Wszyscy mamy problemy korzystając z e-sklepów

Zakupy w sklepach internetowych nie są łatwe i bezproblemowe. Wszyscy respondenci spotkali się z problemami w trakcie zakupów online - wynika z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych. Jakie pojawiają się najczęściej i jak sobie wówczas radzimy?

km
km
Udostępnij artykuł:

Gdy w trakcie zakupów w e-sklepie pojawia się problem, aż 55 proc. internautów udaje się do konkurencyjnego sklepu internetowego, a 34 proc. rezygnuje z zakupu.

Tylko 10 proc. mimo wszystko stara się sfinalizować transakcję, a jedynie 3 proc. szuka pomocy i próbuje skontaktować się ze sprzedawcą czy biurem obsługi klienta.

grafika

Wśród problemów z korzystaniem ze sklepów internetowych, respondenci najczęściej wymieniali cechy związane z funkcjonalnością stron internetowych e-sklepów. Brak fotografii lub fotografia niskiej jakości to kłopot dla 50 proc. pytanych, 38 proc. ma problem ze znalezieniem szczegółowych informacji o produkcie, a 23 proc. denerwuje niedziałająca lub źle działająca wyszukiwarka. Wśród innych, często wymienianych problemów pojawiają się: brak informacji dotyczącej bezpieczeństwa danych lub brak zabezpieczenia danych (22 proc.), trudności z odnalezieniem kosztów przesyłki (19 proc.), nietypowe rozwiązania w procesie złożenia zamówienia i zakupu (13 proc.) oraz problemy z zalogowaniem do systemu (10 proc.).

Okazało się również, że takie kwestie niezwiązane bezpośrednio z funkcjonowaniem witryny sklepu, jak na przykład brak możliwości obejrzenia produktu na żywo, czy zawyżone koszty przesyłki, nie stanowią dla badanych przeszkody w korzystaniu z zakupów przez internet. Jedynym czynnikiem pozostającym bez związku z funkcjonowaniem serwisu internetowego, a problematycznym dla respondentów, okazały się ograniczenia sposobów płatności, np. brak możliwości zapłacenia kartą – przeszkadza to 39 proc. badanych.

grafika

Badanie omnibusowe IIBR dotyczące zachowań klientów w trakcie korzystania ze sklepów internetowych koncentrowało się na problemach pojawiających się podczas korzystania z e-sklepów oraz sposobach radzenia sobie z nimi. Zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie n=1000 internautów w wieku 15+ lat, w dniach 9-11 sierpnia 2011 r. Podstawa oprocentowania: osoby robiące zakupy w internecie (n=851). Wartości z wykresów nie sumują się do 100 proc., ponieważ respondenci mogli wskazać kilka odpowiedzi.

km
Autor artykułu:
km
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

AI może dyskryminować? "Modele uczą się hakować nasz system myślenia"

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

Blisko rekordu w "amerykańskim Lotto". Wygrał prawie 2 mld dolarów

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

W telewizji wPolsce24 kolęda od dziennikarzy

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Laureat Pulitzera pozywa gigantów AI za naruszenie praw autorskich

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń
Materiał reklamowy

Pierwsza strategia ESG w historii PFR. Jan Domanik, CSO PFR: Inwestujemy dla przyszłych pokoleń

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej

Od sylwestra asystent AI w mObywatelu, a w 2026 r. portfel tożsamości cyfrowej