorców - wbrew trendom rynkowym sprzedaż naszych magazynów wzrosła. Jakość, jako wyraz szacunku dla Czytelnika, może być doskonałym kontrargumentem dla kryzysu.

Co wydarzy się w branży w 2013 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Prasa ma przyszłość jeśli spojrzymy na nią jako na jeden z elementów pakietu komunikacyjnego. Pamiętajmy, że dla wielu z nas jest jednak synonimem wiarygodności i dobrej jakości. Uzupełniona o element szybkości mediów elektronicznych będzie dobrym rozwiązaniem dla dzisiejszego odbiorcy, który oczekuje natychmiastowego i konkretnego przekazu. Czekają nas więc inwestycje w digitalizację - np. wydania na tablety, które oferują świetną jakość zdjęć, integrację z wideo, będą wartością dodaną. Cały czas musimy pamiętać, że czasy uniwersalnych rozwiązań minęły bezpowrotnie.

Zarówno czytelnicy jak i klienci reklamowi oczekują rozwiązań jak od najlepszego krawca - perfekcyjnie skrojonych na miarę. Czyli z jednej strony personalizacja wysokiej jakości treści, z drugiej sprzedaż niestandardów, oferowanie media-mixu; pakietowanie z akcjami promocyjnymi czy CSR-owymi.

I wierzę, że wielu odkryje prasę na nowo.

Dołącz do dyskusji: Podsumowanie 2012 roku w prasie, prognozy na 2013

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ciekawe
Jarek w ostatnich wywiadach strasznie narzekał na kolorowe magazyny.
Zapowiedział nawet repolonizację mediów po dojściu PIS do władzy - cokolwiek by to miało znaczyć.
Tak więc zmiany polityczne mogą być kolejnym czynnikiem ryzyka dla wydawców.
odpowiedź
User
Linux
Każda sroka swój ogon chwali. I tak można w skrócie podsumować wypowiedzi tych "ekspertów". Mnóstwo obiegowych prawd, a sens - niewielki.
odpowiedź
User
kto wybierał tych ekspertów
Tamara Surman przedstawicielką wydawców?
to tak jakby posłanko Hojarsko była przedstawicielką ekonomistów.
odpowiedź