Tata-konsument - kwiat paproci, jednorożec czy realna przyszłość marki?

Wyobraźmy sobie reklamę, w której uśmiechnięty mężczyzna przekonuje nas do zakupu nowej marki zupek dla dzieci. Fachowo, karmiąc niemowlę, któremu nic a nic nie ulewa się na śliniaczek, pewnym głosem wprowadza nas w arkana żywienia dzieci + przekonując, że właśnie ta zupka najlepiej posmakuje naszym pociechom. W końcu wszystkie, tfu, wszyscy wiemy jak trudno jest nakarmić małego niejadka... Czyżby?

pr
pr
Udostępnij artykuł:

Jeszcze parę lat temu oglądając taką reklamę każdy doświadczony marketer puknąłby się w czoło. Jest jednak szansa, że za parę lat ów scenariusz przestanie być kuriozalny i stanie się oczywistością, podobnie jak pełnoetatowi ojcowie zajmujący się domem.  

Zamiana ról męsko-damskich to nie artefakt, lecz jeden z 13 społecznych trendów wyróżnionych przez agencję Havas Worldwide, które z roku na rok nabierają znaczenia po obu stronach globu (więcej na ten temat). Jego przyczyna to przede postępująca emancypacja kobiet. Prawa wyborcze, regulacja płodności to zjawiska które zapoczątkowały wolność kobiet o decydowaniu o swoim życiu. Ich przeznaczeniem przestaje być już tylko macierzyństwo. Kobieta zyskuje prawo samorealizacji poza domowym stadłem, co automatycznie warunkuje wzrost liczby kobiet z wyższym wykształceniem i na kierowniczych stanowiskach.

Książę na białym koniu jako życiowy cel, który zapewni nam dobrobyt zamienia się powoli w wymarzoną ścieżkę kariery i samorealizację zawodową. Wybierając świadomie swój los, kobiety automatycznie anektują areały zarezerwowane dotychczas tylko dla mężczyzn. Zmienia się również podejście do samej pracy zawodowej - topnieje liczba dobrze płatnych zawodów zarezerwowanych tylko dla mężczyzn.

W większości przypadków o sukcesie wykonywanego zawodu decyduje dziś nie siła fizyczna, lecz nabyte umiejętności, a także miękkie zdolności interpersonalne w których przodują kobiety. Ta coraz szerzej otwarta furtka i stojące za nią możliwości sprawiają, że kobiety coraz częściej rezygnują ze stanowiska „home managera” na rzecz „managera”. Dziecko jednak samo się nie wychowa a obiad sam nie ugotuje. Dlatego też coraz większa ilość mężczyzn zamiast rozpamiętywać utracony piedestał i zaganiać kobiety z powrotem do kuchni z powodzeniem przejmuje role zarezerwowane dotychczas dla kobiet.

Zmęczeni przez lata ciążącym na nich obowiązkiem głównego jak nie jedynego żywiciela rodziny, odkrywają uroki „tacierzyństwa” oraz domowego ogniska. Z roku na rok - także w Polsce - rośnie liczba mężczyzn biorących urlopy wychowawcze, a także tych którzy pozostają w domu na dłużej wspierani finansowo przez pracujące żony.

grafika

Choć model ten nadal budzi w Polsce wiele kontrowersji, a mężczyzna „domowy” pejoratywnie określany jest mianem nieudacznika, w Stanach staje się coraz bardziej popularny i pozytywnie odbierany przez społeczeństwo. Według danych Havas Worldwide już ponad 20 % Amerykanów płci męskiej deklaruje, że to właśnie oni zajmują się wychowaniem swoich pociech. Budowa więzi z dzieckiem oraz przejęcie obowiązków zapracowanej żony - kobiety sukcesu, owocuje polepszeniem życia materialnego i emocjonalnego całej rodziny.

Patrząc zatem na Stany czy też kraje Europy zachodniej powoli powinniśmy przygotowywać się na zmiany także u nas. Oprócz wdrażania mężów w obowiązki domowe, czy też mobilizowania żon w ich ścieżkach kariery, jako marketerzy powinniśmy pamiętać także o potencjale grupy mężczyzn - ojców, którzy mogą już za chwilę stać się core’ową grupą odbiorców naszych produktów. Grupa ta będzie w nadchodzących latach stwarzać niezwykły potencjał. Wszak mężczyzna „domowy” to nowy konsument, którego trzeba wyedukować i zachęcić do używania tego a nie innego produktu. 

Zacierając z uciechy ręce przygotujmy się jednak na to iż benefity używane dotychczas do „kur domowych” mogą być diametralnie inne w przekazie targetowanym do „domowych kogutów.” Argumenty, które zachęcą mamy, niekoniecznie jednak pozostaną relewantne dla tatusiów. Różnice te zauważyli już producenci wózków dziecięcych, skupiając się na nowej grupie docelowej - dumnych ojcach. W ich reklamach nie ujrzymy ślicznych stylowych wózeczków, a parametry i technologie przeniesione żywcem z rynku samochodowego. Szybkość, lekkość i zwrotność niczym w sportowym BMW to nowa era komunikacji tej kategorii, a parametry nowego „wypasionego” wózka juniora stają się dla mężczyzn równie ważne i pożądane co pojemność silnika samochodu. No i jakie to cudowne uczucie podjechać najnowszym modelem na plac zabaw!

Dlatego myśląc nad długofalową strategią dla naszego - dotąd „kobiecego” produktu miejmy na uwadze, że za kilka lat naszymi odbiorcami mogą stać się także mężczyźni. A nasza reklamowa „mara” z początku tego tekstu może stać się rzeczywistością. Szybciej niż myślimy :)   

Anna Roman, senior strategic planner, Havas Worldwide Warsaw

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online