SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Live shopping, audio, Metawers, AR, VR czy QR. Oto trendy w marketingu mediów społecznościowych w 2022 roku

Praca z domu i przejście do hybrydowych modeli współpracy, milowy krok w cyfryzacji i e-commerce odegrały dużą rolę w przestrzeni mediów społecznościowych. Czego można się spodziewać po Facebooku, Twitterze, Instagramie i innych platformach w 2022 roku?

fot. PixabayArticle

Zbliża się koniec kolejnego roku pandemii COVID-19 i choć w 2021 roku zaznaliśmy już nieco powrotu do normalności, gospodarcze skutki pandemii prawdopodobnie przez dekady będą oddziaływać na świat marketingu.

Jak mówi Karina Hertel, partner agencji marketingu influencerskiego BrandLift, pandemia zrewolucjonizowała rynek marketingowy na całym świecie i jeszcze mocniej wpłynęła na influencer marketing. Liderzy opinii mają coraz większy wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, szczególnie tych z Pokolenia Z. Cieszą się oni ogromnym zaufaniem wybranych grup docelowych, a bezpośredni kontakt z nimi sprawia, że są coraz bardziej wiarygodni.

Nowe możliwości na odbudowującym się rynku mogą stworzyć duży potencjał dla tych serwisów, które kolejne funkcje w social media dostosują do trendów w marketingu cyfrowym. Wywołane pandemią lockdowny zmieniły zachowania użytkowników online i zapoczątkowały nowe tendencje, takie jak audio społecznościowe, przyspieszające rozwój handlu elektronicznego i ewoluujący Metawers dla połączeń cyfrowych.

Facebook

Pomimo wielu wyzwań i kontrowersji, Facebook pozostał na szczycie mediów społecznościowych w 2021 roku, a jego 2,9 miliarda aktywnych użytkowników tworzy największą sieć ludzi, jaką kiedykolwiek stworzono.

Serwis traci kontakt z młodszymi odbiorcami, ale nadal rozwija się na wielu rynkach, kompensując wszelkie poważne spadki w liczbie użytkowników i dodaje nowe narzędzia reklamowe i opcje biznesowe, aby zbudować bardziej kompletną platformę.

Firma Zuckerberga wywarła duży wpływ na e-commerce na początku pandemii, wprowadzając sklepy na Facebooku i Instagramie, i zapewniając detalistom kolejny sposób na nawiązanie kontaktu z odbiorcami.

Zakupy typu In-Stream stały się od tego czasu kluczowym elementem, na którym skupia się platforma, a w 2022 r. można spodziewać się, że Facebook jeszcze bardziej rozszerzy jego zakres.  Stanie się tak dzięki większej liczbie postów z możliwością zakupów, usprawnieniu procesów płatności i rozwojowi Facebook Pay oraz własnej walucie cyfrowej, ulepszonemu odkrywaniu produktów i większej liczbie alertów o produktach do kupienia w strumieniu.

Live shopping, czyli zakupy „na żywo”, będą również kluczowym trendem. Już teraz to najważniejsza tendencja w Chinach, a wartość chińskiego rynku handlu „na żywo” wzrosła o około 280 proc. w latach 2017-2020 i jest na dobrej drodze, aby do końca przyszłego roku stać się rynkiem o wartości 423 miliardów dolarów.

Facebook dostrzega podobny potencjał na rynkach zachodnich, a ponieważ konsumenci są teraz bardziej zorientowani na e-commerce, to idealny czas, aby skupić się na live shoppingu. Firma pracuje również nad tym, aby stać się ważnym elementem infrastruktury cyfrowej na rynkach wschodzących, a handel elektroniczny ma odegrać w niej dużą rolę.

Mark Zuckerberg, już wypowiedział się na temat zmiany Facebooka w firmę Metawersu, która pracuje nad  sposobem na połączenie różnych mediów społecznościowych i rozwijających się projektów technologicznych. Następny krok to okulary AR Facebooka, bardziej szczegółowo zintegrowane z Instagramem oraz pojawienie się  bardziej interaktywnych technologii, takich jak sterowanie opaskami na nadgarstek dla nakładek AR oraz narzędzia społecznościowe dla gogli Oculus VR.

Facebook eksperymentuje z takimi rzeczami, jak ograniczanie treści politycznych w kanałach informacyjnych i umożliwienie użytkownikom opcji wyłączenia algorytmu za pomocą łatwego przełącznika w stylu Twittera, albo alternatywnej, przesuwanej osi czasu.

Usunięcie wzmocnienia algorytmicznego było kluczowym zaleceniem proponowanym przez Frances Haugen, sygnalistkę The Wall Street Journal. To może okazać się najłatwiejszym rozwiązaniem, bo daje użytkownikom większą kontrolę i pokazuje, że Facebook stara się rozwiązać problem.

Audio społecznościowe pozostanie długoterminowym zachowaniem użytkowników w aplikacjach społecznościowych, bo zapewnia ludziom inny sposób łączenia się.  Portal przyjął bardziej wyważone i ostrożne podejście do audio, ograniczając dostęp do swoich pokoi dla głośnych użytkowników i grup.

Kolejnym kluczowym krokiem, którego można spodziewać się ze strony Facebooka w 2022 roku, jest tożsamość cyfrowa i budowanie pomostu między naszym profilem na Facebooku a obecnością w wirtualnej rzeczywistości i Metawersie.

Jest to widoczne wraz z rozwojem cyfrowych awatarów NFT opartych na sztuce. Facebook eksperymentuje z własnymi opcjami wyświetlania profilu NFT. Firma chce zachęcić użytkowników do korzystania z narzędzi do tworzenia cyfrowych awatarów, z zaawansowanymi opcjami gestów i odpowiedzi, a metaverse push nabiera tempa. Można spodziewać się, że Facebook doda więcej takich narzędzi do postaci, aby pomóc większej liczbie użytkowników zbudować swoją wirtualną reprezentację i obraz. W aplikacjach Facebooka zobaczymy znacznie więcej postaci 3D w różnych formach.

Facebook pracuje też nad budowaniem systemów, które pomogą markom w utrzymaniu skuteczności reklam, pomimo ograniczeń danych. Będzie nieustannie naciskał na reklamodawców, aby prowadzili dłuższe kampanie, podczas gdy marketerzy będą coraz częściej przestawiać się na hybrydowe podejście do raportowania, korzystając z Google Analytics i innych metod śledzenia odpowiedzi. Jednak wraz ze spadkiem zasięgu strony i wyników kampanii w wielu przypadkach, coraz więcej marketerów będzie szukało alternatyw, takich jak reklamy w TikToku i YouTube, zastępując wydatki na reklamy na Facebooku.

Twitter

Twitter przyjął szybsze tempo rozwoju i dodał w ciągu ostatniego półtora roku o wiele więcej funkcji, niż kiedykolwiek wcześniej. Jednak wiele z nowych aktualizacji porzucił lub miały one niewielki wpływ na serwis. Mimo to wyniki Twittera wciąż się poprawiają, zarówno pod względem zaangażowania, jak i przychodów. Serwis jest na dobrej drodze do osiągnięcia ambitnych celów wzrostu, które ogłosił na początku tego roku.

Głównym celem Twittera w ciągu ostatniego roku, przynajmniej pod względem biznesowym, było budowanie ścieżek dla twórców, aby mogli zarabiać na swoich tweetach, a także stworzenie szerszego strumienia przychodów dla samej platformy.

Nowe opcje, takie jak Super Follows i Ticketed Spaces, ułatwiają użytkownikom bezpośrednią monetyzację, a Twitter rozwija również własną opcję subskrypcji Twitter Blue, aby uzyskać dostęp do nowych funkcji tweetów. Jednak jak się okazuje, użytkownicy w większości niechętnie płacą za tweety.

Serwis chce też wykorzystać rosnący trend na zakupy w internecie. Testuje już nowe elementy sklepu na swoich profilach profesjonalnych, zmianę stron biznesowych, a także bezpośrednie zakupy w strumieniu z tweetów.

Podczas gdy Facebook opiera się na koncepcji Metawersu, Twitter podejmuje bardziej praktyczne kroki oferując nowe opcje umożliwiające ludziom dokonywanie płatności za pośrednictwem kryptowalut. Poza tym opcje wyświetlania NFT na Twitterze mogą stanowić kluczowy obszar wzrostu, jeśli zarówno kryptowaluty, jak i NFT pozostaną czymś więcej niż trendem. Dyrektor generalny Twittera, Jack Dorsey, bardzo interesuje się bitcoinem, szczególnie jako narzędziem do demokratyzacji płatności na rynkach wschodzących.

Należy również spodziewać się, że platforma w przyszłym roku skoncentruje się na nowych narzędziach wideo, aby zintegrować opcje prezentacji pełnoekranowej.

Instagram

Inna aplikacja społecznościowa Facebooka jest również kluczowym graczem na rynku social media, ale trudno powiedzieć, czy Instagram nadal się rozwija. Od czasu, gdy platforma osiągnęła miliard użytkowników w 2018 roku, nie publikuje aktualizacji tych danych. Serwis nadal podąża z różnym powodzeniem za trendami wywodzącymi się ze Snapchata czy TikToka i pozostaje popularny wśród młodszych użytkowników.  Jednak pewne niepokojące sygnały dochodzą z centrali Instagrama i chodzi nie tylko o doniesienia o negatywnym wpływie aplikacji na zdrowie psychiczne młodych ludzi.

E-commerce jest głównym celem na Instagramie i umożliwia kupowanie z wszystkich postów w aplikacji. Im więcej opcji zakupów może wbudować Instagram, tym bardziej może opierać się na zwyczajowym użytkowaniu i przyzwyczajać użytkowników do wydatków.

Instagram chce, aby wszystkie elementy we wszystkich postach można było kupować, a przynajmniej by umożliwiały odkrywanie produktów i pracuje nad narzędziami do identyfikacji obiektów, na zdjęciach i filmach, aby to ułatwić.

W 2022 roku w serwisie będzie testowanych więcej opcji zakupów, w tym zaawansowane wyszukiwanie produktów według obrazu, panele odkrywania produktów w głównym kanale i duży nacisk na zakupy „na żywo” (live shopping) tak samo jak na Facebooku. Zapewni to również twórcom więcej możliwych ścieżek do zarabiania.

Facebook stara się zostać liderem w  przestrzeni AR/VR i zmaksymalizować swoją atrakcyjność w tym obszarze, szczególnie wśród młodszych użytkowników.  W tym celu będzie musiał zintegrować więcej funkcji AR z Instagramem, który będzie bezpośrednio połączony z okularami i narzędziami rzeczywistości rozszerzonej. Podobnie jak Snapchat jest miejscem, w którym można doświadczać AR, to Instagram będzie portalem rozszerzonej rzeczywistości dla Facebooka, który obejmie również NFT i cyfrowe awatary, w coraz większym stopniu zintegrowane z doświadczeniem Instagrama.

Wkrótce serwis da użytkownikom możliwość otwarcia aplikacji na ich najnowsze Stories lub Reels, w przeciwieństwie do tradycyjnego kanału zdjęć i postów wideo.

Karina Hertel zgadza się z opinią, że w ciągu roku w Instagramie i na Twitterze będzie testowanych więcej opcji zakupów, w tym zaawansowane wyszukiwanie produktów według obrazu, live shopping czy panele odkrywania produktów.

- Obserwuję taki trend, że marki przeznaczają coraz wyższe budżety na działania w ramach influencer marketingu, z kolei platformy będą ułatwiać użytkownikom kupowanie - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl. - Jestem przekonana, że w 2022 roku Instagram wzmocni swoja rolę sprzedażową i będzie chętnie wybieranym medium do prowadzenia działań pomagających obserwatorom podjąć decyzje zakupowe – przekonuje ekspertka.

Snapchat

Ten serwis jest znacznie mniejszy pod względem liczby użytkowników niż jego konkurenci, ale stworzył niszę na rynku mediów społecznościowych. Snapchat stał się kluczową platformą dla bardziej intymnej społeczności użytkowników i stworzył nowe trendy w konsumpcji treści poprzez krótsze przekazy.

Snapchat od dawna jest liderem w zakresie narzędzi AR i chociaż większe i lepiej wyposażone platformy cieszą się teraz większym zainteresowaniem,  może on utrzymać swoją pozycję na szczycie listy. Mimo że Facebook i Apple opracowują teraz okulary AR i inne zaawansowane narzędzia, Snapchat lepiej rozumie swoich odbiorców. Pokazuje też, że ma więcej kreatywności i kultury od bardziej zaawansowanych technologicznie portali i to stanowi jego kluczową przewagę w ewoluującym krajobrazie cyfrowym.
Snapchat wiele lat temu zdecydował, że rzeczywistość rozszerzona jest jego przyszłością i od tego czasu rozwija własne narzędzia AR. Ogłosił też, że jest „firmą fotograficzną”, a nie aplikacją społecznościową.

Serwis dostrzega również potencjał w Spotlight, podobnym do TikToka kanale krótkich klipów wideo, ale nie będzie starał się konkurować z chińską platformą w zakresie krótkich klipów generowanych przez użytkowników.

Kody QR miały swój moment podczas pandemii i Snapchat będzie chciał to wykorzystać, oferując więcej opcji skanowania w aplikacji, które pomogą użytkownikom uzyskać dodatkowe informacje, oferty specjalne i inne ekskluzywne produkty, skanując różne przedmioty i logo.

Pinterest

Spośród wszystkich głównych platform społecznościowych, Pinterest mógł być największym zwycięzcą ewolucji w e-commerce, której przyczyną była pandemia. Coraz wiele więcej użytkowników korzysta z tej aplikacji jako zamiennika centrum handlowego i sposobu na odkrywanie nowych produktów i trendów. Wyzwaniem dla Pinteresta jest teraz wykorzystanie tej tendencji i upewnienie się, że nowi użytkownicy, których zdobyli w wyniku pandemii, nie znikną nagle, gdy fizyczne sklepy zostały ponownie otwarte.

Podobnie jak wszystkie platformy, Pinterest pracuje nad dostosowaniem się do trendów konsumpcyjnych, dodając nowe formaty wyświetlania wideo, w tym Stories. Platforma rozszerzy swoje opcje podobne do TikToka i będzie nadal wyróżniała treści wideo, to kluczowa uwaga dla marketerów Pinów, a także będzie obserwowała opcje umieszczania AR, które pozwolą użytkownikom zobaczyć jak niektóre produkty będą wyglądać w ich domach.

Live shopping nie jest w tej chwili częścią pakietu produktów Pinteresta, ale dzięki rozszerzonemu naciskowi na handel w tej formie, podążając za azjatyckimi trendami w handlu elektronicznym, można się spodziewać, że zostanie to również dodane do opcji Idea Pin, prawdopodobnie w drugim kwartale przyszłego roku.

Dużym naciskiem na Pinterest było umożliwienie firmom i sprzedawcom jak najłatwiejszego podłączania swoich katalogów produktów do platformy, ułatwiając kupowanie większej liczby Pinów, wraz z aktualizacją informacji o zapasach i cenach w czasie rzeczywistym. Platforma jest już zintegrowana z Shopify i innymi platformami e-commerce i można się spodziewać, że obie rozszerzą współpracę wspierają większą liczbę marek na platformie

TikTok

To nowy duży gracz na rynku, który teraz rywalizuje z Instagramem. TikTok wciąż rośnie w siłę i pomimo utrzymujących się obaw związanych z jego powiązaniem z rządem chińskim, wygląda na to, że stanie się częścią szerszego krajobrazu społecznego i będzie ważnym miejscem dla wszystkich marketerów cyfrowych.

Chociaż TikTok nadal się rozwija i przekroczył już miliard aktywnych użytkowników, jego głównym wyzwaniem nadal jest skuteczna monetyzacja, zarówno dla samej platformy, jak i dla jej najlepszych twórców. Jeśli twórcy nie mogą zarabiać na aplikacji, znajdą inne platformy, które wynagrodzą ich za wysiłki, a bezpośrednia monetyzacja na dłuższych filmach – za pośrednictwem reklam przed i w trakcie filmu – jest pod tym względem znacznie łatwiejszym i bardziej sprawiedliwym procesem.

TikTok nie może konkurować z bezpośrednim generowaniem przychodów, w oparciu o wydajność każdego pojedynczego filmu, więc musi w jak największym stopniu ułatwić e-handel i partnerstwa marki, aby zmaksymalizować swój potencjał zarobkowy. Platforma już pracuje nad tym, aby ułatwić zamieszczanie sponsorowanych treści i zapewne jeszcze więcej takich opcji pojawi się w aplikacji do 2022 roku.

Zrozumienie TikToka jest kluczem do sukcesu marketingowego w aplikacji, który jest również największą barierą wejścia dla marek. W innych aplikacjach społecznościowych marketerzy mogą na ogół przestawiać swoje promocje z kampanii i dopasowywać je do każdej oferty. Ale to nie działa w TikToku, który wymaga dedykowanego, specyficznego dla platformy, podejścia.

TikTok również chce ułatwić live shopping w aplikacji. Algorytm kanału jest bardzo dobry w pokazywaniu użytkownikowi więcej takich treści, jakie lubi. Nadchodzącym trendem będą również sklepy TikToka, które bazują na profilach marki.

LinkedIn

W obliczu ogromnych zmian na rynku pracy w następstwie pandemii, wydaje się, że LinkedIn stanie się bardziej skupiony na przyszłości. Ta platforma dla profesjonalistów opiera się na cennych informacjach i danych dotyczących kariery, które mogą ostatecznie pomóc większej liczbie osób w otrzymaniu odpowiedniej pracy.

Platforma już odnotowuje stały wzrost zaangażowania użytkowników, które zamierza wykorzystać za pomocą własnych narzędzi dla twórców, a także będzie dążyć do opcji, które ułatwią firmom pracę zdalną i zwiększą ich możliwości ekonomiczne.

Co prawda serwis zamknął opcję Stories, ale przekazał, że wbuduje niektóre elementy historii w nowe narzędzia, takie jak nabytą w sierpniu platformę wideo o charakterze poradnikowym Jumprope.

Jumprope to nowa szansa dla twórców LinkedIn, która umożliwi im tworzenie własnych treści instruktażowych w podobnym formacie jak Stories w celu budowania swojej obecności i reputacji na platformie. Można tam spodziewać się nowych rodzajów procesów informacji zwrotnych dotyczących umiejętności zawodowych opartych na filmach, które pomogą również poprowadzić profesjonalne szkolenia i rozwijać karierę zawodową.

Influencer marketing

Jak podsumowuje Karina Hertel, w 2022 roku marki będą stawiały na kampanie typu ongoing, czyli będą podejmowały współprace z wybranymi influencerami na dłużej. - Obie strony lepiej się znają, nie tracą czasu na proces wdrażania w produkt i wiedzą, czego od siebie oczekiwać. Tego typu przekaz uwiarygadnia marki - przekonuje nasza rozmówczyni.

Ekspertka zauważa, że na topie są ogromne brandy, jak Ekipa Fritza, jednak w następnym roku część marek postawi na nano- i mikroinfluencerów, którzy są bardziej wiarygodni dla odbiorców i wywołują większe zaangażowanie a mówiąc wprost - nie są ścianami reklam.

- Wracając jednak do działań Ekipy i patrząc na współpracę Maty z McDonald’s można wyciągnąć wniosek, że coraz częściej duże firmy z ogromnymi budżetami będą stawiać na budowanie nowej odsłony marki z silnym influencerem czy youtuberem. Warto dodać, że akcja z Ekipą wpłynęła na wzrost całej kategorii lodów.  Przykładem tworzenia produktów przy udziale i mocnym zaangażowaniu twórców są też działania naszej agencji BrandLift z Herbapolem – wskazuje Hertel.
 

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Live shopping, audio, Metawers, AR, VR czy QR. Oto trendy w marketingu mediów społecznościowych w 2022 roku

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl