„OC&C Retail Proposition Index” to 10 edycja globalnego badania konsumentów, którzy podzielili się opiniami na temat postrzegania sieci handlowych. Polska edycja zbiera opinie o sieciach handlowych 2,5 tys. osób. Globalna, realizowana w 9 krajach sprawdza opinie 40 tys. badanych. Raport opisuje, jak zmieniają się postawy i zachowania konsumenckie.
Zaufanie do sklepu to podstawa
Zaufanie po raz kolejny jest głównym determinantem oceny ogólnej sieci oraz czynnikiem najsilniej wpływającym na konwersję. Zdaniem 80 proc. konsumentów to cena decyduje o większości ich zachowań zakupowych, a uczciwość jest obecnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na poziom zaufania. Konsumenci uważają, że zaufanie powinno być budowane nie tylko poprzez utrzymywanie korzystnych cen, ale również ich uczciwe i transparentne komunikowanie, co w praktyce najczęściej oznacza brak ukrytych kosztów. Budowanie zaufania przez działania operacyjne powinno być wzmacniane spójną komunikacją marketingową.
W kluczowych wnioskach z raportu wskazano, że mimo trudnej sytuacji ekonomicznej i inflacji polski konsument utrzymuje poziom wydatków z ostatnich lat. Sprzedaż detaliczna rośnie m. in. za sprawą rosnącego dochodu rozporządzalnego Polaków oraz wykorzystywaniu przez konsumentów oszczędności nagromadzonych w czasie pandemii - wskazują autorzy badania.
Wśród najważniejszych kryteriów wyboru detalisty są dla polskich konsumentów niskie ceny, "value for money” oraz szeroki wybór produktów. W dwóch z wymienionych kategorii miejsce pierwsze zajęła siec Action.
Allegro i Lidl ulubionymi markami Polaków
W rankingu Retail Proposition Index 2022 po pięciu latach przerwy liderem zostało Allegro. W tym roku Nike jak i Rossmann ponownie znaleźli się na podium. Kolejne miejsca zajmują Lidl, 4F, IKEA, Hebe, Empik, eobuwie i Reserved.
Allegro zwyciężyło w kategorii "najlepsze platformy zakupowe", wyprzedzając Empik, OLX i Shopee. W kategorii sieci niespożywczych pierwsze miejsce zajęło Action, przed Pepco i Dealz.
Najlepszą siecią sklepów spożywczych został Lidl. Na podium znalazły się Kaufland i Biedronka. Dalsze miejsca należą do Dino oraz Auchan.










