SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Złote Spinacze 2005

'Promowanie pracy tymczasowej w Polsce', wygrana w kategorii 'Public Affairs & Lobbing' konkursu 'Złote Spinacze 2005'.

Klienci: Związek Agencji Pracy Tymczasowej ZAPT oraz Agencja Pracy Tymczasowej Creyf’s

Czas trwania: październik 2004 - listopad  2005


OPIS PROJEKTU:


1. Wstęp

Projekt „Promowanie pracy tymczasowej w Polsce” obejmował działania realizowane na zlecenie Związku Agencji Pracy Tymczasowej ZAPT oraz Agencji Pracy Creyf’s – organizacji działających na rynku pracy tymczasowej.

Brak rzetelnej informacji na temat pracy tymczasowej i jednoczesne nadużycia nieuczciwych agencji, które odbiły się echem w mediach, spowodowały powstanie negatywnego stereotypu tej formy zatrudnienia.
Agencje działające zgodnie z prawem postanowiły walczyć o swój wizerunek.
Na decyzję o podjęciu działań PR wpłynął fakt, iż 1 stycznia 2004 r. weszła w życie ustawa regulująca zasady zatrudniania pracowników przez agencje pracy. ZAPT uznał, iż jest to najlepszy moment do uświadomienia pracownikom ich praw, a tym samym do rzucenia rękawicy nieuczciwym agencjom wykorzystującym luki w prawie.

Działania miały na celu budowanie pozytywnych skojarzeń poprzez powiązanie terminu „praca tymczasowa” z korzyściami jakie za jej pomocą osiągają pracownicy: prawa do umowy o pracę, traktowania na równi z pracownikami stałymi, do urlopu, składek na ZUS itd. Biznes miał otrzymać jasny komunikat o wzroście elastyczności, obniżeniu kosztów stałych i uproszczeniu formalności.

Zadaniem Agencji było więc podjęcie działań mających na celu popularyzowanie  zarówno pracy tymczasowej jak również praw i obowiązków wynikających z działania ustawy.

  

II. Zdefiniowanie problemu i analiza sytuacji

Termin „praca tymczasowa” pojawił się w Polsce pod koniec lat 90-tych.
Początkowo nową formą zatrudnienia zainteresowali się głównie młodzi ludzie, studenci i absolwenci szukający pracy na wakacje. Do agencji zgłaszały się zachodnie koncerny, które zakładały polskie oddziały. Chętnie korzystały z pracy tymczasowej, znały to rozwiązanie i były świadome korzyści. Po roku 2000 zaczął się boom. Z roku na rok agencje zatrudniały coraz więcej ludzi: 2001 – 31 tys., 2002 – 53 tys. 2003 – 100, 2004. W roku 2004 agencje pracy tymczasowej wysłały do pracy 170 tysięcy osób. 10% z nich dostało stałe posady. Pracowników „wypożyczyło” 1,5 tys. przedsiębiorców.
1 stycznia 2004 roku zaczęła w Polsce obowiązywać ustawa o pracy tymczasowej.
Pomimo licznych niedoskonałości jest milowym krokiem na drodze do uregulowania rynku. To pierwszy dokument regulujący całościowo rynek PT.
 
Działający w Polsce od 2002 r.  Związek Agencji Pracy Tymczasowej zdecydował się na działania public relations, po to aby ponieść w Polakach świadomość, że praca tymczasowa nie jest czymś gorszym i że podejmując ją przysługują pracownikowi niemal identyczne prawa jak w przypadku pracy stałej.
Z takiej formy zatrudnienia korzysta 3,2 % Brytyjczyków, 4,5 % Holendrów czy 2,5% Francuzów.

Z drugiej strony działania te zostały podjęte aby stanąć na przeszkodzie nieuczciwym agencjom, wykorzystującym różne interpretacje przepisów i nie zatrudniającym pracowników na podstawie umów o pracę, do czego zobowiązuje agencje ustawa o pracy tymczasowej.
Brak ograniczeń sprawia, że agencję może założyć każdy. Nie potrzebna jest wiedza i zabezpieczenie finansowe. Nie ma odpowiednich kar za łamanie praw pracowniczych. Na rynku pojawiają się firmy działające na pograniczu prawa, które psują dobrą opinię całej branży.

III. Cel projektu

Popularyzowanie pracy tymczasowej wśród polskich przedsiębiorców i pracowników.
Tworzenie dostępu do rzetelnej informacji o pracy tymczasowej i prezentowanie korzyści, jakie osiągają pracownicy oraz pracodawcy.

Dążeniem zleceniodawców jest budowa przejrzystego rynku opartego na uczciwej konkurencji i fundamentach prawnych. W związku z tym aktywność w zakresie PR zmierza do obalenia fałszywych stereotypów, powodujących kojarzenie pracy tymczasowej jako gorszej, nierównej pracy stałej.

IV. Grupa docelowa

Obecni i przyszli pracownicy tymczasowi, przedsiębiorcy, a także siły polityczne decydujące o kształcie aktów prawnych regulujących rynek pracy tymczasowej.
Studenci - pracownicy tymczasowi i przyszli przedsiębiorcy.

   









 

 



 

V. Planowanie i strategia komunikacyjna / zakładane efekty

Strategię komunikacyjna powstała po gruntownej analizie rynku PT, raportów, badań i publikacji.

Głównym środkiem komunikacji były wysokonakładowe, opiniotwórcze dzienniki ogólnopolskie i lokalne. Zaplanowano działania w telewizji publicznej i stacjach prywatnych o dużej oglądalności, ogólnopolskich i lokalnych stacjach radiowych, a także prasie specjalistycznej i branżowej.

Dziennikarze opisujących tematy związane z rynkiem, prawem pracy, gospodarką i problematyką społeczności lokalnych otrzymali szereg informacji i tekstów o pracy tymczasowej. Byli zawiadamiani o aktualnym stanie prawnym, prawach pracowników tymczasowych, korzyściach jakie przedsiębiorstwa mogą zyskać dzięki pracy tymczasowej.

W okresie kilku miesięcy od rozpoczęcia działań „Rzeczpospolita”, „Puls Biznesu”, „Gazeta Wyborcza” i „Gazeta Prawna” i inne dzienniki ogólnopolskie zainteresowały się tematem Ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych. Pojawiły się teksty adresowane do pracodawców.
O temacie pisały także dzienniki lokalne m.in. „Dziennik Zachodni”, „Dziennik Łódzki”, „Głos Wielkopolski”, „Gazeta Polska”, „Dziennik Bałtycki”, „Głos Pomorza”, „Gazeta Współczesna” i „Kurier Lubelski”.

Ważnym elementem działań były dyżury telefoniczne organizowane w redakcjach dzienników, rozgłośni radiowych i stacjach telewizyjnych. Wcześniej zapowiedziane konsultacje z ekspertami cieszyły się dużą popularnością. Przedstawiciele Związku udzielali odpowiedzi na pytania dotyczące pracy tymczasowej, regulacji prawnych. Doradzali jak szukać pracy.
W kwietniu 2005 r. utworzono stałą infolinię  Związku Agencji Pracy Tymczasowej.

Istotną funkcję pełniły strony internetowe http://www.zapt.pl/ i http://www.creyfs.pl/.
Zamieszczano na nich bieżące informacje dotyczące realizowanych projektów oraz stałe pozycje adresowane do pracowników tymczasowych i przedsiębiorców.

VI. Realizacja projektu, w tym pomysły kreatywne

Projekt  rozpoczęto jesienią roku 2004. Na początku budowano relacje z dziennikarzami  opisującymi zagadnienia związane z pracą i gospodarką. Wszyscy zainteresowani pracą tymczasową otrzymywali regularnie informacje dotyczące nowych wydarzeń i ciekawostek. Aby uatrakcyjnić przesyłane wiadomości, przygotowano również statystyki i badania rynku.

„Partnerzy w sporcie i pracy” to projekt propagujący pracę tymczasową wśród kibiców piłki nożnej. Fani futbolu prowadzący własne firmy są zachęcani do zatrudniania bezrobotnych kolegów z trybun – budowania swojej drużyny pracowników.
Aby zgłosić się do programu wystarczy wypełnić prosty formularz, a następnie wrzucić go do skrzynki kontaktowej. Po stadionie krążą hostessy w barwach akcji, które wyjaśniają jak szukać pracy. Biznesmeni zgłaszają oferty pracy. Creyf’s tworzy bazę z danymi pracowników i pośredniczy w zatrudnianiu.
Pomysł się spodobał. W marcu 2005 w działania zaangażował się łódzki Widzew. Od września 2005 kibicom pomaga warszawska Legia. Trwają rozmowy z kolejnymi klubami.
Media poznały ideę projektu podczas specjalnej prezentacji. Na konferencji prasowej pojawili się przedstawiciele władz miasta, reprezentacja wojewódzkiego urzędu pracy oraz lokalni pracodawcy.

  





 

 

 

 

 

 

 

W październiku 2004 rozpoczęto akcję medialną „Uczciwa praca tymczasowa”, której celem jest informowanie pracowników tymczasowych o przysługujących im uprawnieniach. Pracownicy nie wiedzą, o przysługującym urlopie, że należy im się normalna umowa o pracę. Brak informacji wykorzystują nieuczciwe agencje - zatrudniają ludzi na umowy cywilnoprawne, nie płacą składek i oferują tańszych pracowników. Przedsiębiorcy dostają tańszą usługę, więc nie zgłaszają sprzeciwu. Problem jest powszechny i nikt z nim nie walczy. Najwyższa kara jaką może dostać agencja to 5 tys. zł. To nie wiele w porównaniu z milionowymi przychodami.
Akcja odbywa się we wszystkich dużych miastach Polski: w Łodzi (Radio Łódź, Telewizja TOYA, Gazeta Wyborcza), Trójmieście (listopad-Dziennik Bałtycki, Radio Gdańsk), Krakowie (listopad: Radio Kraków, Gazeta Krakowska), Wrocławiu (maj: TVP Wrocław, Słowo Polskie Gazeta Wrocławska, Radio Wrocław). W ramach akcji członkowie ZAPT uczestniczą w dyżurach telefonicznych w radiu, telewizji i prasie. Lokalne media informowały o bezpłatnych konsultacjach. Organizowano audycje radiowe i programy telewizyjne dotyczące pracy tymczasowej.
W programach uczestniczyli niezależni specjaliści reprezentujący Państwową Inspekcję Pracy. Zainteresowanie dyżurami sprawiło, że podjęto decyzję o zorganizowaniu kolejnych etapów: w Poznaniu, Katowicach i druga edycja w Łodzi (październik: Gazeta Wyborcza, Radio Złote Przeboje i Telewizja Łódź).

W kwietniu ZAPT zorganizował konferencję, na której dziennikarze i biznesmeni poznali ideę akcji i skalę zjawiska nadużywania umów cywilnoprawnych. Zaprezentowano ciekawe dane i statystyki zebrane od dużych agencji. Podsumowano pierwszy rok funkcjonowania Ustawy o zatrudnieniu pracowników tymczasowych i przedstawiono postulaty zmian.

Podczas konferencji ZAPT ogłosił utworzenie infolinii ZAPT. To pierwsza w Polsce linia telefoniczna pod którą mogą dzwonić wszystkie osoby zainteresowane pracą tymczasową: pracownicy i pracodawcy oraz agencje zainteresowane tworzeniem rynku pośrednictwa pracy. Powstało także biuro, zapewniające porady w zakresie pracy tymczasowej.
Do ministerstwa trafił wniosek o powołanie Rzecznika Praw Pracownika Tymczasowego, stałej instytucji interweniującej w sprawach oszukanych pracowników.

Dalszemu popularyzowaniu pracy tymczasowej służy również projekt „Zdobądź stałą pracę”.
Tymczasowi, którzy przedstawią w agencji pozytywne referencje od pracodawcy- użytkownika, otrzymają dodatkowe wsparcie. Creyf’s rozsyła ich CV do 10 największych klientów w regionie, polecając jako kandydatów do stałej pracy.

Aby zachęcić studentów do pracy tymczasowej zorganizowano „Laboratorium Creyf’s”. Warsztaty odbyły się podczas Dni Kariery – imprezy AIESEC.
Akcję przeprowadzono w ośmiu największych miastach Polski. Studenci poznali tajniki procesu rekrutacyjnego i podstawowe informacje dotyczące pracy tymczasowej. Ochotnicy uczestniczyli w symulowanym procesie rekrutacyjnym. Studenci ćwiczyli pisanie CV i listów motywacyjnych – zgłaszali się na stanowiska opisane w http://www.aiesec.pl/.

„Dzień Pracy Tymczasowej” to cykl dni otwartych realizowanych w oddziałach Creyf’s w całej Polsce. Osoby zainteresowane mogą w tym dniu dzwonić pod specjalny numer telefonu, pod którym dyżurują eksperci. Wszyscy odwiedzający biuro otrzymują komplet materiałów pomocnych w poszukiwaniu pracy. Na miejscu specjaliści pomagają pisać CV i doradzają jak prezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej.

VII. Realizacja założonych celów projektu, w tym informacje o budżecie i efektywności kosztowej

Liczba członków ZAPT wzrosła o 60%. Organizacja stała się rozpoznawalnym reprezentantem agencji pracy. Podjęła rozmowy zmierzające do dalszego uporządkowania rynku PT z organizacjami pracodawców i pracowników.
Opublikowano ponad 150 tekstów poświęconych pracy tymczasowej i realizowanym projektom. Równocześnie odbyło się kilkadziesiąt audycji radiowych i telewizyjnych z udziałem specjalistów z ZAPT i Creyf’s.
Kampania informacyjna spowodowała wzrost zainteresowania PT. Tysiące pracowników otrzymało informacje za pośrednictwem biura, infolinii, prowadzonych dyżurów, akcji w terenie oraz projektów realizowanych wspólnie z mediami.
Akcja „Partnerzy w sporcie i pracy” zaowocowała zebraniem 300 CV od kibiców Widzewa. Kilkanaście osób znalazło pracę w sektorze budowlanym, kilkanaście zatrudnili klienci Creyf’s. Pozostałe zgłoszenia trafiły do specjalnej bazy danych, gdzie czekają na odpowiednie oferty pracy.
Dyżury telefoniczne organizowane w ramach projektu „Uczciwa praca tymczasowa” wzbudziły zainteresowanie setek pracowników w Łodzi, Krakowie, Trójmieście i Wrocławiu. Przedstawiciele ZAPT pomogli osobom oszukanym przez nieuczciwych pracodawców. Dzwonili również ludzie zainteresowani pracą, bezrobotni z pytaniami o oferty i miejsca gdzie można szukać pracy tymczasowej.
W „Laboratorium Creyf’s” uczestniczyło ok. 500 studentów z całej Polski. Wszyscy dowiedzieli się jak pisać CV i co zrobić aby dobrze wypaść podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Studenci zapoznali się z pracą tymczasową i nowymi możliwościami poszukiwania pracy.
Całkowity koszt działań PR wyniósł 120.000 zł.

Dołącz do dyskusji: Złote Spinacze 2005

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl