SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

TVP.pl, HBO GO i WP Pilot mocno w górę, Player.pl i ShowMax w dół (TOP serwisów VoD)

Wśród platform VoD liderem zasięgowym jest niezmiennie VoD.pl, natomiast najdłużej użytkowników przyciągają VoD.TVP.pl, Player.pl i Ipla.tv. Ten pierwszy serwis, podobnie jak HBO GO i WP Pilot, w skali roku osiągnął duży wzrost odwiedzalności, znaczące spadki zanotowały natomiast Player.pl i ShowMax.

fot. Shutterstock.com Article

Według danych z badania Gemius/PBI w kwietniu br. VoD.pl (Grupa Onet-RAS Polska) odwiedziło 3,74 mln realnych użytkowników, a więc 13,46 proc. wszystkich polskich internautów. Witryna miała o ponad 1,1 mln odwiedzających więcej niż zajmujący drugiej miejsce dział Premium Cda.pl. Użytkownicy wykonali na VoD.pl 16,75 mln odsłon, a każdy spędził na stronie średnio 36 minut i 16 sekund.

Sekcja Premium serwisu Cda.pl przy 2,55 mln użytkowników miała 19,56 mln odsłon oraz 13 minut i 33 sekundy średniego czasu korzystania przez internautów. Wydawca serwisu podał, że na koniec ub.r. z oferty Premium korzystało 100 tys. użytkowników, 25 tys. więcej niż w połowie ub.r.

Kilka kolejnych witryn z zestawienia miało mniej użytkowników niż VoD.pl i dział Premium Cda.pl, natomiast zanotowało zdecydowanie więcej odsłon i dłuższy średni czas korzystania. Serwis VoD.TVP.pl przy 2,43 mln użytkowników wygenerował 40 mln odsłon oraz 4 godziny, 37 minut i 23 sekundy przeciętnego czasu spędzonego przez internautę. Natomiast Player.pl miał 2,33 mln użytkowników, 33,08 mln odsłon oraz 4 godziny, 33 minuty i 2 sekundy przeciętnego czasu.

Na VoD.TVP.pl na początku br. rekordową popularnością cieszyła się „Korona królów”, w serwisie jest też udostępnianych wiele archiwalnych produkcji TVP (ostatnio serial „Ekstradycja”). Miesiąc temu w witrynie pojawiła się płatna Strefa Abo.

Z kolei na Player.pl pod koniec ub.r. wraz z nową płatną ofertą pojawiły się m.in. stacje Canal+. Trzy tygodnie temu udostępniono aplikację witryny na telewizory z Android TV.

Ipla.tv (należąca do Cyfrowego Polsatu) zanotowała natomiast 1,8 mln użytkowników, 21,68 mln odsłon oraz trzy godziny, 37 minut i dwie sekundy średniego czasu korzystania przez odwiedzającego. W lutym br. platforma została udostępniona w nowej odsłonie, w której pojawiły się dwa dodatkowe płatne pakiety: ze stacjami telewizyjnymi, serialami i filami od HBO oraz ze streamingiem 87 kanałów tv.

Wśród dwóch globalnych platform VoD od paru lat obecnych w Polsce Netflix jest popularniejszy od ShowMaxa. W kwietniu br. pierwszy serwis miał 1,98 mln użytkowników, 21,13 mln odsłon oraz 6 minut i 31 sekund średniego czasu korzystania, a drugi - 1,26 mln użytkowników, 15,06 mln odsłon oraz 10 minut i 25 sekund średniego czasu.

Obie platformy nie podają, ilu polskich użytkowników płaci za dostęp do nich. Globalnie Netflix na koniec marca miał 125 mln subskrybentów, w br. zamierza zrealizować 470 nowych filmów, seriali i programów oraz wydać na produkcję i licencje ok. 8 mld dolarów.

Z kolei z usług VoD płatnych operatorów telewizyjnych HBO GO ma dużo większy zasięg od Nc+GO. Pierwsza platforma w maju miała 982,7 tys. użytkowników, a druga - 467,7 tys. Przy czym Nc+GO osiągnęło dużo więcej odsłon niż konkurent (11,23 mln wobec 6,65 mln) oraz ponad trzykrotnie dłuższy średni czas korzystania przez odwiedzającego (25 minut i 39 sekund wobec 7 minut i 48 sekund). Od kwietnia HBO GO jest dostępny dla wszystkich internautów, nie tylko tych mających umowy z operatorami telewizyjnymi obejmujące stacje HBO.

W zestawieniu uwzględniliśmy też serwis WP Pilot (Grupa Wirtualna Polska) oferujący streaming kilkudziesięciu stacji telewizyjnych (większości w odpłatnych pakietach). W kwietniu zanotował on 1,74 mln użytkowników i 7,37 mln odsłon, a przeciętny odwiedzający spędził w nim dwie godziny, 7 minut i 15 sekund.

Tylko na komputerach VoD.pl miał 3,03 mln użytkowników, 13,13 mln odsłon oraz 37 minut i 37 sekund średniego czasu spędzonego przez internautę, natomiast dział Premium serwisu Cda.pl - 2,17 mln użytkowników, 17,27 mln odsłon oraz 15 minut i 30 sekund przeciętnego czasu korzystania.

Player.pl osiągnął wyższe statystyki od VoD.TVP.pl - pierwszy serwis miał 1,96 mln użytkowników, 30,6 mln odsłon oraz 5 godzin, 12 minut i 36 sekund średniego czasu korzystania, a drugi - 1,81 mln użytkowników, 27,36 mln odsłon oraz 4 godziny, 34 minuty i 18 sekund średniego czasu.

Na Ipla.tv użytkownik spędził przeciętnie 4 godziny, 24 minuty i 20 sekund, a na WP Pilot - 2 godziny, 30 minut i sekundę.

Z kolei na smartfonach i tabletach VoD.pl przy 1,26 mln użytkowników miał 3,62 mln odsłon oraz 17 minut i 10 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.

VoD.TVP.pl odwiedziło natomiast 915,6 tys. internautów, którzy wykonali 12,64 mln odsłon, a każdy spędził na stronie przeciętnie 3 godziny, 16 minut i 30 sekund. Ipla.tv zanotowała prawie trzy razy krótszy średni czas korzystania przez użytkownika (godzina, 13 minut i 5 sekund).

Z kolei na Netfliksie i ShowMaksie odwiedzający spędził średnio poniżej minuty, na HBO GO - minutę i 23 sekundy, a w sekcji Premium Cda.pl - 2 minuty i 8 sekund.

Wśród aplikacji liderem jest Player, który w kwietniu zanotował 834,9 tys. realnych użytkowników i 34,33 mln odsłon. Mobilna Ipla zanotowała 640 tys. użytkowników, 20,14 mln odsłon oraz 3 godziny, 50 minut i 56 sekund przeciętnego czasu korzystania przez odwiedzającego, a desktopowa aplikacja Ipli - 215,5 tys. użytkowników.

VoD Onet i TVP VoD miały podobną liczbę użytkowników - prawie 110 tys. Przy czym pierwsza aplikacja zanotowała 8,68 mln odsłon oraz 2 godziny i 17 minut średniego czasu korzystania, a druga - 3,72 mln odsłon oraz 59 minut i 12 sekund średniego czasu.

Część aplikacji nie jest objęta audytem pozwalającym zmierzyć liczbę odsłon i czas korzystania przez internautów.

W skali roku VoD.pl zyskał 0,96 pkt proc. zasięgu (to 7,7 proc. w górę) i 1,3 mln odsłon (8,4 proc. w górę), natomiast średni czas korzystania z witryny zmalał o 2 minuty i 20 sekund (czyli 6 proc.).

Kilka serwisów osiągnęło dużo większe wzrosty odwiedzalności. VoD.TVP.pl zyskał 1,85 pkt proc. zasięgu, 15,61 mln odsłon oraz godzinę i 11 minut przeciętnego czasu spędzonego przez użytkownika (to odpowiednio wzrosty o 26,8, 64 i 34,7 proc.), Netflix - 4,32 pkt proc. zasięgu i 8,14 mln odsłon (153,7 i 62,7 proc. w górę), WP Pilot - 4,71 pkt proc. zasięgu i 4,04 mln odsłon (301,9 i 121 proc. w górę). Przy czym w przypadku Netflixa i WP Pilot zmalał przeciętny czasy spędzany przez użytkownika - odpowiednio o 57 i 37,1 proc.

Natomiast HBO GO osiągnęło wzrosty o 2,28 pkt proc. zasięgu, 4,86 mln odsłon oraz 2 minuty i 37 sekund średniego czasu korzystania (to 180,9, 271,5 i 50,5 proc. w górę), a Nc+GO - 0,71 pkt proc. zasięgu i 4,32 mln odsłon (73,2 proc. i 62,6 proc. w górę), przy spadku przeciętnego czasu korzystania o minutę i 29 sekund (czyli 5,5 proc.).

Z kolei Player.pl stracił w skali roku 2,76 pkt proc. zasięgu i 11,37 mln odsłon (to spadek o 24,8 i 25,6 proc.), przy wzroście średniego czasu spędzonego przez użytkownika o 13 minut i 21 sekund (czyli 5,1 proc.). Natomiast ShowMax zanotował spadek zasięgu o 1,57 pkt proc. (czyli 25,7 proc.) oraz wzrosty liczby odsłon o 7,83 mln (108,3 proc.) oraz średniego czasu korzystania o 6 minut i 40 sekund (177,8 proc. w górę).

Rok temu w badaniu Gemius/PBI nie było jeszcze wydzielonej sekcji Premium na Cda.pl.

Aplikacja Playera straciła w skali roku 0,44 pkt proc. zasięgu (to 12,8 proc. w dół), desktopowa Ipla - 0,94 pkt proc. (54,6 proc. w dół), a aplikacja Netflixa - 0,09 pkt proc. (13,2 proc. w dół).

Za to mobilna Ipla osiągnęła wzrost o 1,36 pkt proc. zasięgu (czyli 149,4 proc.).

W ostatnich tygodniach najwięcej dyskutowano o usłudze WP Pilot, w której bez umów z nadawcami udostępniano za darmo streaming siedmiu podstawowych stacji: TVP1, TVP2, TVP3, Polsatu, TVN, TV Puls i TV 4. W połowie maja podczas konferencji PIKE przedstawiciele władz TVP i TVN skrytykowali obecność ich stacji na tej platformie.

Niecały tydzień później Telewizja Polska i Wirtualna Polska rozpoczęły negocjacje w sprawie obecności trzech kanałów TVP na WP Pilot. Ustalono, że na czas rozmów, do 16 lipca, stacje TVP nie będą dostępne w WP Pilot.

WP Pilot zanotował duży wzrost odwiedzalności w drugiej połowie ub.r., po tym jak platforma zmieniła nazwę z Videostar.pl. W sierpniu ub.r. witryna miała 571,1 tys. realnych użytkowników i 2,78 mln odsłon, a w listopadzie - już 861,9 tys. użytkowników i 5,54 mln odsłon.

W lutym, kiedy trwały zimowe igrzyska olimpijskie transmitowane obszernie w TVP1 i TVP2, witryna osiągnęła 1,73 mln użytkowników i 7,92 mln odsłon, zdecydowanie więcej niż w styczniu. Wirtualna Polska informowała, że transmisje TVP1 z zawodów w skokach narciarskich w WP Pilot oglądało nawet 400 tys. osób.

Przeciętny czas korzystania w miesiącu z witryny wynosił od 2 do 3,5 godziny.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVP.pl, HBO GO i WP Pilot mocno w górę, Player.pl i ShowMax w dół (TOP serwisów VoD)

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jagoda
Najważniejsze z punktu widzenia polskiego rynku vod na najbliższe kilkanaście miesięcy wydaje się wejście do Polski Amazon Prime Video i ewentualne uwolnienie nc plus GO wzorem HBO
20 8
odpowiedź
User
Jolka
Showmax to porażka do kwadratu. Korzystają głównie ci którzy mają bezpłatny dostęp np z abonamentem telef. Oferta katastrofa, strona katastrofa.
24 12
odpowiedź
User
floor
szkoda,że nie ujęli w tym rankingu TV online od vectry. tylko,że oni maja w sumie vod na dekoderach głownie,ale lepszy serwis od wp pilot.
9 8
odpowiedź
User
ile jeszcze żenady
Ile jeszcze będzie trwała żenada z wynoszeniem pirackiego serwisu na piedestał, zasłaniającego się jakimś premium z którego podobno ktoś nawet korzysta: 13 minut ogląda, a na tabletach 2 minuty. Który film pełnometrażowy trwa 13 minut??
11 15
odpowiedź
User
Zuker
Fajnie by było gdyby FOX uruchomił w Polsce vod tak jak jest w USA, może kiedyś. Mam wrażenie, że rynek VOD w Polsce cały czas dopiero raczkuje i sporo płatnych treści jeszcze się na nim zmieści
12 9
odpowiedź