SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Unilever: przestaniemy współpracować z firmami, które źle płacą pracownikom

Unilever chce osiągnąć do 2025 r. 2 miliardy euro rocznie obrotów z firmami, których właściciele lub osoby zarządzające pochodzą z grup niedostatecznie reprezentowanych. Koncern zapowiada, że nie będzie współpracować z podwykonawcami, którzy nie wypłacają pracownikom pensji pozwalających na utrzymanie się. Deklaracja dotyczy głównie firm z krajów rozwijających się z regionu Azji i Afryki.

Unilever, który zatrudnia ponad 150 tys. pracowników i którego produkty trafiają na 190 rynków na całym świecie, zadeklarował podjęcie szeregu kolejnych działań prospołecznych. Koncern podejmie także działania w kierunku weryfikacji kwestii odpowiedniego wynagradzania pracowników swoich bezpośrednich podwykonawców i dostawców towarów.

"Odpowiednie wynagrodzenie" w języku korporacji to takie, które wystarcza na odpowiedni poziom życia pracownika i jego rodziny, obejmuje dostęp do żywności, wody, zagwarantowanie odpowiednich warunków mieszkalnych, edukacji, opieki zdrowotnej, a także zabezpieczenie na wypadek nieoczekiwanych wydatków.

Wyżej opisane działania mają objąć przede wszystkim kraje rozwijające się, takie jak Indie, Indonezja, Malezja, czy Wybrzeże Kości Słoniowej.

Równe standardy życia dla pracowników Unilevera

Firma zapowiedziała również, że podejmie kroki w kierunku podniesienia standardów życia wszystkich pracowników na całym świecie.  Do 2030 r. zarobki każdej osoby dostarczającej towary i świadczącej usługi na rzecz Unilevera będą pozwalać na godziwy poziom życia jej i jej rodzinie.

Obejmie to zwłaszcza pracowników zatrudnionych w sektorze produkcji i rolnictwa. Firma deklaruje chęć współpracy z dostawcami, innymi przedsiębiorstwami, organami rządowymi i organizacjami pozarządowymi w celu stworzenia systemowej zmiany i globalnego przyjęcia praktyk związanych z godziwym wynagrodzeniem.

Jednocześnie do 2025 r. Unilever wesprze 5 milionów małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w zakresie rozwijania ich działalności poprzez dostęp do wiedzy, finansowania i technologii.

Unilever chce być bardziej inkluzywny

Unilever chce również wykorzystywać siłę swoich marek do stymulowania zmian. Firma zwiększy liczbę reklam, do których zaangażowane będą osoby z różnorodnych grup, zarówno na ekranie, jak i za kamerą, by pomóc zwalczać stereotypy i promować sposób reprezentowania ludzi, który w większym stopniu sprzyja ich włączeniu.

Unilever dla równych szans na rynku pracy

W celu wyrównywania szans firma chce również do 2025 r. przekwalifikować wszystkich pracowników lub podnieść ich kwalifikacje, aby zdobyli kompetencje niezbędne w przyszłości.

Poza rozwojem umiejętności pracowników, do 2030 r. Unilever wprowadzi również nowe modele zatrudnienia i umożliwi pracownikom elastyczne formy zatrudnienia. Obejmą one m.in. umowy o pracę zapewniające dodatkowe świadczenia, takie jak na przykład urlopy na edukację lub przekwalifikowanie. Celem jest stworzenie środowiska, w którym docenia się otwartość i zdolność przystosowania się oraz które sprzyja rozwojowi talentów i wzmacnia odporność na zmiany rynkowe.

Ponadto koncern do 2030 r. pomoże wyposażyć 10 milionów młodych osób w umiejętności niezbędne do wkroczenia na rynek pracy. Firma, wspólnie z partnerami pracuje nad LevelUp – platformą, która ułatwi młodym ludziom zdobycie doświadczenia zawodowego, umożliwi znalezienie stażu, czy zaoferuje pakiet szkoleń.

- Dwa największe zagrożenia, przed jakimi stoi obecnie świat, to zmiany klimatu i nierówność społeczna. Wydarzenia w minionym roku bez wątpienia doprowadziły do jeszcze większych podziałów. Należy zatem podjąć stanowcze działania na rzecz budowania społeczeństwa, które wspiera poprawę warunków bytowych, jest otwarte na różnorodność, pielęgnuje talenty i każdemu zapewnia jednakowe możliwości. Jesteśmy przekonani, że działania, do realizacji których się zobowiązaliśmy, uczynią z Unilever lepszą i silniejszą firmę, gotową na olbrzymie zmiany społeczne, których dzisiaj doświadczamy. Zmiany, które z pewnością będą przyspieszały. Bez zdrowego społeczeństwa nie można prowadzić zdrowego biznesu - powiedział Alan Jope, dyrektor generalny Unilever.

Pandemia zmienia model pracy

Niedawno Alan Jope cytowany przez "The Guardian" Alen Jope stwierdził, że po zakończeniu pandemii pracownicy brytyjskiego Unilevera pracujący zdalnie nie wrócą do trybu pracy w biurach przez pięć dni w tygodniu. "To wydaje się teraz bardzo staromodne" - uważa menadżer.

Dodał, że nie widzi szans do powrót do choćby częściowej pracy stacjonarnej co najmniej do kwietnia (mówił o Europie Zachodniej i Ameryce Północnej).

Jego zdaniem sytuacja w trakcie pandemii już jasno pokazała, że struktura pracy w korporacji nie musi być tak sztywna. W Nowej Zelandii na przykład Unilever testuje czterotygodniowy tydzień pracy - eksperyment ma dać odpowiedź na pytanie, czy taki układ nie jest bardziej efektywny niż klasyczna praca od poniedziałku do piątku. Jeśli testy wpadną pozytywnie, koncern rozważy czy nie wdrożyć modelu na całym świecie.

Alan Jope uważa, że Unilever na trwałe zmieni model pracy na hybrydowy. Praca w biurze także jest jego zdaniem potrzebna, bo całkowity brak bezpośrednich spotkań pracowników powoduje "powolną erozję kapitału społecznego".

Unilever jest właścicielem takich marek jak Dove, Rexona, Timotei, Lipton, Knorr, Magnum, Hellmann's, Ben&Jerry's.

Dołącz do dyskusji: Unilever: przestaniemy współpracować z firmami, które źle płacą pracownikom

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
a
teraz można oskarżać tę firmę o dyskryminację, bo nie ma słówka o odpowiednim wynagradzaniu pracowników w europie Środkowej, że nie wspomnę o dalszym dostarczaniu wybrakowanych produktów na te rynki....
odpowiedź
User
sQs
Z Amazonem, z Agorą, z Carrefourem?
odpowiedź
User
lol
Proszę o informację jakie terminy płatności ma ta korporacja dla swoich dostawców? 90 dni? 120 dni?
PS Za płacę minimalną w PL można kupić 90 opakowań lodów Ben & Jerry od Unilevera
odpowiedź