Meta zobowiązała się do zaoferowania użytkownikom w UE alternatywnego wyboru wersji Facebooka i Instagrama, które wyświetlałyby im mniej spersonalizowane reklamy. To wymaganie dostosowuje serwisy do unijnego aktu o rynkach cyfrowych (DMA).
To pierwszy raz, kiedy taka opcja jest oferowana w mediach społecznościowych Mety.
Użytkownik dostanie wybór
Właściciel Facebooka i Instagrama zaoferuje użytkownikom możliwość wyboru między wyrażeniem zgody na udostępnienie wszystkich swoich danych i wyświetlaniem w pełni spersonalizowanych reklam a udostępnieniem mniejszej ilości danych osobowych w zamian za bardziej ograniczone spersonalizowane reklamy. Meta przedstawi te nowe opcje użytkownikom w UE w styczniu 2026 roku – podaje Komisja Europejska.

"To wynik ścisłego dialogu między KE a Meta po tym, jak Komisja stwierdziła, że Meta narusza ustawę o rynkach cyfrowych" – dodano.
Bruksela zakwestionowała dotychczasowy model Mety "Pay or Consent", uznając, że stawianie użytkowników przed wyborem między opłatą a pełnym przekazaniem danych osobowych narusza zasady uczciwości. Wariant bez opłat dalej będzie dostępny, a reklamy będą oparte na wyraźnie ograniczonym zestawie danych (tzw. opcja ad‑light).
Przepisy DMA od marca 2024 roku nakładają nowe obowiązki na tzw. "gatekeepers" (m.in. Google, Meta, Apple) w zakresie transparentnego zbierania danych za zgodą użytkownika. Według przepisów, reklamodawcy muszą uzyskać aktywne, świadome zgody od użytkowników (nie wystarczy milcząca akceptacja), by móc korzystać z funkcji targetowania reklam.











