Effie Awards 2018 oczami jurorów - najlepsze kampanie (cz.2)

Członkowie jury Effie Awards 2018 wskazują dla portalu Wirtualnemedia.pl najciekawsze kampanie konkursowe.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
Effie Awards 2018 oczami jurorów - najlepsze kampanie (cz.2)

W tym roku w Effie Awards przyznano 55 nagród, w tym 13 złotych. Drugi rok z rzędu żadna kampania nie otrzymała Grand Prix. Wśród agencji najwięcej wyróżnień otrzymała Saatchi & Saatchi IS, a wśród domów mediowych - Wavemaker.

Czy któraś z kampanii z konkursu Effie Awards 2018  zrobiła na mnie szczególne wrażenie? Dlaczego?

Małgorzata Nycz, dyrektor departamentu komunikacji marketingowej, Nationale-Nederlanden, przewodnicząca grupy jurorskiej

grafika

Szczególne wrażenie zrobiła na mnie kampania mbanku „Albo jak wszyscy, albo jesteś ’99”. Doceniam bardzo dobre rozumienie grupy celowej, dzięki czemu komunikacja została oparta na świetnym i prawdziwym insightcie. Do tego precyzyjnie dobrane media sprawiły, że całość była bardzo perswazyjna, ale też wiarygodna.

Andrzej Mytych, dyrektor komunikacji, członek zarządu Avon Cosmetics Polska, przewodniczący grupy jurorskiej

grafika

W tym roku było dużo bardzo dobrych kampanii, ale zabrakło jednej na poziomie Grand Prix z ubiegłych lat, takiej jak „Wszyscy przechodzą do Play” lub „#DZIEJESIEWPOLSCE”, dlatego nie chcę wyróżniać konkretnej kampanii.

Tomasz Bartnik, partner, One Eleven, przewodniczący grupy jurorskiej

grafika

Na mnie osobiście największe wrażenie zrobiła kampania Greenpeace, dotycząca Puszczy Białowieskiej. Oczywiście, że pewnie jest tak ponieważ na co dzień zajmuję się tą materią głównie w ramach rozwiązań komercyjnych i na tym tle kampanie społeczne zawsze będą się wyróżniać. Jednak to co mnie najbardziej ujęło i chyba jest czymś znacznie bardziej uniwersalnym. Chodzi o prosty, elegancji intelektualnie pomysł, zrealizowany za pomocą narzędzi i mediów, które w tym przypadku robiły największe marzenie. Nie trzeba było sobie wyobrażać co to znaczy wycięcie Puszczy, tylko tego dość sugestywnie doświadczyć. Mam ogromny szacunek do twórców za tę realizację.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/jak-zdobyc-13-lwow-w-cannes-opowiada-o-tym-maciej-twardowski-z-agencji-ogilvy ##

Michał Szaniecki, brand director, Volkswagen Group, przewodniczący grupy jurorskiej

grafika

Największe wrażenie robią na mnie kampanie, w których marka podejmuje ważną rolę w poprawianiu życia konsumentom – i potrafi sprawić, że konsument jest gotowy zapłacić więcej za dodatkową wartość dodaną. Szczęśliwy jest konsument i biznes. Taką kampanią w tym roku jest na pewno Philips „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu” – mądra, prosta, real-time’owa kampania poprawiająca jakość życia konsumentom.

Dorota Natalia Haller, marketing, communications and digital director, Huawei

grafika

Ogromne wrażenie wywarła na mnie kampania Maybelline "Make up in the City". Projekt ten jest doskonałym przykładem bardzo umiejętnego mixu mediów klasycznych i niestandardowych, narzędzi skutecznych i sprawdzonych z odważnymi, nieszablonowymi działaniami. Kampania może też być książkowym przykładem jak angażować influencerów do promocji produktów.

Bardzo spodobała mi się również kampania marki Kruk "Freedom by Martyna". Autorzy udowodnili, że świetne dotarcie zapewnia nie tylko duży budżet, ale też oryginalna, holistyczna, a przede wszystkim wiarygodna strategia, spójna na każdym etapie kampanii - począwszy od projektowania produktu, aż po zakup mediów.  

Adrian Kawecki, prezes zarządu Mindshare

grafika

Moją uwagę zwróciła kampania mBanku „Albo jak wszyscy, albo jesteś ’99”, która była przykładem udanego wykorzystania mocnego insightu. Komunikacja została skierowana do rocznika 1999, czyli do osób, które ukończyły 18. rok życia i wkroczyły na rynek usług bankowych. Specjalnie dla nich przygotowany został kreatywny spot, a centrum wydarzeń stanowił serwis www z informacjami o usługach banku.

Wartą odnotowania była również kampania „Philips SOR-owe Rewolucje”, w przypadku której bardzo dobrze zdefiniowana została szansa rynkowa i gdzie ponownie zaobserwowałem mocny insight wraz z precyzyjnie dopasowanymi narzędziami egzekucji. Komunikację specjalistycznego sprzętu wyposażenia szpitali rozpoczęto w momencie ogłoszenia dotacji unijnych dla placówek na zakup tegoż sprzętu.

Jacek Olechowski, prezes IAA Polska

grafika

Jestem pod wrażeniem otwartości z jaką duże organizacje potrafią podejmować nowe wyzwania w zakresie marketingu i de facto zmieniać swój modelu biznesu na bazie decyzji marketingowych. IKEA czy WOŚP, czy e-obuwie to dobre przykłady takich odważnych decyzji.

Renata Wasiak-Sosnowska, CEO Havas Media w Havas Media Group

grafika

Kategoria, którą miałam okazję oceniać obfitowała w dobre case’y , zwłaszcza kategoria "Edukacja społeczna i pro bono".

Ogromne wrażenie zrobiły na mnie dwa case’y. Pierwszy z nich to WOŚP i bardzo dobrze się stało, iż w końcu po 26 latach WOŚP pojawił się na Effie i ja uważam, że wyjdzie poza nominację. Chyba nie muszę argumentować dlaczego – spektakularne wyniki czy ogromny wkład w edukację społeczną.  

Drugą kampanią, która do mnie przemówiła była kampania społeczna "Dla Ciebie zginął strażak, policjant". Pomysł prosty, ale kreatywny i to działa.

W tej puli znalazła się też kampania już nagradzana w Cannes – "Do ostatniego drzewa". Bardzo skuteczna kampania docierającego do młodego konsumenta i angażująca go w tematy bardzo ważne i ekologicznie i społecznie. Ten case wpisał się zresztą w trend, w ramach którego pojawia się coraz więcej zgłoszeń mówiących właśnie o takich tematach jak środowisko czy ekologia,  tematach trudnych, gdzie konsument powinien się zaangażować. Case’y pokazały, jak ważne jest dopasowanie contentu do grupy docelowej i umiejętność zainteresowanie jej, a co za tym idzie, zaangażowania w te tematy. Sama marka jest wówczas w tle, a nie jako główny bohater.

Marcin Ejsmont, chief strategy, Change Serviceplan

grafika

W mojej grupie jurorskiej wrażenie zrobił Play i kampania „Ukraina”. Gratulacje za dostrzeżenie dużej biznesowej okazji na ustalonym wydawałoby się rynku i bezlitośnie dobrą egzekucję.

Poza tym warto zwrócić uwagę na kampanię WOŚP – imponujące przedsięwzięcie, które zostało marketingowo policzone i odpowiednio docenione.

Jacek Maciejewski, senior creative w agencji Communication Unlimited, Fundacja Rak’n’Roll

grafika

Projekt, o którym ciągle ciepło myślę, po tej całej pracy analitycznej, serii ocen indywidualnych i wspólnych dyskusjach to „Kosmos dla dziewczynek” – projekt robiony przez grupę inicjatywną, ze społecznych pieniędzy, ze społeczną misją i biznesowym sukcesem. Powstało pismo pogodne, mądre i ładne, które stało się bardzo sensowną alternatywą dla „różowych” pisemek dla dziewczynek.

Oczywiście także WOŚP – pierwszy raz na Effie i oczywiście z nagrodą (przynajmniej w naszej kategorii). Trzeba tu jednak przyznać, że efektywność WOŚP silniej udowodniają powszechnie znane fakty, niż zgłoszenia na Effie – z tymi bywało różnie. Wierzę, że za rok będzie znacznie lepiej. Budujące jest to, co zrobiła Aviva, promując walkę o czyste powietrze. Wykazali biznesową czujność i skuteczność, a jednocześnie dobrze szerzyli wiedzę o konieczności zadbania o jakość powietrza. Cieszę się, że ta praca została doceniona.

Michał Banaszewski, chief business officer, VML Poland

grafika

Zdecydowanie jednym z ciekawszych zgłoszeń jest kampania Huawei „Make it possible" (kat. Long Term Marketing Excellence). Niezwykle konkurencyjna kategoria, przemyślana pod kątem celów strategia komunikacji i konsekwencja w jej realizacji rok po roku. Spójna narracja w różnych kanałach i - co nie jest oczywiste - umiejętne wpasowanie w nią ambasadora marki. Rzetelna robota.

W tej samej kategorii wyróżniłbym jeszcze Prudential i „Młodych Bogów", złote Effie z 2016 roku z kategorii „Ubezpieczenia i Inwestycje", dla którego long-term to zapewne zwieńczenie wyróżniającej się strategii komunikacji.

Adam Nowakowski, planning director, deputy managing director, Leo Burnett

grafika

Bardzo się cieszę, że nasza grupa jurorska przyznała złoto kampanii Greenpeace „Do ostatniego drzewa”. Jest przemyślana strategicznie i zgrabnie zrealizowana. Tej pracy zazdroszczę jej twórcom i serdecznie im gratuluję.

Kamil Wiszowaty - CEO Group One Media

grafika

Jestem fanem dwóch kampanii.

Pierwsza to case budowania marki Prudential. Kampania "Młodzi Bogowie" to doskonały dowód na to, jaką siłę ma doskonała kreacja. I choć brak zoptymalizowanych działań performance w tej kampanii zostawia niedosyt, to siła insightu i świetna egzekucja to niewątpliwie powód do dumy agencji kreatywnej oraz klienta.

Druga kampania to działania branded content marki Maybelline. Jestem fanem tej kampanii nie tylko dlatego, że to nasze dzieło (śmiech), ale nieczęsto marki decydują się na odważny ruch przeniesienia całości działań do Internetu. Wyjście z telewizji i inwestycja w budowanie kanału na Youtube była ryzykiem, które się opłacało. To dowód na to, że odpowiednia strategia i bardzo dobrze zrealizowane egzekucja może przekłada się na budowanie doświadczenia konsumenta z marką, co znajduje też wymierne odzwierciedlenie w wynikach biznesowych klienta, który wrócił na pozycje gracza numer 1.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"