CCC: wpływy z e-commerce 49 proc. w górę, e-sklepy CCC i eObuwie w kolejnych krajach

W ub.r. grupa kapitałowa CCC, do której należą sieci handlowe CCC, Gino Rossi, Karl Vogele, eObuwie i DeeZee, zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży internetowej o 49 proc. do 1,45 mld zł. E-commerce zapewnia jej już jedną czwartą wpływów. Ogółem firma miała 5,84 mld zł przychodów i 27,5 mln zł straty netto.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
CCC: wpływy z e-commerce 49 proc. w górę, e-sklepy CCC i eObuwie w kolejnych krajach
fot. materiały prasowe

93 proc. przychodów grupy CCC z e-commerce zapewnia eObuwie (75 proc. jego udziałów CCC kupiło w drugiej połowie 2015 roku za 130 mln zł).

- Jednym z najważniejszych obszarów działalności Grupy CCC w 2019 roku była ekspansja w segmencie e-commerce, którego głównym komponentem pozostaje eobuwie.pl, odpowiadające za 93% jego przychodów. W sierpniu minionego roku platforma ta zadebiutowała na kolejnym, 15. już rynku - w Szwajcarii. Kluczowym przedsięwzięciem w obszarze rozwoju kanałów sprzedaży online było jednak uruchomienie e-commerce ccc.eu - w pełni funkcjonalnego, oferującego dostawy produktów z oferty CCC wprost do domów naszych klientów. Kolejnym, naturalnym etapem rozwoju tego kanału sprzedaży było uruchomienie aplikacji mobilnej CCC, pozwalającej spółce wejść na ścieżkę omnikanałowości - wylicza prezes CCC Marcin Czyczerski w liście do akcjonariuszy.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ccc-chce-miec-do-2022-roku-8-5-9-mld-zl-rocznych-wplywow-bedzie-nowa-strategia-marketingowa-rozwoj-eobuwie-pl-i-modivo,7170761903577217a ##

570 mln zł z e-commerce w Polsce

Zdecydowanie największym rynkiem działalności grupy CCC pozostaje Polska. W ub.r. firma zanotowała tu wzrost przychodów w sklepach stacjonarnych z 2,06 do 2,27 mld zł oraz w e-commerce z 399,8 do 568,8 mln zł.

- Udział sprzedaży krajowej ecommerce CCC do sprzedaży sklepów CCC w Polsce wzrósł z 3% w styczniu do 6% w lutym i jesteśmy z tego zadowoleni, wpłynie to bezpośrednio na wzrost sprzedaży like-for-like z całej omnichannelowej sieci w Polsce. Ale idziemy po więcej - planowo realizujemy projekty dające jeszcze bardziej angażujące sklepy i odpowiednie doświadczenia klientów również w przestrzeni fizycznej - wylicza Karol Półtorak, wiceprezes CCC ds. strategii i rozwoju.

Na Węgrzech przychody firmy z e-commerce podskoczyły z 79,9 do 137 mln zł (przy niewielkim sprzedaży tradycyjnej - z 240,5 do 243,8 mln zł), a w Rumunii - ze 101,6 do 174,2 mln zł.

grafika

eObuwie.pl z trzy razy większym centrum logistycznym

Zysk brutto grupy CCC z e-commerce wzrósł z 401,4 do 615,1 mln zł, marża brutto ze sprzedaży e-commerce’owej do klientów zewnętrznych - z 41,1 do 42,3 proc., a zysk pionu e-commerce - z 97,4 do 105,3 mln zł.

- Przedsięwzięciem wspierającym rozwój kanałów e-commerce w Grupie CCC w 2019 roku była budowa nowego centrum logistycznego eObuwie.pl, które przeszło trzykrotnie przekracza moce przerobowe dotychczasowego. Obiekt wyposażony w najnowsze technologie, takie jak automatyczne roboty zbierające, zapewni kompleksową obsługę logistyczną wszystkim kanałom online Grupy, a także pozwoli na obniżenie jej jednostkowego kosztu - opisuje Dariusz Miłek, przewodniczący rady nadzorczej CCC.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/eva-longoria-buty-kolekcja-na-eobuwie-pl-130-modeli-w-15-krajach,7170741052962945a ##

grafika

W ub.r. 72 proc. łącznych przychodów grupy CCC stanowiła stacjonarna sprzedaż detaliczna, 25 proc. - e-commerce, a 3 proc. - sprzedaż hurtowa.

grafika

Będzie mniej nowych sklepów stacjonarnych

Firma podała, że w ub.r. wyprodukowała w swoich fabrykach 2,5 mln par butów. Natomiast na jej przychody sprzedażowe złożyło się 87,8 proc. z obuwia, 6,7 proc. z akcesoriów i 5,5 proc. z torebek.

grafika

Na koniec ub.r. grupa CCC miała 1 242 sklepy (o 117 więcej niż rok wcześniej) o łącznej powierzchni 760 tys. metrów kwadratowych. W ciągu roku liczba sklepów własnych wzrosła z 893 do 992, a franczyzowych - z 26 do 52.

- Zgodnie ze strategią GO.22, 2019 rok był ostatnim rokiem z tak dużą liczbą otwarć. W kolejnych latach będziemy maksymalnie wykorzystywać potencjał, który zbudowaliśmy, stosując selektywnie podejście do dojrzałych rynków. Ograniczymy także plany rozbudowy powierzchni - skupimy się na wybranych, najbardziej perspektywicznych rynkach oraz mniejszych formatach salonów CCC (500-800 m2) i sklepach hybrydowych e-obuwie. W 2020 roku będziemy także pracować nad minimalizacją powiązania produktu z impulsem pogodowym - zapowiada Marcin Czyczerski.

- 2019 rok był okresem intensywnych i odważnych inwestycji, dzięki którym zbudowaliśmy silną, unikalną omnichannelową platformę handlu. Po okresie ogromnych nakładów inwestycyjnych w digitalizację Grupy, rozbudowę powierzchni, a także na przejęcia, skupiamy się na integracji i rozwoju organicznym. Teraz chcemy monetyzować wprowadzone zmiany. Podstawą naszego biznesu jest produkt, który nieustannie udoskonalamy. Portfolio produktów dostępnych w sklepach CCC poszerzone zostało w 2019 roku o nowe marki własne, markowe obuwie sportowe oraz walizki i akcesoria - opisuje Dariusz Miłek.

grafika

Gorsza rentowność wskutek problemów z zatowarowaniem i ciepłej pogody

Zysk operacyjny grupy CCC zmalał w ub.r. z 372,5 do 133,1 mln zł, zysk netto z działalności kontynuowanej - z 223,5 do 18,4 mln zł, a wynik netto - z 56,7 mln zł zysku do 27,5 mln zł straty.

- 2019 był trudnym wynikowo rokiem, w którym doszło jednak do kilku zdarzeń jednorazowych, nie pozwalających Grupie CCC na uwolnienie pełni swojego potencjału. W szczególności dotyczy to problemów z nowo wdrożonymi systemami informatycznymi, których rozruch utrudnił odpowiednie zatowarowanie sklepów, przez co sprzedaż kolekcji wiosna-lato 2019 nie była optymalna - tłumaczy Marcin Czyczerski.

- W 2019 roku podjęliśmy też istotne decyzje dotyczące obecności Grupy na rynkach Europy Zachodniej - ich wspólnym mianownikiem jest poszukiwanie rentowności poprzez zmniejszanie sieci sprzedaży i koncentrację na najbardziej perspektywicznych sklepach. W przypadku szwajcarskiej spółki zależnej Karl Voegele, zmiany sięgają jeszcze głębiej i dotyczą także likwidacji lokalnych procesów logistycznych, czy centralizacji funkcji korporacyjnych, co przełoży się na ogromne oszczędności kosztowe. W 2019 roku nasz model biznesowy wciąż podatny był na zmieniające się warunki pogodowe – w większym stopniu niż byśmy tego chcieli - dodaje prezes CCC.

Koronawirus do przetrzymania

Wśród celów na br. firma wylicza m.in. start swojego e-sklepu w Rumunii, Austrii, na Węgrzech, aplikacji mobilnej CCC w Czechach, Rumunii, Austrii, na Słowacji oraz Węgrzech, e-sklepu i aplikacji mobilnej eObuwie.pl w Chorwacji, aplikacji mobilnej DeeZee, platformy Modivo na kolejny rynkach (m.in. Chorwacja, Ukraina, Szwajcaria) oraz rozpoczęcie działalności e-commerce w Rosji.

- Liczymy również, że koronawirus uda nam się jako CCC relatywnie dobrze przetrzymać, dzięki m.in. źródłom zaopatrzenia zlokalizowanymi w większości poza Chinami. Przy czym jak zachowa się klient - na to wszyscy w sektorze handlu musimy poczekać do końca sezonu - mówi Karol Półtorak.

- Na szczególną uwagę zasługuje marka DeeZee, która jako tradycyjnie internetowy model biznesowy, w minionym roku pojawiła się w sklepach stacjonarnych CCC, odnotowując rekordową dla siebie sprzedaż 1,3 mln par obuwia, stając się najlepiej sprzedającą się w pierwszych cenach marką Grupy. Z podobnej perspektywy oceniać należy Gino Rossi, dzięki któremu w sklepach CCC pojawił się produkt z nowej, wyższej półki cenowej, wyróżniający się swoją jakością i klasyczną formą. Jego łączna sprzedaż w kanale stacjonarnym to około 400 tys. par w 2019 roku – bazując wyłącznie na kolekcji jesienno-zimowej - a nasze aspiracje dla tej marki sięgają dużo dalej. Eobuwie.pl także poszerzało swoją ofertę produktową - poprzez przejęcie marki Rage Age, stworzenie kolekcji obuwia sygnowanej nazwiskiem gwiazdy Hollywood – Evy Longoria, czy rozwój projektu Modivo - wylicza Dariusz Miłek.

- Zrobiliśmy ogromny postęp w całej ofercie produktowej, który w pełni zobaczymy w kolekcji AW20, ale już teraz, w obecnej kolekcji SS20 dla naszych klientów dostępnych będzie wiele nowości produktowych - dodaje.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/najbogatsi-polacy-2020-roku-lista-michal-solowow-przed-zygmunt-solorz-majatek-urosl-o-2-mld-zl-w-gore-wlasciciele-cd-projekt-tv-puls-i-playway,7170744997926529a ##

grafika

Kurs giełdowy CCC od połowy 2018 roku jest w mocnym trendzie spadkowym, do końca ub.r. zmalał z poziomu 230 zł do nieco ponad 100 zł, a do kolejnej obniżki przyczyniły się niedawne silne spadki na wszystkich rynkach kapitałowych związane z koronawirusem.

W piątek na koniec sesji za akcję CCC płacono 72,30 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 2,98 mld zł. Do Dariusza Miłka i jego spółki Ultro należą walory stanowiące 27,33 proc. kapitału i 34,95 proc. głosów na walnym zgromadzeniu CCC.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada szefowej "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"