IAA i SAR spotykają się z uczestnikami rynku ws. nowego badania mediów

Trwa kolejny etap projektu powołania do życia Joint Industry Committee, porozumienia branżowego, które będzie odpowiadać za realizację i nadzór nad badaniem konsumpcji mediów. Branżowe organizacje komunikacji marketingowej - IAA i SAR - rozpoczęły spotkania z poszczególnymi podmiotami zaangażowanymi w projekt.

jd
jd
Udostępnij artykuł:

Pod koniec listopada branża komunikacji marketingowej (reprezentowana przez IAA i SAR) podpisała z KRRiT (reprezentowanym przez Telemetrię Polską) list intencyjny ws. powołania do życia Joint Industry Committee. JIC jako porozumienie rynkowe będzie nadzorować badania konsumpcji mediów. W porozumieniu uczestniczą nadawcy, domy mediowe, reklamodawcy oraz regulator (KRRiT).

W piśmie tym podkreślono, że „badania oglądalności, słuchalności i korzystania z telewizji, radia i internetu mają kluczowe znaczenie dla rynku reklamowego, a zmiany technologiczne ostatnich lat stworzyły niedostępne dotąd możliwości wspólnego badania” oraz m.in., że „należy dążyć do opracowania takich standardów badania mediów, które będą akceptowane i darzone zaufaniem przez jak największą grupę uczestników rynku (…), tak by badanie mogło pełnić rolę rynkowej waluty rozliczeniowej”.

IAA i SAR spotykają się z rynkiem

Od końca listopada trwają spotkania z przedstawicielami rynku zaangażowanymi w proces tworzenia JIC-u z IAA i SAR-em. Organizacje te prezentują podczas rozmów koncepcję wzajemnych relacji pomiędzy porozumieniem rynkowym JIC, a Krajową Radą Radiofonii i Telewizji oraz spółką Telemetria Polska, odpowiedzialną za techniczną realizację decyzji JIC-u.  

Spotkania mają też służyć wyłonieniu dwóch zespołów roboczych reprezentujących uczestników rynku komunikacji marketingowej. Pierwszy zespół będzie na bieżąco konsultował i uzgadniał z KRRiT decyzje, które mogą mieć wpływ na metodologię i technologię przyszłego badania mediów. Drugi, w porozumieniu z prawnikami pracującymi na zlecenie SAR oraz IAA Polska, opracuje założenia do statutu JIC’a. Kompetencje zespołu przygotowującego metodologię przyszłego badania przejąłby JIC w chwili formalnego powołania do życia.

Dotychczas spotkano się już z nadawcami telewizyjnymi i radiowymi, z wydawcami internetowymi i prasowymi oraz z największymi reklamodawcami skupionymi w Ogólnopolskiej Reprezentacji Marketerów IAA Polska. Spotkania z kolejnymi grupami interesariuszy, tzn. z agencjami mediowymi, branżą OOH oraz audytorami mediowymi planowane są w przyszłym tygodniu.

Wspólne badanie mediów

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją nowego pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. W tym celu ogłosiła najpierw dialogi techniczne - pierwszy, dotyczący technologii pomiaru, drugi na temat fundamentów i organizacji badania założycielskiego oraz jego kontroli. W tym etapie w projekt zaangażowano się ponad 30 firm.

Na początku września br. KRRiT ogłosiła, że dysponuje danymi z ok. miliona gospodarstw domowych. To dane pochodzące ze ścieżki zwrotnej RPD (return path data – dane pochodzące z dekoderów telewizji kablowej i przesyłane ścieżką zwrotną od dekodera do operatora – przyp.red.). Operatorzy mają dostać zwrotnie dostęp do danych wynikowych. Docelowo mowa jest o objęciu zasięgiem badania nawet do 5 milionów gospodarstw (choć potencjał rynku w Polsce w ogólnym ujęciu oceniany jest na 11 mln).

Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych. Docelowo badanie miałoby objąć rynek w perspektywie dwóch lat, wstępne wyniki badań miałyby być znane do połowy przyszłego roku. KRRiT do końca br. dysponuje budżetem na nowy projekt w wysokości ok. 15 mln złotych, w przyszłym roku w budżecie państwa przewidziano na ten projekt ok. 40 mln zł.

W Polsce badaniami mediów zajmują się Nielsen (telewizja), Millward Brown (radio), Gemius/PBI (internet). 

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

"Gazeta Wyborcza" opisała leki szefa BBN. Minister zapowiada postępowanie

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Republika usunęła reportaż z zarzutami wobec ojca 4-latki. "Otrzymaliśmy nieznane wcześniej dokumenty"

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Gigantowi prasowemu grozi dożywotnie więzienie. Za krytykę chińskich władz

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Startują zgłoszenia do kolejnej edycji Wirtuali – naszej nagrody dla najlepszych mediów i ludzi mediów

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?
Materiał reklamowy

Ile trwa mecz piłki nożnej i kiedy sędzia dolicza czas?

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera

Duża zmiana w RASP. Komputer Świat ma trafić do struktury Business Insidera