Apple najcenniejszą marką na świecie. Microsoft wyprzedził Amazona (top 100)

Marka Apple utrzymała swój status jako najcenniejsza marka świata już drugi rok z rzędu – tak wynika z raportu firmy Kantar BrandZ za rok 2023. Drugi jest Google, a trzeci Microsoft. McDonald’s to z kolei najcenniejszy brand spoza sektora technologii. W 2023 r. łączna wartość 100 najcenniejszych marek na świecie wynosi 6,9 trylionów dol.

PP
PP
Udostępnij artykuł:

Marka Apple, z wyceną na poziomie 880 mld dol., okazała się odporna na niełatwe warunki rynkowe, a uzasadnieniem jej poziomu cenowego (premium) jest pozytywne postrzeganie marki. W ten sposób udowadnia ona, że znaczące, odmienne i istotne marki są najlepiej przygotowane do przetrwania globalnych zakłóceń gospodarczych.

Na drugim miejscu znalazł się Google, a na trzecie awansował Microsoft, spychając z podium Amazona. Marki technologiczne po raz kolejny są najliczniej reprezentowane w zestawieniu top 100 i mogą pochwalić się największym udziałem w rankingu marek pod względem wartości.

- Tegoroczne wyniki – pomimo spadku zagregowanej wartości – są w rzeczywistości kontynuacją długoterminowego trendu wzrostowego wśród marek, który rozpoczął się po globalnym kryzysie finansowym w 2008 roku i trwał aż do początków pandemii w 2020 roku. Rynek okazał się niestabilny i znalazł się pod dużym wpływem globalnych trendów makroekonomicznych, natomiast postrzeganie marek przez konsumentów okazało się znacznie stabilniejsze – najcenniejsze marki na świecie są nadal cenione tak samo wysoko jak wcześniej. Wnioski dla właścicieli marek i marketerów są jasne: skuteczne inwestycje marketingowe i myślenie długoterminowe to czynniki, które mają kluczowe znaczenie dla perspektyw rozwoju każdej firmy. Te marki, które konsekwentnie inwestują w budowanie silnych więzi z konsumentami, są teraz znacznie lepiej przygotowane, aby skutecznie porusza się w obecnych zmiennych warunkach rynkowych i zapewniać większą odporność na zmiany swoim akcjonariuszom - mówi Martin Guerrieria, dyrektor badania Kantar BrandZ.

grafika

Ogółem 16 marek z pierwszej setki zwiększyło swoją wartość - marka Airtel (miejsce 76.; +24 proc.) oraz Pepsi (miejsce 91.; +17 proc.) osiągnęły najwyższy wzrost wartości w stosunku do 2022 r. Dziewięć marek powróciło do pierwszej setki, w tym Colgate (miejsce 95.), Sony (miejsce 99.) oraz Pampers (miejsce 100.).

Kantar podkreśla, że dzięki świetnej reklamie marka Pepsi umocniła swoją pozycję cenową w kategorii premium w Stanach Zjednoczonych, a jednocześnie jest uważana za markę tańszą w pozostałych krajach świata. Coca-Cola (miejsce nr 10) wykazała z kolei dużą odporność, zwiększając swoją wartość o 8 proc. i powracając do pierwszej dziesiątki po raz pierwszy od siedmiu lat.

TikTok (miejsce 41.) jest nadal postrzegany jako druga najbardziej rewolucyjna marka w ramach top 100, zaraz za Teslą (miejsce 25.). Tesla jest nadal uważana za markę, która autentycznie zmienia rynek, zajmując pierwsze miejsce w motoryzacji, z wyceną na poziomie 67,7 mld dol. w 2023 r.

Ferrari debiutuje z kolei w Top 10 marek motoryzacyjnych z wyceną 7,8 mld dol., zwiększając popyt i postrzeganą wartość dla konsumentów nawet w najtrudniejszych warunkach rynkowych. Do „wschodzących” marek konkurujących w obszarze pojazdów elektrycznych, które prawdopodobnie zyskają na wartości w przyszłości, należą: Polestar, Li Auto oraz Genesis.

Marki z segmentu żywności i napojów wykazały się największą odpornością, jeśli chodzi o całą kategorię, odnotowując spadek o zaledwie 3 proc. rok do roku. Marka Doritos udowodniła wartość swojego przekazu o doskonałym smaku i zajęła 19. miejsce w tej kategorii, a jej wartość wyniosła 5,4 mld dol. - jest to jedna z wielu marek w tegorocznym raporcie, która udowadnia, że korzyści funkcjonalne mogą być kluczem do wyprzedzenia konkurencji.

Fast food był drugą kategorią pod względem osiągniętych wyników. Marki, które osiągnęły wyniki lepsze od przeciętnej w tym obszarze to Burger King, Chick-Fil-A i Starbucks. Podstawą odporności na trudności w tej branży jest większa ekspozycja i lepsze doświadczenia konsumenckie. Na przykład Burger King skrócił czas obsługi w okienkach drive-thru dzięki uproszczeniu menu i tablicom cyfrowym oraz zainwestował znacznie więcej w komunikację marki. Te działania przyniosły marce w 2023 r. wartość7,7 mld dol., co stanowi wzrost o 8 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Louis Vuitton to jedyna luksusowa marka w top 10

Marki luksusowe zachowały swoją atrakcyjność nawet przy stałym, stopniowym wzroście cen. Louis Vuitton to jedyna luksusowa marka w globalnym top 10 - awansowała ona o dwa miejsca na pozycję nr 8, a jej wartość wyniosła 124,8 mld USD. Dior jest najszybciej rozwijającą się marką w kategorii - zwiększył swoją wartość o 9 proc. do poziomu 11,4 mld dol. Dobre ogólne wyniki całej kategorii podkreślają, że luksusowe marki bardzo dobrze funkcjonują, wykorzystując swoje atuty, aby zwiększyć popyt i siłę swoich cen pomimo wyzwań rynkowych.

grafika

Największą odporność na wahania rynkowe wykazały następujące kategorie: dobra luksusowe, fast food oraz napoje i żywność. Marki, które zwiększyły swoją zdolność do uzasadniania ceny wyższej od konkurencji w oparciu o siłę marki w odbiorze konsumentów, rosły w dwukrotnie szybszym tempie, podnosząc swoją wartość o 67 proc. w ciągu ostatnich czterech lat.

Kantar zwraca uwagę, że niewykorzystaną szansą dla marek pozostaje zrównoważony rozwój - tylko 2 proc. najcenniejszych globalnych marek jest postrzeganych jako liderzy w tym obszarze.

Jak powstaje ranking Kantar BrandZ?

Badanie Kantar BrandZ jest globalnym miernikiem wartości marki, ponieważ ilościowo określa rolę marek w wynikach finansowych przedsiębiorstw. Coroczne globalne i lokalne rankingi wyceny marek opracowywane przez Kantar łączą rygorystyczną analizę danych finansowych z szeroko zakrojonymi badaniami wartości marek. Badanie BrandZ już od 1998 roku jest źródłem pogłębionych informacji na temat budowania marek dla liderów biznesu. Bazuje ono na wywiadach z 4,2 mln konsumentów na temat 20 tys. marek na 54 rynkach.

Aby trafić do rankingu, marki muszą spełniać następujące kryteria:- marka musi być własnością spółki notowanej na giełdzie lub spółki prywatnej, której dane finansowe są dostępne publicznie;- w przypadku marek należących do spółek pozagiełdowych o wycenie co najmniej 1 mld dol. (tzw. unicorn brands) musi istnieć dostępna publicznie najnowsza wycena.

PP
Autor artykułu:
PP
Author widget background
Komentarze (3)
m
2 lata temu

@Przedsiębiorczość Polaków to dęty mit - „30 lat wolności, od niemal 20 możliwości nieskrepowanwgo rozwoju w całej UE i ...żadnego polskiego brandu nawet w pierwszej setce.” Takie listy to właśnie listy potęg, liderów. My machamy szabelką z drewna, straszymy, od lat, ostatnio już do końca. Największą innowacją w PL ostatniej dekady jest to, że państwowy Orlen zarabia miliardy na własnych obywatelach, a połowa z nich nadal myśli, że okrada ich Niemiec.

psotulec
2 lata temu

Ciekawe która w rankingu jest marka "PiS" ?

Przedsiębiorczość Polaków to dęty mit
2 lata temu

30 lat wolności, od niemal 20 możliwości nieskrepowanwgo rozwoju w całej UE i ...żadnego polskiego brandu nawet w pierwszej setce.

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

TV Puls po miesiącu rezygnuje z porannego pasma. Programy trafiły do sieci

TV Puls po miesiącu rezygnuje z porannego pasma. Programy trafiły do sieci

Agnieszka Sora w globalnych strukturach IAA

Agnieszka Sora w globalnych strukturach IAA

TVP Kultura z galą z okazji 20-lecia. Przyzna nagrody Super Gwarancji Kultury

TVP Kultura z galą z okazji 20-lecia. Przyzna nagrody Super Gwarancji Kultury

Fundacja Można Zwariować z kampanią społeczną "Take Care Off Yourself"

Fundacja Można Zwariować z kampanią społeczną "Take Care Off Yourself"

Gdzie są nasze mistrzynie? Dlaczego sukcesy kobiet nie przebijają się do masowej świadomości?
Materiał reklamowy

Gdzie są nasze mistrzynie? Dlaczego sukcesy kobiet nie przebijają się do masowej świadomości?

E.ON promuje "pewną energię z gwarancją"

E.ON promuje "pewną energię z gwarancją"