Zalew treści deepfake (często z kradzionymi wizerunkami) i wynikająca z tego konsekwencje szkodzą na coraz większą skalę. Problem dostrzegły władze Indii, które planują ścisłe regulacje publikacji treści generowanych w narzędziach AI – pisze Reuters.
Treści AI do regulacji
Reporter agencji Aditya Kalra zwrócił uwagę na lokalny kontekst – w tym najludniejszym państwie świata silną pozycję ma przemysł filmowy, a gwizdy Bollywood dotyka kradzież wizerunków w fałszywych reklamach publikowanych np. w mediach społecznościowych.

Bollywoodzkie gwiazdy Abhishek Bachchan i jego żona Aishwarya Rai Bachchan wniosły do sądu w New Delhi pozew o usunięcie i zakazanie tworzenia filmów AI naruszających ich prawa własności intelektualnej.
Indie biorą się za regulacje treści z AI
W ślad za regulacjami UE i Chin, indyjskie Ministerstwo Technologii Informacyjnych zaproponowało zmianę prawa w zakresie zamieszczania treści z AI w internecie. Resort chce obowiązku oznaczania takich materiałów wyróżnikiem, zajmującym 10 proc. powierzchni ekranu, na którym są wyświetlane.
Obowiązek obejmowałby platformy społecznościowe z minimum 50 mln użytkowników – czyli np. YouTube, serwisy Mety (Facebook, Instagram). Będą one zobowiązane do uzyskania od użytkowników publikujących treść oświadczeń, czy są stworzone w AI. Platformy będą musiały wdrożyć technologie w celu weryfikacji tych oświadczeń i zapewnić, że wszystkie treści z AI są opatrzone wyraźnym oznaczeniem lub informacją.

W uzasadnieniu przepisów wskazano zagrożenia związane z rosnącą ilością treści sztucznie generowanych – jak dezinformacja, oszustwa finansowe, manipulacje wyborcze czy podszywanie się pod inne osoby.
"Ostatnie przypadki rozpowszechniania się w mediach społecznościowych fałszywych nagrań audio, filmów i syntetycznych treści medialnych pokazały, jak bardzo generatywna sztuczna inteligencja może tworzyć przekonujące fałszywe informacje" – czytamy w notatce Ministerstwa Technologii Informacyjnych Indii.
Ponadto indyjski rząd uruchomił do walki z fejkami z AI portal internetowy Sahyog – co w języku hindi oznacza "współpracować" – którego celem jest automatyczne wysyłanie zgłoszeń niewłaściwych treści do platform jak X i Facebook.










