SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Trzy rozgłośnie nadające tylko w DAB+ emitują już reklamy. "Pięć lat na to pracowaliśmy i się udało"

Radio Nuta, Radio Disco i Radio Mega nadające wyłącznie w technologii cyfrowej DAB+ rozpoczęły emisję reklam. - Emitujemy je w godz. 6-22, bo w tym czasie mamy najwięcej słuchaczy - mówi nam reprezentująca rozgłośnie Monika Handzlik-Bogdanow.

Od soboty (22 lipca) trzy rozgłośnie nadające program tylko cyfrowo - Radio Nuta, Radio Disco i Radio Mega - zaczęły na swoich antenach emitować reklamy. Wszystkie należą do tego samego właściciela, który posiada jeszcze dwie inne stacje: Radio Bielsko i Radio Express FM. Te słychać nie tylko w technologii DAB+, ale również analogowo. Wszystkie rozgłośnie mają swoją siedzibę w Bielsku-Białej.

- Rozpoczynamy proces komercjalizacji programu - mówi o tym, co wydarzyło się w sobotę, Monika Handzlik-Bogdanow, córka właściciela i założyciela Radia Bielsko Jerzego Handzlika. - To dla nas bardzo ważne wydarzenie. Pięć lat na to pracowaliśmy i się udało. To był czas, w trakcie którego udało nam się pozyskać tylu słuchaczy, by znaleźć zainteresowanych reklamami na naszych antenach.

Reklamy szkoły językowej, kancelarii prawnej...

- Reklamodawcy chcą, aby ich produkt był kojarzony z nowoczesnością i najwyższą jakością, a to wszystko zapewnia im DAB+ - przekonuje Jerzy Handzlik. - Obecnie sprzedajemy reklamę w trzech stacjach w jednym pakiecie, gdyż razem tworzą siłę ćwierć miliona słuchaczy w zasięgu tygodniowym.

Jak informuje Jerzy Handzlik, według ostatniego badania Radio Track realizowanego przez pracownię Kantar Polska w okresie kwiecień-czerwiec 2023 r. ta grupa pięciu stacji miała udział w czasie słuchania na rynku ogólnopolskim na poziomie 1,48 proc. w grupie wiekowej 15-49 lat.

Jak się dowiadujemy, na razie na antenie każdej z trzech stacji emitowane są identyczne bloki reklamowe. - W rotacji mamy siedem reklam. Emitujemy je w godz. 6-22, bo w tym czasie mamy najwięcej słuchaczy - mówi nam Monika Handzlik-Bogdanow. To reklamy m.in. szkoły językowej, suplementów diety, środków na kleszcze i kancelarii prawnej. - To nowość, bo pod koniec maja Naczelna Rada Adwokacka zmieniła Kodeks Etyki Adwokackiej i zdecydowała, że adwokaci mogą się reklamować. Jesteśmy więc pewnie jednym z pierwszych miejsc, gdzie takie reklamy się pojawiają - mówi Monika Handzlik-Bogdanow.

Trzy minuty reklam na godzinę

Radio Nuta, Radio Disco i Radio Mega słychać w technologii cyfrowej w 11 lokalizacjach: w Warszawie, Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Gliwicach, Częstochowie, Bielsku-Białej, Andrychowie i Nowym Sączu. Jednak jak deklaruje Jerzy Handzlik, rozwój na tym się nie zakończy.

- Chcemy nadal rozwijać się w cyfrowej jakości DAB+. Pilnie śledzimy trendy w Europie, w tym ustawodawstwo Unii Europejskiej oraz komunikaty KRRiT i jesteśmy przekonani, że przyszłość radia to właśnie DAB+. Jeszcze w tym roku planujemy program naszych trzech stacji DAB-owych udostępnić w dwóch kolejnych lokalizacjach. Będziemy nadal skupiać się na dużych miastach w Polsce, gdzie słuchacze mają realnie największą siłę zakupową, co przekłada się na lepsze wyniki reklamodawców - wyjaśnia właściciel rozgłośni.

Nadawanie reklam w trzech stacjach dostępnych wyłącznie w technologii DAB+ było możliwe po wydaniu na to zgody przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji. Stało się to na początku lipca br. Regulator zezwolił nadawcy na emisję trzech minut reklam na godzinę. Do tej pory Radio Nuta, Radio Disco i Radio Mega nie emitowały ani reklam, ani audycji sponsorowanych.

Norwegia niemal tylko z DAB+

Pierwsze koncesje na nadawanie w DAB+ dla prywatnych nadawców KRRiT przyznała w 2018 r. Do dziś istnieją tylko cztery prywatne stacje radiowe, które nadają wyłącznie w technologii cyfrowej. To: Radio Nuta, Radio Disco, Radio Mega i Radio Bezpieczna Podróż.
 
DAB+, czyli Digital Audio Broadcasting Plus to cyfrowy system nadawania dźwięku, który jest następstwem analogowych sygnałów FM i AM. Dziś radia w cyfrowej jakości DAB+ można słuchać na specjalnie do tego przystosowanych radioodbiornikach, w tym w każdym samochodzie wyprodukowanym w UE po 2020 r.

W 2017 r. Norwegia jako pierwszy kraj na świecie zrezygnowała z nadawania sygnału FM na rzecz DAB+. Tam jedynie dwadzieścia lokalnych stacji nadaje zarówno w FM i DAB+. Wiele innych krajów w Europie również zapowiedziało wyłączenie nadajników analogowych, np. Szwajcaria, Dania i Włochy w przyszłym roku, Belgia w 2027 r., a Niemcy w 2035 r.

W Polsce najwięksi nadawcy przeciw DAB+

W Polsce KRRiT chce, by do wyłączenia emisji analogowej doszło między 2026 r. a końcem 2030 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest zwolennikiem późniejszego terminu. Nie chce, żeby DAB+ zastąpił nadawanie w analogowym eterze przed końcem 2032 r.

We wrześniu ub.r. KRRiT zawiesiła jednak przetarg dotyczący miejsc w ogólnopolskim multipleksie. Ma zostać wznowiony, kiedy UKE zajmie się wyborem operatora. Nastąpi to najpewniej do końca roku. Stacje komercyjne krytykują technologię. Twierdzą, że jest przestarzała względem internetowego radia, wymagająca dużych inwestycji i nieefektowna. DAB+ krytykują też fani radiowego DX-ingu. Odbiór dalszej stacji analogowej z "szumem" jest możliwy. W przypadku cyfrowego radia już nie.

Z danych Radio Track, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że tylko 44 tys. Polaków codziennie słucha radia w systemie DAB+.

Dołącz do dyskusji: Trzy rozgłośnie nadające tylko w DAB+ emitują już reklamy. "Pięć lat na to pracowaliśmy i się udało"

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zefir
Tymczasem RMF jakiś czas temu udostępnił w internecie lokalne streamy radia RMF Maxx... przypadek? ;) Chyba dociera do nich że to dodatkowe źródło dochodu, poszerzenie grona odbiorców poprzez dodatkowy streaming, czyli lepsza oferta dla reklamodawców etc. A jeśli chodzi o DAB+ to mimo przeszkód rośnie i zwiększa moc. Ciekawe jak długo duzi gracze będą ignorować tę technologię
odpowiedź
User
wiesia
To są rozgłośnie ? Przecież to tylko playlista z winampa z wplątanymi dżinglami ,a teraz dodatkowo reklamami .cytat "Pięć lat na to pracowaliśmy "-to cud ,że się nie przepracowali -he he
odpowiedź
User
MarcinKam
W dużych miastach spokojnie opłacało by się nadawanie dab+ wszystkim tylko wiadomo...blokowanie tej technologii pozwala na monopolizacje rynku i dlatego duzi blokują. DAB+ to więcej stacji a więc większa konkurencja a FM nie jest z gumy.
odpowiedź