Frost & Sullivan: Play, 3 i Yoigo walczą o rozszerzenieudziałów w rynku

Sieci komórkowe, które stosunkowo niedawno debiutowały naeuropejskim rynku komórkowym - Play w Polsce, 3 we Włoszech iWielkiej Brytanii oraz Yoigo w Hiszpanii - walczą o rozszerzenieudziałów w rynku. Skutecznie - uważają eksperci firmy Frost &Sullivan.

Udostępnij artykuł:

"Analizując wyniki nowych uczestników rynku MNO (komórkowychoperatorów infrastrukturalnych - red.), można pokusić się owskazanie trzech firm MNO o interesujących osiągnięciach: 3 weWłoszech i Wielkiej Brytanii, P4 (operator Play) w Polsce orazYoigo w Hiszpanii" - uważa analityk Frost & Sullivan YiruZhong.

Operator 3 rozpoczął swą działalność w roku 2003, kiedy na 100mieszkańców Włoch przypadało prawie 100 telefonów komórkowych.Rynek ten był zdominowany przez trzy firmy: TiM, z 45 proc.udziałem w rynku; Vodafone, z 33 proc. udziałem; oraz WIND z ok. 20proc.

Operator w Wielkiej Brytanii musiał zmagać się z równie trudnąsytuacją, ponieważ na brytyjskim rynku telefonii komórkowej byłoczterech głównych graczy: Vodafone, Orange, T-Mobile oraz O2,posiadających mniej więcej równe udziały w rynku.

3 w Wielkiej Brytanii stał się piątym MNO w chwili, gdy zaledwie10 proc. społeczeństwa nie posiadało jeszcze telefonu komórkowego zabonamentem.

Jak informuje Frost & Sullivan, w 2004 roku (pod koniecdrugiego roku działania na rynku brytyjskim) 3 UK, jak i 3 Italyzdołały przejąć 4-5 proc. abonentów na swoich rynkach. Aby utrzymaći zwiększyć wzrost liczby klientów, 3 stał się również dostawcąusług multimedialnych.

Operator P4 zaczął działać w Polsce w 2007 roku pod nazwą Play.W tym roku na 100 Plaków przypadało już 109 telefonów komórkowych.Na rynku dominowały TP (do Grupy TP należy PTK Centertel, operatorOrange - red.), Era oraz Plus.

Play skierował ofertę dla młodzieży i zawarł strategiczneporozumienie z Onet.pl, jednym z czołowych graczy na polskim rynkuusług internetowych, w celu połączenia bezprzewodowych usługkomunikacyjnych z możliwościami oferowanymi przez internet.

"Kluczem do sukcesu Play okazała się decyzja operatora oskupieniu się na jednej, określonej grupie docelowej klientów -młodzieży (...)" - uważają analitycy i dodają, że dzięki tejstrategii, połączonej z konkurencyjną polityką cenową, Play dokońca 2008 roku zdobył 5 proc. udziałów w rynku.

Z kolei Yoigo pojawił się na rynku hiszpańskim w grudniu 2006roku. Musiał konkurować z trzema operatorami: Movistar (sektorkomórkowy Telefonica), Vodafone i Orange.

Eksperci Frost & Sullivan podkreślają, że Yoigo nie tylkozainwestował w zbudowanie własnej sieci, ale także reklamował sięjako alternatywny nowy operator, podkreślając swoje proste planytaryfowe i niski koszt usług. Sukces firmy w zdobyciu udziałów wrynku nie był jednak tak spektakularny, jak w przypadku 3, czyPlay.

"Yoigo zdołał uzyskać zaledwie 2 proc. udziału w rynkuabonenckim. Niemniej jednak, skuteczny plan biznesowy Yoigo polegaw głównej mierze na możliwości kontroli kosztów z jednoczesnymutrzymaniem strategii tanich planów taryfowych. (...) Podczas gdyskuteczność strategii kontroli kosztów poznamy dopiero za jakiśczas, Yoigo zdołał już dowieść efektywności kanałów dystrybucyjnychonline" - podkreślają eksperci.

"Jesteśmy przekonani, że nowi gracze mają przed sobą dużeperspektywy na rynku sieci komórkowych, ponieważ konkurencjawymusza innowacyjność na rynku" - podsumowuje Zhong.

Frost & Sullivan to globalna firma doradcza ianalityczna.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów