Komunikacja przedsiębiorstwa to wielowątkowy, nieustanny dialog z otoczeniem

Przyszłość każdej organizacji zależy od sposobu w jaki jest ona postrzegana przez wszystkie zainteresowane strony takie jak udziałowcy i inwestorzy, klienci i konsumenci, pracownicy czy społeczności lokalne. Aktualnie zachodzące procesy związane z globalizacją, wahania poziomu zaufania do różnych instytucji na skutek zachodzących zdarzeń oraz zawirowania na globalnych rynkach finansowych potwierdzają tę tezę. Informacje o rynkowych zdarzeniach w zasadniczy sposób wpływają na wyniki finansowe firm.

Redakcja Wirtualne Media
Redakcja Wirtualne Media
Udostępnij artykuł:

Obserwujemy dużą zmianę na rynku: wiele firm, zarówno dużych wielonarodowych korporacji, jak i mniejszych podmiotów działających na lokalnych rynkach, zaczęło postrzegać budowę reputacji i dbanie o nią jako jeden z najważniejszych strategicznych celów organizacji. W takich firmach komunikacja pełni jedną z kluczowych ról. Jest to bardzo ważna jakościowo zmiana w świadomości przedsiębiorców bowiem zrozumienie znaczenia komunikacji, zrozumienie procesów zachodzących wewnątrz i na zewnątrz firmy oraz właściwe prowadzenie komunikacji umożliwia optymalne zarządzanie organizacją i realizację biznesowych celów – mówi Robert Borowicz z doradczej firmy Advanced Communication.

Szybkość i jakość reakcji to klucz

Firma komunikuje się z zainteresowanymi stronami wielokanałowo mając do dyspozycji szereg narzędzi. Bezpośrednia komunikacja, marketing, czy też działania z zakresu public relations to tylko wybrane formy komunikacji. Kształt relacji i procesów komunikacyjnych wyznaczają bieżące warunki polityczne, ekonomiczne, społeczne i technologiczne.

Błyskawiczny przepływ informacji, dla którego nie istnieją bariery geograficzne, powoduje, że określone zdarzenie mające miejsce w jednej części świata determinuje kształt i zmiany na globalnym rynku. A kto zmian nie dostrzeże i nie zareaguje odpowiednio komunikując się z otoczeniem, zostanie oceniony przez coraz bardziej świadomego konsumenta, którego zasięg oddziaływania dawno już wykroczył poza kręgi najbliższego otoczenia dzięki rozwojowi technologii i znaczącemu obniżeniu kosztów korzystania z nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych – mówi Robert Borowicz. Ten, kto zmiany szybko dostrzeże i odpowiednio zareaguje nie tylko zyska w krótkim okresie, ale także pozytywnie wpłynie na globalny wizerunek organizacji – dodaje.  

Najważniejsze: bądź gotowy

Scenariusz, w którym dana firma lub inna organizacja jest zaskoczona przez sytuację lub nie działa w zgodzie z wymogami rynku może okazać się dla firmy niekorzystny w skutkach. Długotrwałe zaniedbania na polu komunikacyjnym mogą potencjalnie wpływać na wyniki osiągane przez przedsiębiorstwo. Chociażby na skutek niewykorzystywania wszystkich możliwości dotarcia do klientów z ofertą, które daje rynek. Te firmy, które nie dostrzegają znaczenia komunikacji lub nie przykładają do niej odpowiedniej wagi nie dość że zajmują dalsze pozycje na swoich rynkach to w momencie wystąpienia jakichkolwiek komplikacji w dotychczasowym modelu biznesowym, muszą zainwestować o wiele więcej w komunikację i marketing, by zachować rynkową pozycję niż kosztowałoby ich bieżące prowadzenie efektywnych działań – mówi Robert Borowicz, CEO w Advanced Communication.

Wielopłaszczyznowy dialog z otoczeniem

Firmy, które swoje działania komunikacyjne ograniczają jedynie do aktywności marketingowych i podstawowych działań z zakresu public relations tracą dużo w obliczu konkurencji, która wykorzystuje więcej możliwości stwarzanych przez rynek. Wielokrotnie obserwujemy sytuacje, w których działania firm i poszczególnych działów odpowiedzialnych za komunikację nie jest skoordynowana, a dla przykładu polityka firmy w kontekście organizacji wydarzeń oraz udziału w wydarzeniach branżowych pozostawia wiele do życzenia lub po prostu nie istnieje – mówi Nina Żukowska, Dyrektor ds. Wydarzeń w Advanced Communication. Poprzez spójną strategię firmy w kontekście udziału w wydarzeniach branżowych, organizację własnych projektów z tego zakresu oraz odpowiednią ich komunikację firma buduje swoje przewagi konkurencyjne. Robi to zarówno na skutek efektywnej, spójnej komunikacji kreującej jednolity wizerunek organizacji, jak i oszczędności wynikających z ograniczenia liczby pustych kontaktów – dodaje Nina Żukowska.

Spójna i pełna komunikacja to klucz do biznesowego sukcesu. Wielokrotnie firmy prowadzą bardzo dobrą komunikację na kilku wybranych polach zaniedbując inne, co wynikać może z ograniczonych zasobów wewnętrznych organizacji. Na przykład skupiają się na komunikacji i marketingu produktowym nie doceniając znaczenia komunikacji korporacyjnej, która w wielu wypadkach ma zasadniczy wpływ na wyniki sprzedażowe. W takich wypadkach wsparcie biznesowych partnerów wyspecjalizowanych w budowie komunikacji i marketingu jest nieocenione. Taka inwestycja w zasadniczy sposób wpływa na pozycję rynkową firmy i sposób jej postrzegania przez wszystkie grupy z jej otoczenia – podsumowuje Robert Borowicz.

grafika

dostarczył

infoWire.pl

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Polsat Box udostępnił za darmo wiele kanałów

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

Współpracownica Agory bez pieniędzy po porodzie? Firma odpowiada "Solidarności"

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

KRRiT zaakceptowała plany mediów publicznych. Co z likwidacją kanałów TVP?

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Dwa nowe tytuły w ofercie InPostu. Zamówisz je do Paczkomatu

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"

Nowa prezeska wydawcy "Pisma"