Sąd kolejny raz zajmie się karą UOKiK dla T-Mobile za podwyżkę abonamentu

Sąd Apelacyjny uchylił karę nałożoną przez prezesa UOKiK na T-Mobile Polska za podwyżkę cenników abonamentowych jesienią 2014 roku i skierował sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Sześć lat temu UOKiK nakazał telekomowi przekazać abonentom po 65 zł rekompensaty i zapłacić 4,5 mln zł grzywny.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod koniec 2015 roku nałożył karę na T-Mobile Polska za podwyżkę w ofertach abonamentowych wprowadzoną z początkiem września 2014 roku. Operator podniósł wtedy miesięczną opłatę o 5 zł, a abonentom mającym umowy na czas określony zmniejszył przysługującą zniżkę o 120 zł.

Wcześniej poinformował o tym klientów, podkreślając, że przed wprowadzeniem podwyżki mogą rozwiązać umowy bez płacenia kary. Zaproponował też przejście do dostępnych od niedawna taryf Jump.

UOKiK ocenił, że T-Mobile naruszył przepisy Prawa telekomunikacyjnego, ponieważ w stosowanych wówczas wzorcach umów nie określił wystarczająco trybu jednostronnej zmiany warunków.

- Klauzule umowne wykorzystywane przez T-Mobile w dacie wysyłki do konsumentów powiadomień o dokonaniu jednostronnej zmiany warunków umowy zawierają bowiem wyłącznie opis trybu, w jakim mogą zostać wprowadzone zmiany do łączącego strony kontraktu oraz związanych z tym konsekwencji w postaci konieczności (bądź też jej braku) zwrotu ulgi, o której mowa w art. 57 ust. 6 pt. W treści przedmiotowych klauzul nie zostały określone materialne warunki (przesłanki) dokonywania takich zmian, w oparciu o analizę których konsument mógłby przewidzieć, w jakich sytuacjach i z uwagi na jakie czynniki, warunki zawartej z dostawcą usług telekomunikacyjnych umowy mogą ulec zmianie - czytamy w decyzji prezesa UOKiK.

T-Mobile podkreślił, że na początku sierpnia 2014 roku przestał stosować zakwestionowane formularze umów, a na poparcie swojego prawa do jednostronnego zmieniania warunków umów, po wcześniejszym poinformowaniu klientów, przedstawił opinie prawników. Z niektórymi ich tezami nie zgodził się UOKiK.

4,5 mln zł kary i rekompensata dla abonentów

Zgodnie z decyzją prezesa UOKiK T-Mobile Polska ma wypłacić po 65 zł rekompensaty klientom, którym podwyższono opłaty we wrześniu 2014 roku, a wcześniej poinformować o tym w ogłoszeniu na pierwszej stronie jednego z czołowych dzienników oraz w wiadomościach do klientów (żeby umożliwić wybór formy rekompensaty: przelew, przekaz pocztowy lub potrącenie przez firmę z bieżących opłat).

Firmie nakazano też zapłatę 4,5 mln zł grzywny za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/t-mobile-polska-centrum-danych-chmura-warszawa,7170067562608769a ##

UOKiK dwa razy się odwołał

Od decyzji odwołał się T-Mobile. W maju 2018 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił ją w całości. Wtedy od orzeczenia odwołał się UOKiK, a w sierpniu 2019 roku Sąd Apelacyjny przekazał sprawę Sądowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów do ponownego rozpoznania.

W grudniu ub.r. SOKiK jeszcze raz uchylił decyzję, a UOKiK ponownie złożył odwołanie.

W konsekwencji, jak podano na stronie internetowej UOKiK, 20 grudnia br. Sąd Apelacyjny „zmienił zaskarżony wyrok SOKiK częściowo w ten sposób, że w pkt I oddalił odwołanie co do punktu pierwszego decyzji (gdzie mowa o naruszeniu przez firmę zbiorowych interesów klientów - przyp.) oraz w pkt II uchylił zaskarżony wyrok w pozostałej części (dotyczącej m.in. rekompensaty i grzywny - przyp.) i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania przez SOKiK”.

Prezes UOKiK karze telekomy

W październiku br. prezes UOKiK na podstawie skarg od klientów podjął postępowanie przeciw T-Mobile Polska dotyczące aktywowania klientom dodatkowo płatnych usług z wykorzystaniem direct billingu (chodzi o opcję „Zamów z T-Mobile”).

W zeszłym tygodniu UOKiK poinformował o decyzji w podobnej sprawie dotyczącej Orange Polska. Operator zgodził się zrekompensować straty klientom, którzy nieświadomie aktywowali u operatora płatny serwis lub usługę nietelekomunikacyjną, oraz wycofał tzw. flash SMS-y, zakwestionowane przez Urząd.

Z kolei Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów utrzymał decyzję prezesa UOKiK o grzywnach w łącznej kwocie 50,6 mln zł nałożonych na Polkomtel, operatora sieci Plus. Firma została ukarana za pobieranie dodatkowych opłat za streaming audio i wideo w ramach usługi internetowej.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/t-mobile-swiatlowod-zasie-cena-umowa-swiatlowod-inwestycje,7170085266897025a ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [TYLKO U NAS]

Były prezes TVN24 znów pracuje dla TVN. Doradza Kasi Kieli [TYLKO U NAS]

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Paramount dalej walczy o właściciela TVN. Osobista gwarancja właściciela firmy

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Likwidacja stacji Paramountu. Polski oddział w końcu zabrał głos [TYLKO U NAS]

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero

Szefowa social mediów odchodzi z Kanału Zero

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń
Materiał reklamowy

Top 10 systemów CRM na 2026 rok – porównanie funkcji, kosztów i wdrożeń

Powstała konkurencja dla otoMoto. Stoi za nią m.in. znany youtuber

Powstała konkurencja dla otoMoto. Stoi za nią m.in. znany youtuber