Gwałtowny spadek liczby młodych dziennikarzy. Nowe badanie siły roboczej

Mamy do czynienia z dużym spadkiem liczby młodych dziennikarzy w redakcjach w Wielkiej Brytanii. Dane na ten temat pochodzące z ostatnich dwóch lat pokazało tamtejsze badanie siły roboczej.

Rafał Badowski
Rafał Badowski
Udostępnij artykuł:
Gwałtowny spadek liczby młodych dziennikarzy. Nowe badanie siły roboczej
Młodych dziennikarzy jest coraz mniej.

Dane z brytyjskiego badania siły roboczej (Labour Force Survey) opublikował branżowy Press Gazette. Pokazują gwałtowny spadek liczby młodszych dziennikarzy w ostatnich latach. Wynika z niego prosty wniosek, że dziennikarze są średnio starsi niż ogół brytyjskiej siły roboczej.

Odsetek dziennikarzy w wieku 29 lat i młodszych spadł z 21 procent do 12 procent w ciągu ostatnich dwóch lat — wynika z danych National Council for the Training of Journalists, czyli Narodowej Rady ds. Kształcenia Dziennikarzy, dotyczącego różnorodności w dziennikarstwie.

Dla porównania, osoby w wieku 29 lat i młodsze stanowiły 22 procent ogółu brytyjskiej siły roboczej w zeszłym roku. Tendencje te sugerują, że zawód dziennikarza staje się mniej atrakcyjny dla młodszego pokolenia, co wynika z takich czynników jak: rosnące koszty wejścia do zawodu (np. brak płatnych staży) czy brak w nim stabilności zatrudnienia.

Raport NCTJ dotyczący różnorodności w dziennikarstwie wykorzystuje kwartalne dane z badania siły roboczej, uśrednione w ciągu czterech kwartałów i ważone szacunkami populacji z 2020 roku.

Z kolei raport NCTJ "Diversity in Journalism 2023" wykazał spadek ogólnej liczby dziennikarzy. Po raz pierwszy od 2016 r. liczba osób identyfikujących się w LFS jako dziennikarze spadła z 108 000 w 2021 r. do 101 500 w 2022 r. Spadek ten, zdaniem badaczy, jest "spójny z kurczącą się siłą roboczą".

Także inne dane w ostatnich latach pokazywały podobną tendencję. Badanie przeprowadzone przez Reuters Institute w 2023 r. wykazało, że dziennikarze w Wielkiej Brytanii są średnio starsi niż w innych krajach. W 2023 r. 39 procent brytyjskich dziennikarzy miało ponad 50 lat (wzrost z 34 procent w 2015 r.), a tylko 14 procent było w wieku poniżej 30 lat.

O tym, jak trudno jest pozyskać młodych dziennikarzy do pracy w Polsce, informowaliśmy też w Wirtualnemedia.pl. Rozmawialiśmy z szefami lokalnych tytułów w Polsce.

– Szkoda mi tych młodych ludzi, bo są mega zdolni. A idą do McDonald's albo do Valeo montować reflektory. Pisanie ich po prostu boli. Zarobią tam podobnie, a nie będą musieli myśleć – mówiła nam Alicja Molenda, wydawca jednej z gazet lokalnych.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

"Zaufany ekspert" Meta pomógł reporterowi Reutera uruchomić fałszywe reklamy

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

WPP Media wykorzystuje dane z YouTube do rozwoju marketingu influencerów

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Ruszyła zimowa kampania promująca Południowy Tyrol

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Stacja Deutsche Welle na czarnej liście Rosji

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa

Córka Poczobuta w imieniu ojca odebrała Nagrodę Sacharowa