SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydatki na reklamy w radiu jak przed epidemią. RMF FM i Radio ZET w górę o ponad 10 proc., Jedynka - o 88 proc.

Wydatki na reklamę radiową w I połowie br. wyniosły realnie, według szacunków nadawców, ok. 335 mln zł. To ok. 18 proc. więcej w porównaniu z 2020 rokiem i ok. 1,5 proc. mniej niż w 2019 roku. - Trzeci kwartał zaczął się bardzo dobrze i liczymy, że będzie dobry mimo bardzo dobrego wyniku w 2020 roku. Liczba kampanii, zapytań i sytuacja w innych mediach, głównie w telewizji, napawa nas optymizmem - zaznacza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży Grupy RMF.

Article

Zdaniem nadawców radiowych choć pierwsza połowa br. nadal pozostawała pod wpływem pandemii (m.in. wiosenny lockdown), to rynek reklamowy radiowej może zaliczyć ten okres jako udany pod względem przychodów.

- Obok internetu i telewizji jesteśmy wg naszych estymacji w okolicach powtórzenia wyniku z roku 2019, ale jednak po delikatnie ujemnej stronie. Nasze szacunki mówią, że wynik za I połowę br. jest ok. 1 do 1,5 proc. niższy w porównaniu do 2019 roku. Wartość rynku w omawianym okresie wyniosła wg naszych estymacji ok 335 mln złotych - podaje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Tomasz Ramza, dyrektor generalny działu sprzedaży / szef negocjacji korporacyjnych Bauer Media i partner biznesowy Grupy RMF.

Dwucyfrowy wzrost rok do roku

Podkreśla, że to świetny wynik biorąc pod uwagę, że jednak były miesiące trudne (styczeń i kwiecień) ze względu na lockdown i falę zachorowań. - Nie jest tajemnicą, że część klientów ograniczała wydatki. W zakresie dynamik I kwartał br. był lepszy niż II kwartał, ale to wynik punktów odniesienia do 2019 roku - dodaje.

Tomasz Ramza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wskazuje, że w porównaniu z I połową 2020 roku przychody wzrosły o ok. 18 proc. Zmieniła się struktura wydatków i branż: handel zdecydowanie zwiększył udział, motoryzacja z kolei wydawała mniej.

- Estymujemy, że średnio nasze medium jest tańsze ok 4,5-5 razy od telewizji (koszty CPP dotarcia netto). Oczywiście jesteśmy innym medium, ale dajemy szybkie efekty sprzedażowe za małą barierę wejścia. Te dwa czynniki w mojej ocenie były decydujące o naszej świetnej pozycji w niełatwym okresie. Z tego powodu jesteśmy spokojni o naszą pozycję w drugiej połowie tego roku. Trzeci kwartał zaczął się bardzo dobrze i liczymy, że będzie dobry mimo bardzo dobrego wyniku w 2020 roku – po lockdownie radio szybko odzyskało budżety (rok 2020 był lepszy niż 2019). Liczba kampanii, zapytań i sytuacja w innych mediach (głównie TV) napawa nas optymizmem. Mamy dużo zapytań na jesień, co dobrze rokuje – dodaje Tomasz Ramza.

Rosną wydatki handlu i farmaceutyków

Do poziomu wpływów reklamowych z 2019 roku wróciła też Grupa Eurozet, co zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl
Ewa Rosiewicz, prezes i dyrektor biura reklamy Grupy Eurozet.

- Odnotowujemy wzrost zainteresowania reklamą w branży handlowej jak i farmaceutycznej, czyli w dwóch głównych sektorach inwestujących w radio. Rośnie również kategoria finansów, a wyjątkowo duży wzrost zaliczył sektor komputerów i audio wideo. Z perspektywy obecnej sytuacji z ostrożnym optymizmem patrzymy na kolejne miesiące. Zakładamy, że drugie półrocze nie będzie gorsze od pierwszego. Lipiec utwierdza nas w tym przekonaniu. Zdajemy sobie jednak sprawę z ryzyka kolejnych fal pandemii, które mogą zweryfikować te optymistyczne prognozy i bardzo szybko wpłynąć na zmiany potrzeb komunikacyjnych klientów - zaznacza Ewa Rosiewicz.

Z kolei  Maciej Moszczyński, dyrektor zarządzający Tandem Media (Agora SA) zdradza, że widać duże ożywienie wśród średnich i małych przedsiębiorstw, które najbardziej ucierpiały wskutek pandemii.  - Ze względu na wysoki popyt na reklamy wszystkie duże grupy radiowe w Polsce w ostatnich miesiącach podniosły swoje cenniki. Obecnie drugie półrocze 2021 r. zapowiada się dobrze, co może oznaczać, że wartość wydatków na reklamę radiową w bieżącym roku ma szansę istotnie odrobić straty do stanu sprzed pandemii w 2019 roku - przewiduje nasz rozmówca.

Trójka z ponad 30 proc. spadkiem

Dane cennikowe Kantar wskazują, że w I połowie br. stacje radiowe na reklamach zarobiły blisko 4,3 mld zł, czyli 11,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2020 roku.

Liderem przychodów pozostaje niezmiennie RMF FM z wpływami w kwocie 1,32 mld zł (wzrost o 12, 7 proc. rdr), a pozycję wicelidera zajmuje Radio Zet, które w omawianym okresie zarobiło 762,3 mln zł, czyli 17,8 proc. więcej niż przed rokiem.

Trzecie miejsce na reklamowym podium zajmuje Program I Polskiego Radia z 212,7 mln zł przychodów. Ta rozgłośnia miała najwyższy wzrost wśród stacji z największymi przychodami reklamowymi. Wzrosły one w skali roku o 87,9 proc.

O 29,2 proc. wzrosły wpływy reklamowe RMF Classic – do 61,6 mln zł. Więcej na reklamach zarobiły też: Tok FM – 106,3 mln zł (+14,6 proc.), Eska Warszawa – 60,4 mln zł (+16,2 proc.), Eska Wrocław – 54,8 mln zł (+11,6 proc.) i Eska Poznań – 52,6 mln zł (+20,5 proc.).

Reklamodawcy zmniejszyli wydatki reklamowe w: radiowej Trójce – o 31,3 proc. (do 157,4 mln zł) i w Vox FM – o 7,4 proc. (do 86,9 mln zł).

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamy w radiu jak przed epidemią. RMF FM i Radio ZET w górę o ponad 10 proc., Jedynka - o 88 proc.

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Nawet jak już nikt nie będzie słuchał Jedynki czy Trójki, to i tak ich budżety będą zalane kasą ze spółek skarbu państwa. Wystarczy jeden rozkaz mlaskacza. W normalnym kraju byłoby to działanie na szkodę firmy i prokurator na karku. W Polsce to ekonomiczny i biznesowy standard.
odpowiedź
User
Leon Zawodowiec
Brawo Jedynka! 88% to dobry wynik. To swietna stacja, Lato z radiem i inne audycje muzyczne. Komercyjna konkurencja może się schować :-)
odpowiedź
User
XYZ
Zastanawiam się kto wytrzymuje słuchając Jedynki. Przykładowo: po godzinie 6 wiadomości, potem reklamy, ogłoszenia i wejście redaktora około 6:15, następnie od około 6:50 do godziny 7:00 kolejne reklamy i ogłoszenia. Około 40 minut treści, a 20 minut zbędnych zapychaczy, masakra.
odpowiedź