W branży reklamowej mamy do czynienia z rynkiem pracownika (opinie)

W obecnym okresie w branży reklamowej na pewno mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Wynika to przede wszystkim z rosnącego zapotrzebowania na wysokiej klasy specjalistów z zakresu  komunikacji digital. Wciąż mamy też problem z dopasowaniem oczekiwań finansowych do umiejętności - raport nt. wynagrodzeń w branży reklamowej komentują dla Wirtualnemedia.pl Ewa Góralska i Michał Skup.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
W branży reklamowej mamy do czynienia z rynkiem pracownika (opinie)
fot. Shutterstock.com

SAR jak co roku zaprezentował wyniki badania poziomu wynagrodzeń i zatrudnienia w branży reklamowej w oparciu o dane firm zrzeszonych w tym Stowarzyszeniu: agencji reklamowych, eventowych i mediowych. Wynika z nich, że w skali roku poziom płac wzrósł o 3 proc., a wzrost przychodów agencji jak i poziomu zatrudnienia był niższy niż prognozowano.

Michał Skup, head of M&A and people analytics NCE w Dentsu Aegis Network Polska twierdzi, że wzrost wysokości wynagrodzeń w branży reklamowej w skali roku o 3 proc. nie jest znaczący. Na potwierdzenie tego stwierdzenia przywołuje dane firmy konsultingowej Willis Towers Watson , które wskazują wzrost płac w 2016 roku we wszystkich segmentach gospodarki wyniósł 4proc., a przewidywany na ten rok wynosi 4,3 proc.

- Jesteśmy więc jako branża lekko poniżej średniej. Oczywiście, żeby można było wysnuwać wiążące wnioski należałoby dokładnie przeanalizować listę podmiotów biorących udział w badaniu, np. pod względem regionu w jakim działają. Aby jednak móc oceniać wyniki badania w odpowiednim kontekście, (np. czy branża płaci mało i wynagrodzenie rośnie w niej wolniej od innych branż, czy dużo i odczuwa wyrównanie się stawek z innymi branżami, należałoby sprawdzić jak kształtuje się mediana wynagrodzenia w naszej branży na tle median innych branż w Polsce - zwraca uwagę w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Michał Skup.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pensje-w-branzy-reklamowej-ile-zarabia-sie-w-agencjach-reklamowych-i-domach-mediowych-13-tys-zl-dla-account-directora-11-tys-zl-dla-senior-copywritera-i-art-directora-analiza ##

Uważa ponadto, że na podstawie takiego wzrostu trudno cokolwiek powiedzieć o kondycji branży - tu lepiej sięgnąć po raporty dotyczące wydatków klientów marketingowych klientów (co powie nam o kondycji biznesowej) lub o zatrudnieniu - to będziemy wiedzieli czy branża rośnie i w jakim tempie, a tych danych - w liczbach absolutnych, a nie deklarowanych przez firmy.

- Bardziej interesujące dla mnie będzie szczegółowe zapoznanie się z listą członków badania i stanowisk, dla których było badane wynagrodzenie, gdyż jak podaje SAR, nastąpiła zmiana próby firm objętych badaniem. Szeroko pojęta branża komunikacji marketingowej przechodzi intensywny proces transformacji cyfrowej i redefinicji ulega grupa graczy na tym rynku; ostatnio dołączają do niej firmy z obszaru konsultingu. W Dentsu w Polsce cały czas sięgamy po najlepszych pracowników z innych sektorów. W świetle tego trendu i naszych doświadczeń ciekawość wzbudza informacja, że mediana wynagrodzenia na co najmniej kilku stanowiskach - o wysoce poszukiwanych kompetencjach - spadła - podkreśla Micahł Skup.

Np. na stanowisku „Web Developer/Programmer” spadła z 6,367 zł (informacja SAR z 2016r.) do 5,500 zł w tym roku (spadek blisko o 14 proc.), a na stanowisku „Econometrics Analyst” - mediana wynagrodzenia spadła z 7,100 zł do 5,750 zł (spadek o 19 proc.).

- Takie dane mogą świadczyć, że branża, jak ją postrzegamy, jest wysoce zróżnicowana wewnętrznie i bardzo dynamicznie się zmienia, a standardy dotyczące oczekiwanych poziomów kompetencji w poszczególnych rolach są nie do końca porównywalne między firmami. Zmiany takie mogę być związane albo ze wspomnianą zmianą próby uczestników badania, albo z wewnętrzną rotacją kadry. Tu wartościowe byłyby dodatkowe informacje – np. o wzroście wynagrodzeń wśród pracowników na tych samych stanowiskach czy odsetku osób, które awansowały na danym stanowisku w ciągu ubiegłego roku - mówi Michał Skup.

Dodaje, że to szczególne wyzwanie dla takich firm jak Dentsu, które opierają swoją strategię na długoterminowych relacjach z klientami i wysokiej jakości usługach, i które chcą proponować wysoce konkurencyjne warunki zatrudnienia wysokiej klasy profesjonalistom.

W swoim raporcie SAR podał też, że według danych od 93 firm zrzeszonych w Stowarzyszeniu Komunikacji Marketingowej SAR w ostatnim roku 54 proc. z nich zanotowało wzrost wpływów, 16 proc. - spadek, a w przypadku 12 proc. przychody się nie zmieniły.

Michał Skup zwraca uwagę, że te dane nie są bezpośrednio porównywalne - w ubiegłorocznym badaniu brała udział inna grupa firm. Jednocześnie jest wiele zmiennych na rynku, które mogły miały wpływ na to, że realne wyniki odbiegają od optymistycznych prognoz. - Zmienne polityczne, regulacje branży ubezpieczeniowo -bankowej, handlu detalicznego, obniżenie budżetów marketingowych, spadek marż. Jeśli chcemy wyjaśnić czemu wynagrodzenia spadły lub wzrosły, musimy brać pod uwagę wszystkie te czynniki - uzasadnia ekspert Dentsu Aegis Network Polska.

Dodaje ponadto, że poziom zatrudnienia w agencjach był odzwierciedleniem kondycji finansowej poszczególnych firm. W sytuacji, gdy prognozy okazały się zbyt optymistyczne, były organizacje, które zrewidowały plany zatrudnieniowe lub sposób współpracy. - Np. dla Dentsu był to kolejny rok, w którym powiększyliśmy naszą społeczność stałych pracowników i  jednocześnie poszerzyliśmy zakres współpracy z zewnętrznymi konsultantami. O kondycji branży moglibyśmy mówić, jeśli moglibyśmy spojrzeć na dane dotyczące absolutnej liczby zatrudnionych w całej próbie firm biorących udział w badaniu, a także mieć dostęp do danych dotyczących współpracy z freelancerami i podmiotami podwykonawczymi – komentuje Michał Skup.

Ewa Góralska, dyrektor zarządzająca MullenLowe Mediahub zauważa z kolei, że w ciągu ostatnich lat branża reklamowa przeżywała różne okresy pod względem popytu na pracowników, zarówno tzw. rynek pracownika, jak i rynek pracodawcy- w zależności od kondycji rynku.

-  W obecnym okresie na pewno mamy do czynienia z rynkiem pracownika. Wynika to przede wszystkim z rosnącego zapotrzebowania na wysokiej klasy specjalistów z zakresu  komunikacji digital. I to w tym obszarze odnotowujemy największą dynamikę wzrostów zarówno wynagrodzeń, jak i zatrudnienia. Jest to pochodną wielu czynników: przede wszystkim zachowania konsumentów, możliwości precyzyjnych pomiarów, technologii,  a przez to wszystko mamy sdo czynienia z coraz większym znaczeniem tego obszaru w komunikacji - tłumaczy Ewa Góralska.

Dodaje, że właśnie w związku z tym przybywa klientów budujących strategie marek w środowisku online - są to coraz to nowe sektory ( jak środowiska start-up) albo dotychczasowe sektory offlinowe, które nie były w tym obszarze najbardziej ofensywne. - Popyt na pracowników zatem uwarunkowany jest podażą - mówi Ewa Góralska. - Jednocześnie kolejnym czynnikiem mającym wpływ na wzrost wynagrodzeń jest retencja dobrej klasy specjalistów w firmach- lepiej jest poprawiać warunki obecnym pracownikom, niż ryzykować nabycie osoby o bardzo wysokich oczekiwaniach a małych kompetencjach. Na rynku digital wciąż mamy problem z dopasowaniem oczekiwań finansowych do umiejętności - podsumowuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Ewa Góralska.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/pensje-w-branzy-reklamowej-ile-zarabia-sie-w-agencjach-reklamowych-i-domach-mediowych-13-tys-zl-dla-account-directora-11-tys-zl-dla-senior-copywritera-i-art-directora-analiza ##

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online