SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Amazon najcenniejszą marką handlu detalicznego na świecie

Amerykański Amazon znalazł się na szczycie rankingu najcenniejszych marek handlu detalicznego na świecie, przygotowanego przez WPP i Kantar Millward Brown.

Article

Pozycję lidera detalistów zachował Amazon, którego wartość wzrosła o ponad 40 mln dolarów (o 41 proc. w ujęciu rok do roku) i w 2017 roku wynosi 139,28 mln. W ogólnym rankingu najcenniejszych marek, Amazon zajął czwartą pozycję. Wysokie miejsce zawdzięcza rosnącej popularności usług Amazon Prime Pantry czy Amazon Prime Now oraz rozwojowi sieci sklepów bez kas, gdzie płatności dokonuje się za pomocą aplikacji.

Kolejne miejsce w rankingu należy do chińskiego lidera e-commerce – Alibaby. Wartość detalisty wzrosła w porównaniu z 2016 rokiem o 20 proc. i wynosi 59,12 mln dolarów. Firma podjęła współpracę z dużą chińską siecią Bailian Group, stawia także na globalną obecność. Według danych  Kantar Retail Alibaba jest obecnie czołowym sprzedawcą na rynku motoryzacyjnym w Rosji. Ponadto chiński gigant rozważa budowę infrastruktury do handlu na terenie Bułgarii i Chorwacji.

Podium rankingu zamyka amerykańska sieć hipermarketów budowlanych The Home Depot. Marka wzrosła o 11 proc. w porównaniu z zeszłym rokiem i warta jest ponad 40,3 mln dolarów. Sieć zainwestowała w platformę cyfrową, zwiększając wielkość swoich marketów oraz asortyment produktowy, a tym samym oferując klientom różne metody zakupu, w tym zakupy przez Internet z odbiorem towaru w sklepie tradycyjnym. W czerwcu Amazon kupił sieć supermarketów ekologicznych Whole Foods Market.

W pierwszej dwudziestce największe spadki wartości odnotowały marki: CVS (miejsce 12., spadek o 19 proc.), Kroger (miejsce 19., spadek o 18 proc.), Carrefour i Woolworths (odpowiednio 17. i 18. miejsce, obie spadły o 12 proc.). Jedyną marką debiutującą w pierwszej dwudziestce jest Coles (australijska sieć supermarketów).

Handel detaliczny stał się najszybciej rosnącym sektorem w tegorocznym rankingu BrandZ, ze wzrostem o 14% w porównaniu z rokiem 2016. Wynika to głównie z umacniającej się rynkowej pozycji liderów e-commerce. W ciągu ostatnich 12 lat wartość marek graczy na tym rynku wzrosła łącznie o ponad 380%, natomiast tradycyjni detaliści utracili łącznie 23% swojej łącznej wartości.

- Tempo rozwoju w handlu detalicznym zawsze było dynamiczne, ale w ciągu 12 lat istnienia rankingu BrandZ reguły gry uległy zasadniczej zmianie. W rankingu Top 10 dla tego sektora Walmart ustąpił najcenniejszej marce świata – Amazon oraz dwóm chińskim markom e-commerce. Handel internetowy w zasadniczy sposób zmienił krajobraz handlu detalicznego i konfigurację obecnych w nim marek, a tempo zmian może się jeszcze zwiększyć. Marki detalistów, którzy nie zadbają o bezproblemowe i skupione na potrzebach klienta zakupy online i offline nadal będą traciły na wartości. Przyszłość handlu detalicznego nie będzie przypominać tego, co znamy z przeszłości – komentuje David Roth, prezes The Store WPP na region EMEA i Azję.

W tegorocznym zestawieniu 100 najcenniejszych marek świata BrandZ liderami są marki technologiczne – Google, Apple i Microsoft.

Ranking BrandZ jest opracowywany przez Kantar Millward Brown na podstawie wywiadów z ponad 3 mln konsumentów na całym świecie oraz analiz wyników finansowych i biznesowych każdej z firm służących do wyodrębnienia wpływu marek na generowaną sprzedaż i wartość dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne, ponieważ - nawet w przypadku prawdziwie globalnych brandów - wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Amazon najcenniejszą marką handlu detalicznego na świecie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl