Polscy internauci bardzo często udostępniają swoje dane, jednak większość (79%) wykazuje się ostrożnością i chroni prywatność na różne sposoby.
51% stosuje zabezpieczenia oparte na technologii cookie – czyszczą historię przeglądania, kasują ciasteczka, bądź przeglądają internet w oknach incognito. Jednocześnie znaczna część unika podawania swoich danych osobowych korzystając z pseudonimów, bądź nie udostępniając swojego zdjęcia (49%). Jedynie 4% deklaruje, że nie stosuje żadnych zabezpieczeń.

Internauci bardzo rzadko czytają regulaminy i polityki prywatności, znacznie rzadziej niż inne regulaminy, umowy i dokumenty.

60% internautów uważa, że strony internetowe zbierają ich dane o tym, co robią w sieci. Wśród nich połowa uważa, że służy to celom komercyjnym – najczęściej reklamowym. 7% użytkowników sieci uważa, że takie dane nie są zbierane.
Prawie 2/3 badanych uważa, że treści internetowe, w tym reklamy, powinny być dopasowane do internautów. Prawie połowa preferuje profilowane reklamy, najczęściej formy graficzne, a 1/4 nie ma zdania na temat profilowania.

W świetle prywatności, reklama online nie jest znacząco bardziej inwazyjna niż reklama telewizyjna i pocztowa. Granice prywatności najbardziej przekraczają natomiast telefoniczne formy reklamy – telefony od sprzedawców, akwizytorów oraz komercyjne wiadomości SMS i MMS. Najmniej inwazyjna jest reklama prasowa i radiowa.
62% internautów nie wie, czym są ciasteczka, choć jednocześnie większość (70%) ma świadomość ich istnienia.

Użytkownicy sieci podeszli dość sceptycznie do ostatniej akcji serwisów internetowych informujących o wykorzystaniu cookies. Dla 23% osób, które deklarują, że się z nią spotkały, była ona ważna, dla 20% przydatna, ale dla 52% irytująca.
Badanie zostało zrealizowane we współpracy z trzema instytutami badawczymi - Ariadna, Interaktywny Instytut Badań Rynkowych i NK Research. Ankiety zostały zrealizowane wśród panelistów Ariadna, na operacie badawczym NK Research oraz na przestrzeni wydawców internetowych obejmujących łącznym zasięgiem ponad 90% polskich internautów. Aby dane były reprezentatywne dla ogółu polskich internautów w wieku 15 i więcej lat, odpowiedzi badanych analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci, wieku, wykształceniu, miejscu zamieszkania internautów oraz częstotliwości korzystania z sieci. Badanie przeprowadzono w okresie od 29 maja do 7 czerwca 2013 r. W sumie zrealizowano 4573 wywiady, co przekłada się na maksymalny błąd pomiaru na poziomie 1,27%.











