Widownia telewizji się starzeje

Telewizję w 2021 roku chętniej oglądały kobiety niż mężczyźni. Wśród widowni coraz większy udział stanowią osoby starsze, emeryci i mieszkańcy wsi - szczegółowy raport Wirtualnemedia.pl.

mk
mk
Udostępnij artykuł:

Telewizję ogląda więcej kobiet niż mężczyzn

W 2021 roku telewizję oglądało średnio 53,27 proc. kobiet i 46,73 proc. mężczyzn - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, do których dotarł portal Wirtualnemedia.pl.

Z roku na rok zauważalna jest coraz mniejsza przewaga kobiet nad mężczyznami w widowni telewizyjnej. W 2020 roku kobiety stanowili 53,53 proc. (mężczyźni - 46,47 proc.), a w 2019 roku - 54,57 proc. (mężczyźni - 45,43 proc.)

grafika

31 proc. widzów stanowi grupa wiekowa 65+

Telewizja charakteryzuje się niskimi wynikami oglądalności wśród młodych widzów. Udziały widowni w grupach wiekowych 10-11, 13-15, 16-17, 18-19 i 20-24 w zeszłym roku wynosiły z reguły poniżej lub w okolicach 1 proc. W dodatku zauważalne są duże spadki względem 2020 i 2019 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-tvp1-tvp2-osoby-starsze-widzow-tvn-z-widownia-miejska-i-wysokimi-dochodami,7170087009269889a ##

Telewizja traci udziały widowni również w grupach 4-9, a także 25-39. Wśród widzów w wieku od 40 do 64 lat udziały widowni w 2019, 2020 i 2021 roku były na zbliżonym poziomie. Wyraźny wzrost można zauważyć w grupie 65+, która w dodatku stanowi zdecydowanie udziały. W 2021 roku w tej grupie widownia tego medium stanowiła 30,95 proc. udziału, w 2020 roku było to 29,45 proc., a w 2019 roku - 27,48 proc.

grafika

Wysoki udział widowni wiejskiej

W strukturze pod względem miejsca zamieszkania największy udział stanowią mieszkańcy wsi, których udział w 2021 roku wyniósł 37,13 proc. Widownia z miast do 50 tys. mieszkańców stanowi 26,56 proc. udziału, od 50 do 100 tys. - 8,55 proc., od 100 do 200 tys. - 9,56 proc. od 200 do 500 tys. - 7,67 proc., a od 50 do 100 tys. - 10,53 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-telewizja-kablowa-dvb-t-profil-widza,7170057023207041a ##

W porównaniu do dwóch poprzednich lat zauważalny jest wzrost udziałów widowni wiejskiej.

grafika

Rosną dochody widzów

Widownia telewizyjna z roku na rok posiada coraz wyższe dochody. W 2021 roku miesięczny dochód netto danego gospodarstwa domowego w przeliczeniu na 1 mieszkańca powyżej 5 tys. zł posiadało 27,39 proc. widowni telewizyjnej, w 2020 roku było to 22,48 proc., a w 2019 roku - 18,35 proc.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/tvp-info-jak-odbierac-kto-oglada-profil-widza-emeryci,7170078919985281a ##

Rośnie również udział widzów z dochodami miedzy 3 a 5 tys. zł (z 30,24 proc. w 2019 roku i 32,97 proc. w 2020 roku do 34,08 proc. w 2021 roku). Wyraźne spadki występują w grupie osób z dochodami do 3 tys. zł (z 51,41 proc. w 2019 roku i 44,37 proc. w 2020 roku do 38,21 proc. w 2021 roku).

grafika

Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym

Telewizję najchętniej oglądają osoby z wykształceniem podstawowym, którzy w 2021 roku stanowili 45,81 proc. wszystkich widzów. Udział takich widzów spada - z 49,55 proc. widowni w 2019 roku i 45,82 proc. w 2020 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-tvn24-profil-widza,7170074764871297a ##

Rośnie udział widzów z wykształceniem wyższym, którzy w zeszłym roku stanowili 18,01 proc. widowni stacji (rok wcześniej było to 16,38 proc., a dwa lata wcześniej - 13,24 proc.). Z kolei widownia z wykształceniem średnim w 2021 roku wynosiła 31,49 proc. (odpowiednio 32,43 proc. i 31,57 proc. w poprzednich dwóch latach)

grafika

44 proc. widowni stacji stanowią emeryci

Ze względu na wykonywany zawód telewizja zdecydowanie najchętniej oglądana jest przez emerytów, którzy stanowią 43,76 proc. widowni. Ich udział rośnie z roku na rok - w 2020 roku było to 39,26 proc., a w 2019 roku - 37,93 proc.

grafika

grafika

Najniższy czas oglądania telewizji od lat

W 2021 roku statystyczny Polak każdego dnia spędził przed telewizorem średnio 4 godziny, 6 minut i 34 sekundy. W porównaniu do 2020 roku czas skrócił się o 14 minut i 24 sekundy, a 2018 - o 9 minut i 30 sekund. Analizując dane za ostatnie kilkanaście lat wynika, że w zeszłym roku ATV był najniższy od 2012 roku. Wówczas Polacy telewizję oglądali przez 4 godziny, 3 minuty i 17 sekund.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-oglada-polsat-news-jak-odbierac-dorota-gawryluk-kto-to-jest,7170070426368129a ##

Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w zeszłym roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem 2020 roku zwiększył się o 1,04 proc. i wyniósł 9,76 proc.

Drugi był Polsat, którego udział zmniejszył się o 2,03 proc. do 8,19 proc.

Z czwartej na trzecią lokatę awansowała TVP2. Udział stacji w badanym okresie wyniósł 7,86 proc. (do góry o 4,24 proc.).

Czwarty był TVN (stacja miała 7,33 proc. udziału; w dół o 2,14 proc.). Stacja spadła z trzeciej lokaty.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/ogladalnosc-telewizji-w-polsce-jak-to-sie-mierzy-nielsen,7170058059229313a ##

ADH% (Adhesion) - udział procentowy widzów poszczególnej grupy względem liczebności grupy odniesienia np. udział widowni w wieku 65+ względem wszystkich widzów. Tym samym wskaźnik ten informuje o strukturze demograficznej widzów, a tym samym opisuje atrakcyjność programu. Adhesion dla kilku grup sumuje się do 100 proc. pod warunkiem, że badane grupy w całości zawierają się w grupie odniesienia - np. kobiety 4+ i mężczyźni 4+ w odniesieniu do grupy wszyscy 4+.

AFF (Affinity) - wskaźnik porównujący oglądalność w wybranej grupie docelowej w porównaniu do grupy odniesienia. Forma indeksu powoduje, że gdy np. oglądalność w obu grupach jest na tym samym poziomie wskaźnik wynosi 100. Wyższy AMR w grupie docelowej to Affinity powyżej 100. Oglądalność na poziomie dwukrotnie wyższym w badanej grupie to 200, ale gdy oglądalność jest dwukrotnie gorsza - wskaźnik wynosi 50.

mk
Autor artykułu:
mk
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online