Sztuczna inteligencja przestała być już futurystyczną obietnicą, a stała się narzędziem, które coraz częściej wspiera dziennikarzy, wydawców czy twórców cyfrowych w ich codziennej pracy. Z jednej strony AI budzi ciekawość i nadzieje, z drugiej obawy i wątpliwości. Aby poznać opinie Polaków na ten temat, KRRiT zleciła Ogólnopolskiej Grupie Badawczej badanie dotyczące postrzegania AI w mediach.
Zdecydowana większość ankietowanych (prawie 96 proc.) oczekuje, żeby materiały tworzone z wykorzystaniem AI były wyraźnie oznaczane.
Z dyskusji o AI w redakcjach na naszej konferencji Brand new(s) wynikało, że wydawcy zgadzają się, że wideo, zdjęcia i grafiki wygenerowane przez AI powinny być oznaczane. Jednak w przypadku tekstów, zwłaszcza jeśli są podpisane imieniem i nazwiskiem dziennikarza i publikowane przez brand, dla którego rzetelność jest kluczowa, oznaczenie asystowania AI jest kwestionowane.

Wracając do badania, pokazuje ono, że blisko 60 proc. respondentów mających świadomość, że treść została utworzona przez AI, najczęściej czuje "niepewność".
Mimo ostrożnego podejścia do sztucznej inteligencji odbiorcy dostrzegają liczne zalety AI. Najczęściej wymieniane to: automatyczne tłumaczenia treści na inny język, oszczędność czasu w tworzeniu i pozyskiwaniu informacji oraz poprawę strony wizualnej (np. materiałów graficznych).
Ponad połowa badanych (51 proc. respondentów) uważa, że wykorzystanie AI jako narzędzia wspierającego proces tłumaczenia zagranicznych tekstów zwiększa dostęp do wiedzy i informacji.

Jakie są obawy związane z wykorzystaniem AI w mediach?
Najsilniejsze obawy dotyczą rzetelności przekazu. Respondenci zwracają uwagę na ryzyko manipulowania opinią publiczną oraz wzrost zagrożenia dezinformacją. Wątpliwości budzą także tzw. "halucynacje AI", czyli sytuacje, w których algorytmy generują błędne informacje jako fakty. Ponad 44 proc. uważa takie sytuacje za zagrożenie.
Wyniki badania zleconego przez KRRiT jednoznacznie pokazują, że odbiorcy nie są gotowi na zastąpienie sztuczną inteligencją prezenterów w środkach masowego przekazu (telewizji, radiu i internecie).
Ponad 95 proc. badanych sprzeciwia się wykorzystaniu AI w tej roli. 76 proc. ankietowanych zdecydowanie nie akceptuje wygenerowanych przez AI prezenterów w telewizji, a ponad 73 proc. powiedziało "nie" w odniesieniu do radia. Nieco większą akceptację uzyskał prezenter AI dla treści internetowych – na poziomie 13,59 proc.

Skrajny sprzeciw wzbudza natomiast wykorzystywanie wizerunku osób zmarłych w audycjach publicystycznych. Ponad 93 proc. respondentów odrzuca takie rozwiązania, jedynie 2,6 proc. wyraża akceptację, a 4 proc. nie ma zdania na ten temat.
Częściową akceptację uzyskano jedynie w kontekście treści edukacyjnych i artystycznych – aprobatę wyraziło odpowiednio 35 proc. i 25 proc. uczestników badania.
Badanie, na zlecenie KRRiT, przeprowadziła Ogólnopolska Grupa Badawcza (OGB) w dniach 23-27.10.2025, metodą CATI. Przebadano reprezentatywną próbę̨ N=1000 pełnoletnich mieszkańców Polski. Próbę dobrano w sposób kwotowo-losowy, w oparciu o kryteria: płeć, wiek, wykształcenie oraz miejsce zamieszkania (dane wg GUS).
Analiza objęła kwestie świadomości i postaw wobec AI, korzyści i ryzyk, preferencji dotyczących treści i prezenterów, wykorzystywania wizerunku osób zmarłych oraz poziomu zaufania do technologii.











