SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polityka zawiesza współpracę z Garmond Press. "Spór co do warunków współpracy"

Spółka Polityka, wydawca tygodnika „Polityka”, zawiesiła współpracę z dystrybutorem prasy Garmond Press SA. Powodem, jak pisze wydawnictwo, były problemy w rozliczeniach finansowych za dystrybucję tygodnika. Garmond Press odpowiada, że to nieprawda, bo „istnieje jedynie spór co do warunków współpracy od stycznia 2023 roku”. Zarząd kolportera wystosował wezwanie do spółki z żądaniem usunięcia lub modyfikacji informacji.

Wydawnictwo Polityka sp. z o.o. S.K.A., wydawca m.in. tygodnika „Polityka” opublikowało oświadczenie, w którym informuje o zawieszeniu współpracy z kolporterem prasy Garmond Press SA.

W związku z problemami w rozliczeniach finansowych za dystrybucję »Polityki« podjęliśmy decyzję o zawieszeniu współpracy i niedostarczaniu nakładów »Polityki« oraz pozostałych wydawanych przez nas pism do firmy Garmond Press SA” - zaznaczono. Spółka informuje, że jednocześnie zwiększa liczbę egzemplarzy tygodnika dostępnych za pośrednictwem pozostałych dystrybutorów w kioskach, salonach prasowych, stacjach benzynowych, sklepach spożywczych, usługowych oraz marketach i hipermarketach.

O odniesienie się do sprawy poprosiliśmy Garmond Press. „Informacja na stronie Polityki: https://www.polityka.pl/opolityce/2205110,1,uwaga-czytelnicy-kioski-garmond-press-bez-polityki.read mówiąca, że »W związku z problemami w rozliczeniach finansowych za dystrybucję 'Polityki' (...)« jest nieprawdziwa. Nie występują bowiem żadne problemy z rozliczeniem zobowiązań Garmond Press S.A. wobec wydawcy Polityki. Istnieje jedynie spór co do warunków współpracy od stycznia 2023 roku. W związku z tą informacją zarząd Garmond Press S.A. wystosował w dniu dzisiejszym, wezwanie do zarządu Polityki sp. z o.o. S.K.A. z żądaniem usunięcie bądź modyfikacji tych nieprawdziwych treści. Oczywistym przy tym jest, że wydawca Polityki zamieścił taki tekst, w celu wywarcia presji na spółkę Garmond Press, dla osiągnięcia swojej korzyści” - przekazał nam Artur Owczarek, dyrektor handlowy Garmond Press.

„Odpowiadając również na Pańskie pytanie, informuję, że Garmond Press nie ma żadnych problemów we współpracy z innymi wydawcami. Aczkolwiek, zawsze pozostaje do uzgodnienia kwestia warunków tej współpracy, które pozwolą uzyskać spółce godziwe wynagrodzenie” - dodał Owczarek.

Spytaliśmy kilku największych wydawców, jak wygląda ich sytuacja z Garmond Press. - Współpraca Agory z Garmond Press jest stabilna i przebiega rutynowo - mówi krótko Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory.

- Dopełniamy wszelkich obowiązków informacyjnych spółek notowanych na Newconnect. Nie komentujemy jednak bieżącego stanu rozliczeń z kontrahentami –  zaznacza Kamila Bujakowska z biura prasowego Gremi Media.

-  Nie komentujemy relacji z naszymi kontrahentami - wtóruje jej Maciej Brzozowski, dyrektor PR Wydawnictwa Bauer. - Nie komentujemy współpracy z partnerami – ucina także Agnieszka Skrzypek-Makowska, kierowniczka komunikacji zewnętrznej Ringier Axel Springer Polska. O sprawę spytaliśmy też Polska Press i Infor PL. Czekamy na odpowiedzi.

Postępowanie układowe Garmond Press

Wszyscy wymienieni wyżej wydawcy byli wierzycielami Garmond Press. W ub.r. uprawomocnił się układ, na mocy którego wraz z PRF objęli 48,3 proc. udziałów spółki w zamian za umorzenie części wierzytelności.

- Nie odnotowujemy opóźnień w płatnościach od Garmond Press, ponieważ nie współpracujemy z tą firmą od 2019 roku, po 23 latach współpracy. Głosowaliśmy przeciwko układowi z Garmond Press, większość wydawców głosowała za układem, godząc się na 48 procent udziału w kapitale, pozbawiła się wpływu na zmiany w zarządzie czy wybór do rady nadzorczej – mówi Wirtualnemedia.pl Jerzy Rogula, prezes Agencji Wydawniczej Technopol sp. z o.o. Jego firma także objęła część udziałów kolportera.

- Konwersja nastąpiła automatycznie w chwili wydania postanowienia sądu o zatwierdzeniu układu - mówi Brzozowski z Bauera. - Jeśli chodzi o kwestię objęcia akcji Garmond Press, to w tym celu powołana została spółka celowa Plan G. To wszystko, co możemy przekazać na ten temat - ucina Staniszewska z Agory.

Ostatecznie warunki postępowania układowego, zatwierdzonego pod koniec grudnia przez Sąd Rejonowy dla Krakowa-Śródmieścia, przewidują, że każdemu wierzycielowi, któremu jest winny minimum 1,2 mln zł, Garmond Press spłaci 40 proc. zaległych należności, w 18 miesięcznych ratach. Łącznie to 14 mln zł.

Kolejne 40 proc. należności zostanie przekonwertowane na akcje. Firma wyemituje w tym celu 139 990 walorów o wartości nominalnej 13,999 mln zł. Nowe akcje uczestniczą w dywidendzie począwszy od początku następnego roku po wpisaniu do KRS podwyższenia kapitału. Akcje wyemitowane dla wierzycieli będą stanowić 48,3 proc. podwyższonego kapitału Garmond Press. Obecnie ten kapitał wynosi 15 mln zł, składa się z 150 tys. akcji. Na początku 2020 roku został podwyższony do 15 mln zł z 4,43 mln zł.

Według danych Izby Wydawców Prasy z połowy ub.r. Garmond Press ma 15,33 proc. udziałów w rynku dystrybucji prasy, jest na trzecim miejscu, za Kolporterem i Ruchem.

Polityka sp. z o.o. S.K.A. poza „Polityką” wydaje także dwutygodnik „Forum”, miesięczniki „Świat Nauki” i „Wiedza i Życie”, wydawnictwa specjalne (m.in. „Niezbędnik Inteligenta” czy „Pomocnik Historyczny”) oraz książki dziennikarzy „Polityki”. W 2021 roku osiągnęła wzrost przychodów o 6,5 proc. do 39,37 mln zł i 2,77 mln zł zysku netto.

„Polityka” była w ub.r. liderem sprzedaży wśród tygodników opinii ze średnią sprzedażą wydania w 88 864 egz. (dane PBC).

Dołącz do dyskusji: Polityka zawiesza współpracę z Garmond Press. "Spór co do warunków współpracy"

16 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hehe
biedna polityka. Chyba ich rzeczywistość dopadła, bo to wieczny problem małych wydawnictw, a nie dużych i chyba nie bardzo wielkiej polityce podoba się degradacja do mango wydawnictwa we współpracy z dystrybutorem :D
odpowiedź
User
Sylwia
Jestem po stronie Garmond P r e s s.
odpowiedź
User
jr
W 2014 roku Polityka miała przeciętnie 20-22 pełnostronnicowe reklamy. Teraz 3-4. Ceny egzemplarza nie da się podnosić, prenumerata cyfrowa jest śladowa. Pismo przespało cyfrowy zwrot. Efeket? Mordercze negocjacje o każdą złotówke i oszczędności (coraz więcej tekstów zewnętrznych, głównie z Krytyki Politycznej). Nie wróży to dobrze. No ale, jaki zarząd, taka przyszłość
odpowiedź