Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze

W I półroczu br. udział w rynku czterech największych kanałów spadł poniżej 45 proc. - Fragmentaryzacja rynku postępuje od lat . Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi Piotr Bieńko, szef Codemedia. Liderem oglądalności pozostała TVP1, najwięcej straciła TVP2, a najmniej - Polsat.

Michał Kurdupski
Michał Kurdupski
Udostępnij artykuł:

Średni udział TVP1 w rynku w I półroczu br. wyniósł 12,58 proc. po spadku o 4,62 proc. Mimo tego telewizyjnej Jedynce udało się obronić pozycję lidera. Zdecydowanie więcej straciła TVP2, której udział zmalał o 9,51 proc. do 9,13 proc. Dalej jednak zajmowała czwarte miejsce w rynku.Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia, przyznaje, że spadki udziałów Jedynki i Dwójki wynikają m.in. z tego, że w 2014 roku transmitowały one dwie duże imprezy sportowe. W lutym ub.r. na ich antenach można było oglądać zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, zaś w czerwcu ub.r - Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. W tym roku podobnych zawodów nie było.

Drugie miejsce w zestawieniu oglądalności w okresie od stycznia do czerwca br. należało do Polsatu ze średnim wynikiem 11,68 proc. Jego udział spadł tylko o 0,76 proc. Natomiast TVN znalazł się oczko niżej, notując spadek udziału aż o 8,09 proc. do 10,79 proc.

TVN w wiosennej ramówce umieścił aż siedem nowych formatów, w tym seriale „Nie rób scen”,Mąż czy nie mąż”, oraz rozrywkowe pozycje „Mali Giganci” „Mamy Cię” czy „Piekielny hotel”. - Wielu z nich dobrze nie poszło - mówi Bieńko. Polsat wprowadził tylko dwie nowości: „Celebrity Splash!” i „Słoiki” - Polsat podszedł bardziej konserwatywnie, postawił na sprawdzone rzeczy i mu się udało - dodaje.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/seriale-tvp-najchetniej-ogladane-przez-widzow-z-platna-telewizja ##

Piotr Bieńko podkreśla, że wszystkie stacje mają problemy z ramówką, bo na rynku brakuje nowych formatów telewizyjnych. - Na to nakłada się postępująca od lat fragmentaryzacja rynku. Oferta kanałów  tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi szef Codemedia.

Łączny udział czterech głównych stacji w I półroczu br. wyniósł 44,18 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 46,79 proc.  Zdaniem Bieńko, w dalszych okresach fragmentaryzacja dalej będzie postępować, ale już z mniejszą dynamiką.

Spośród pozostałych stacji będących w top 10 I półrocza tego roku tylko jedna zanotowała spadek - było to będące na piątym miejscu TVN7, którego udział zmalał o 1,17 proc. do 3,37 proc. Udział TVN24 (2,98 proc.) pozostał bez zmian, wynik Puls 2 poszedł do góry o 13,57 proc., zaś TVP Info i TV4 zanotowały wzrosty bliskie 20 proc.

Pod względem cennikowych wydatków reklamowych liderem w I półroczu br. była firma farmaceutyczna Aflofarm, która na reklamę w telewizji wydała aż 756,8 mln zł, czyli aż o połowę więcej niż rok wcześniej. Był to największy wzrost w zestawieniu top 10 reklamodawców.

Na drugiej pozycji znalazł się Unilever z wydatkami na poziomie 278,1 mln zł, po wzroście o 43,74 proc. Trzeci był koncern Nestle, który na reklamę w telewizji przeznaczył 271,2 mln zł (wzrost o 10,01 proc.).

Łączne wydatki reklamowe w telewizji wzrosły z 10,68 mld zł w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. do 11,11 mld zł w analogicznym okresie br.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"