Czy Polacy wiedzą, że dziennikarze korzystają z AI? Jest badanie KRRiT

Ponad 92 proc. Polaków jest świadomych stosowania sztucznej inteligencji przez dziennikarzy, ale aż 66 proc. obawia się manipulacji za pomocą treści tworzonych przez algorytmy i ich wpływu na opinię publiczną. Prawie 96 proc. odbiorców oczekuje, żeby materiały tworzone z wykorzystaniem AI były wyraźnie oznaczone – wynika ze zrealizowanego na zlecenie KRRiT badania "Sztuczna inteligencja w mediach".

Patryk Pallus
Patryk Pallus
Udostępnij artykuł:
Czy Polacy wiedzą, że dziennikarze korzystają z AI? Jest badanie KRRiT
Nowa badanie KRRiT o AI

Sztuczna inteligencja przestała być już futurystyczną obietnicą, a stała się narzędziem, które coraz częściej wspiera dziennikarzy, wydawców czy twórców cyfrowych w ich codziennej pracy. Z jednej strony AI budzi ciekawość i nadzieje, z drugiej obawy i wątpliwości. Aby poznać opinie Polaków na ten temat, KRRiT zleciła Ogólnopolskiej Grupie Badawczej badanie dotyczące postrzegania AI w mediach.

Zdecydowana większość ankietowanych (prawie 96 proc.) oczekuje, żeby materiały tworzone z wykorzystaniem AI były wyraźnie oznaczane.

Z dyskusji o AI w redakcjach na naszej konferencji Brand new(s) wynikało, że wydawcy zgadzają się, że wideo, zdjęcia i grafiki wygenerowane przez AI powinny być oznaczane. Jednak w przypadku tekstów, zwłaszcza jeśli są podpisane imieniem i nazwiskiem dziennikarza i publikowane przez brand, dla którego rzetelność jest kluczowa, oznaczenie asystowania AI jest kwestionowane.

Wracając do badania, pokazuje ono, że blisko 60 proc. respondentów mających świadomość, że treść została utworzona przez AI, najczęściej czuje "niepewność".

Czy oznaczać treści AI?
Czy oznaczać treści AI? © materiały prasowe | KRRIT

Mimo ostrożnego podejścia do sztucznej inteligencji odbiorcy dostrzegają liczne zalety AI. Najczęściej wymieniane to: automatyczne tłumaczenia treści na inny język, oszczędność czasu w tworzeniu i pozyskiwaniu informacji oraz poprawę strony wizualnej (np. materiałów graficznych).

Ponad połowa badanych (51 proc. respondentów) uważa, że wykorzystanie AI jako narzędzia wspierającego proces tłumaczenia zagranicznych tekstów zwiększa dostęp do wiedzy i informacji.

Jakie są obawy związane z wykorzystaniem AI w mediach?

Najsilniejsze obawy dotyczą rzetelności przekazu. Respondenci zwracają uwagę na ryzyko manipulowania opinią publiczną oraz wzrost zagrożenia dezinformacją. Wątpliwości budzą także tzw. "halucynacje AI", czyli sytuacje, w których algorytmy generują błędne informacje jako fakty. Ponad 44 proc. uważa takie sytuacje za zagrożenie.

Wyniki badania zleconego przez KRRiT jednoznacznie pokazują, że odbiorcy nie są gotowi na zastąpienie sztuczną inteligencją prezenterów w środkach masowego przekazu (telewizji, radiu i internecie).

Ponad 95 proc. badanych sprzeciwia się wykorzystaniu AI w tej roli. 76 proc. ankietowanych zdecydowanie nie akceptuje wygenerowanych przez AI prezenterów w telewizji, a ponad 73 proc. powiedziało "nie" w odniesieniu do radia. Nieco większą akceptację uzyskał prezenter AI dla treści internetowych – na poziomie 13,59 proc.

Skrajny sprzeciw wzbudza natomiast wykorzystywanie wizerunku osób zmarłych w audycjach publicystycznych. Ponad 93 proc. respondentów odrzuca takie rozwiązania, jedynie 2,6 proc. wyraża akceptację, a 4 proc. nie ma zdania na ten temat.

Częściową akceptację uzyskano jedynie w kontekście treści edukacyjnych i artystycznych – aprobatę wyraziło odpowiednio 35 proc. i 25 proc. uczestników badania.

Badanie, na zlecenie KRRiT, przeprowadziła Ogólnopolska Grupa Badawcza (OGB) w dniach 23-27.10.2025, metodą CATI. Przebadano reprezentatywną próbę̨ N=1000 pełnoletnich mieszkańców Polski. Próbę dobrano w sposób kwotowo-losowy, w oparciu o kryteria: płeć, wiek, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania (dane wg GUS).

Analiza objęła kwestie świadomości i postaw wobec AI, korzyści i ryzyk, preferencji dotyczących treści i prezenterów, wykorzystywania wizerunku osób zmarłych oraz poziomu zaufania do technologii.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Nowy kabel telekomunikacyjny przez Atlantyk ominie Stany Zjednoczone?

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

Australia daje dobry przykład. O słuszności ograniczenia social mediów dzieciom [OPINIA]

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

TVP ogłosiła zasady sprzedaży na 2026 rok. Będzie premiować reklamodawców z większymi wydatkami na online

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły

TVN Media wprowadza zmiany dla reklamodawców na 2026 rok. Oto szczegóły

Bronią TVP po skargach na produkcję o Żydach w Polsce. Spór w radzie programowej

Bronią TVP po skargach na produkcję o Żydach w Polsce. Spór w radzie programowej

Interia zamyka serwis dla fotografów i modelek

Interia zamyka serwis dla fotografów i modelek