SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Robert Musiał: najbardziej odporne na zmiany technologiczne są tabloidy i czasopisma kobiece

- Prasa, jak każde medium, zmienia się i dostosowuje do potrzeb swoich odbiorców. Dlatego też uważam, że nie można patrzeć na to medium tylko z perspektywy sposobu dystrybucji treści - czy jest to wersja papierowa czy cyfrowa. Obecność w internecie to kolejny, naturalny etap rozwoju prasy - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Robert Musiał, członek zarządu Agory.

Prasa, jak każde medium, zmienia się i dostosowuje do potrzeb swoich odbiorców. Dlatego też uważam, że nie można patrzeć na to medium tylko z perspektywy sposobu dystrybucji treści - czy jest to wersja papierowa czy cyfrowa.

Wydawca prasowy dostarcza czytelnikom jakościowe  treści - pogłębioną analizę tematu oraz weryfikację informacji. Obecnie, dzięki większej liczbie dostępnych kanałów dystrybucji, docierają one do większej niż kiedykolwiek liczby użytkowników. Obecność w internecie to więc kolejny, naturalny etap rozwoju prasy.

Warto też zauważyć, że siła współczesnej prasy polega również na tym, że coraz sprawniej wykorzystuje ona zarówno online (w tym materiały wideo i serwisy społecznościowe typu Facebook czy Twitter), adresując treści do czytelników portali otwartych oraz do tych zamkniętych za paywallem, jak i offline - trafia do ludzi przyzwyczajonych do tradycji,  wybierających wersję papierową, bo dla nich ważnym elementem procesu czytania jest dotyk i zapach papieru oraz szelest przewracanych stron dziennika. Dla efektywnego funkcjonowania współczesnego wydawcy prasy istotne jest właściwe połączenie strategii wydawniczych na wszystkich platformach, w tym na papierze, a nie całkowita transformacja do świata cyfrowego i rezygnacja z wydań papierowych. Sprawne wdrożenie takiego rozwiązania daje wydawcom możliwość rozwijania oferty na wszystkich platformach dystrybucji i w rezultacie niesie ze sobą szansę na wzrost czytelnictwa prasy.

Oczywiście, patrząc na wydawanie gazet z biznesowego punktu widzenia, w ujęciu długoterminowym znaczenie kanału cyfrowego będzie rosło, a papierowego stopniowo się zmniejszało. Nadal jednak większość wydawców odnotowuje największe przychody z wydań papierowych - dzięki nim mogą rozwijać i zmieniać modele biznesowe tak, by sprostać zarówno oczekiwaniom czytelników, jak i wyzwaniom, jakie niesie ze sobą nowoczesna technologia.

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że zmienia się sposób konsumpcji mediów i to, w jaki sposób my jako użytkownicy tych mediów funkcjonujemy. Coraz więcej osób korzysta z nowoczesnych rozwiązań technologicznych i sięga po prasę w innej formie niż papierowa. Trend ten jest nieodwracalny, ale daje szansę wydawcom prasy na dystrybucję i sprzedaż swoich treści w formie cyfrowej. Jak pokazują przykłady wydawców z USA czy Niemiec, połączenie rozwoju w sferze cyfrowej z wydaniami w formie papierowej jest szansą dla wydawców na udane funkcjonowanie we współczesnym, wymagającym otoczeniu rynkowym.

Nie wyobrażam sobie scenariusza, w którym prasa drukowana znika z rynku. Choć w odległej przyszłości może być tak, że gazeta w formie papierowej będzie dobrem luksusowym.

Z obserwacji wielu wydawców wynika, że najbardziej odporne na zmiany związane z przechodzeniem z formy papierowej na cyfrową są wydawnictwa tabloidowe i czasopisma kobiece, choć powody ku temu są różne w każdym z przypadków. Ale nawet takie tytuły nie są w stanie rozwijać się na przekór globalnym trendom. Jestem jednak całkowicie przekonany, że prasa - niezależnie od sposobu dystrybucji treści - pozostanie dla czytelników atrakcyjnym medium. Jak pokazuje np. badanie zrealizowane na zlecenie Izby Wydawców Prasy, to właśnie prasa kojarzy się odbiorcom z autorytetem, profesjonalizmem, uczciwością i wiarygodnością.

Dla wielu czytelników we współczesnym świecie pełnym informacji i nowych tematów to  prasa jest medium porządkującym i pogłębiającym wiedzę na dany temat. Jej lektura pozwala odbiorcom na zorientowanie się, co w danym momencie jest ważne i stanowi przedmiot dyskursu publicznego. Co więcej, czytelnicy prasy podkreślają olbrzymie znaczenie jej roli kulturotwórczej. To właśnie prasa pozwala na zapoznanie się z opiniami różnych środowisk i - według ankietowanych - skuteczniej niż większość mediów pomaga w wyrobieniu sobie poglądów na ważne kwestie. Odbiorcy doceniają też selekcję informacji oraz ich weryfikację dokonywaną przez redakcje.

Robert Musiał, członek zarządu Agory nadzorujący m.in. segment prasowy

Dołącz do dyskusji: Robert Musiał: najbardziej odporne na zmiany technologiczne są tabloidy i czasopisma kobiece

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl