SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

„Wprost” ze zdjęciem martwego syryjskiego dziecka na okładce. „Symbol kryzysu humanitarnego w Europie”

Redakcja tygodnika „Wprost” (AWR „Wprost”) umieściła na okładce zdjęcie ciała trzyletniego Syryjczyka, które w ubiegłym tygodniu Morze Egejskie wyrzuciło na brzeg plaży w tureckim Bodrum. Dziecko utonęło podczas przeprawy do Grecji. - Czasem pokazanie okrutnej prawdy jest nie tyle odwagą, co obowiązkiem redakcji - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „Wprost”.

Article

Rodzina Kurdi uciekała przed wojną domową w Syrii, przeprawiając się przez Morze Egejskie. Uchodźcy kierowali się na grecką wyspę Kos. W podróży utonęła Rehanna Kurdi oraz jej dwoje dzieci - trzyletni Aylan i starszy o dwa lata Galip. Zdjęcie martwego Aylana, leżącego na piasku w tureckim Bodrum, obiegło cały świat i wywołało dyskusję o konieczności pomocy uchodźcom.

W ubiegłym tygodniu fotografie zaprezentowały swoim odbiorcom polskie media, m.in. „Gazeta Wyborcza”, „Fakt”, „Super Express” czy „Fakty” TVN. Fotografia pojawiła się także na pierwszej stronie bieżącego numeru tygodnika „Wprost”. Redakcja opisuje w wydaniu kryzys imigracyjny w Europie. Wskazuje również na „hipokryzję zachodnich rządów”, które swoją biernością prowokuje katastrofę humanitarną uchodźców z Bliskiego Wschodu i Afryki.

Redaktor naczelny „Wprost” Tomasz Wróblewski wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl, że Aylan Kurdi to nie jest „zwykłe dziecko”, ale symbol jednego z największych kryzysów humanitarnych i politycznych Europy. - Oczywiście można zasłaniać się polityczną poprawnością i udawać, że nie było tego zdjęcia, tak jak można udawać, że problem emigrantów to tylko przejściowy problem Syrii. A można zwrócić uwagę na rozmiar tej tragedii i zjawisko daleko większe i bardziej złożone - podkreśla naczelny „Wprost”.

- Czasem pokazanie okrutnej prawdy - zdjęcia które spowodowało zmianę biegu historii - jest nie tyle odwagą, co obowiązkiem redakcji. To zdjęcie spowodowało zmianę nastawienia większości państw Europy do obecnego kryzysu - wyjaśnia Tomasz Wróblewski. - Piszemy o tym w najnowszym numerze „Wprost”. To zdjęcie doprowadziło do zwołania szczytu europejskiego i setek tysięcy podpisów osób, które gotowe są przyjąć uchodźców - dodaje.

Warto dodać, że kilka tygodni temu na okładce „Faktu” znalazła się fotografia zranionej siekierą dziewczynki z Kamiennej Góry. Publikacja była krytykowana przez czytelników, dziennikarzy i medioznawców, a redaktor naczelny dziennika Robert Feluś przeprosił za dobór takiego zdjęcia. Po publikacji zdjęcia ciała syryjskiego chłopca na tureckiej plaży niektórzy internauci zarzucali polskim wydawcom hipokryzję, bo jeszcze kilka tygodni negatywnie oceniali redakcję „Faktu”. - Czy jakiś mądruś w @Radio_TOK_FM pytał już dziennikarzy „Wyborczej” czy ich „poenbało”??? - napisał na Twitterze Sławomir Jastrzębowski, naczelny Grupy Super Express.

Tomasz Wróblewski zwraca uwagę na to, że zdjęcie martwego trzyletniego Syryjczyka znalazło się w sumie na ponad 70 okładkach gazet na świecie (m.in. „La Stampa”, „Independent”, „De Morgen”, „Mirror”, „Nieuwsblad”), w tym na około 20 w wersji znacznie bardziej drastycznej.

- Redaktorzy najwyraźniej doszli do podobnego wniosku, co i my - że mamy do czynienia z czymś bolesnym, ale nadzwyczajnym - podkreśla naczelny „Wprost”. - Hipokryzja, jaka otacza ten kryzys od samego początku, wymaga zdecydowanych słów i obrazów. Chowanie tragedii, ukrywanie i upiększanie obrazów uchodźców i unikanie pytań stanowi znacznie większe zagrożenie niż pokazanie zdjęcia na okładce - dodaje.

Naczelny „Wprost” przywołuje również przykład zdjęcia z 1972 roku, które przedstawia nagą wietnamską dziewczynkę Phan Thị Kim Phúc, uciekającą w panice po ataku napalmem. Fotografia pojawiła się wówczas na okładkach „Sun” i „Daily News”. - Wstrząsnęła opinią publiczną. Pewnie wymagało to w tamtych czasach sporo odwagi, ale dziś okładkami i tym zdjęciem, które otrzymało nagrodę Pulitzera, ilustruje się  każdą historyczną publikację na temat protestów anty-wojennych w Ameryce. To zdjęcie symbolizuje zjawisko, jakim była zmiana nastawienia amerykańskiej opinii publicznej do wojny w Wietnamie.

Z danych ZKDP wynika, że w I półroczu br. sprzedaż ogółem tygodnika „Wprost” wyniosła 44 051 egz.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: „Wprost” ze zdjęciem martwego syryjskiego dziecka na okładce. „Symbol kryzysu humanitarnego w Europie”

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
J
Ech, biedni redaktorzy zapomnieli, że ojciec tego biednego dziecka wcale nigdzie nie uchodził, tylko chciał się dostać na kontynent w celach - powiedzmy - komercyjno-medycznych. Ale to przecież nic nieznaczący szczegół. Ogólnomedialna narracja jest jasna i popełni każde obrzydlistwo i każdy szantaż moralny, by w ostatecznym rozrachunku rzec: "moja racja jest najmojsza", cytując klasyka.
46 10
odpowiedź
User
Do J
A co robił ojciec tego dziecka?
21 10
odpowiedź
User
Analityk1
Ale ty Wróblewski jesteś odważny i oryginalny. Czapo ba!
17 9
odpowiedź
User
Neo
Hipokryzją jest mówienie, że pokazuje się te zdjęcia dla idei. Tygodnikowi Wprost spada sprzedaż tak bardzo, że już niżej nie da się spaść, to ratują się zdjęciem małego Syryjczyka. Ja nie muszą oglądaĆ takich zdjęć aby się przekonać, że mamy do czynienia z tsunami bólu, strachu i ucieczki przed śmiercią. Ciekawe czy Wprost pokazałby zdjęcie martwego dziecka po wypadku samochodowym- jako symbolu brawury i głupoty kierowców lub pijanych za kółkiem. ZNIECZULICA I BRAK EMPATII
28 8
odpowiedź
User
j
Znaczy się, że Wprost znów podrożał?
17 8
odpowiedź