SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydawca „Do Rzeczy”: wpływy zmalały o 5,7 proc., 1,77 mln zł odpisu na Ruch

W ub.r. Orle Pióro, wydawca tygodnika „Do Rzeczy”, miesięcznika „Historia Do Rzeczy” i związanych z nimi serwisów internetowych, zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 5,7 proc. do 16,22 mln zł oraz 15 tys. zł zysku netto (wobec 1,31 mln zł rok wcześniej). Na rentowności firmy zaciążył odpis w wysokości 1,77 mln zł dotyczący należności od Ruchu.

Paweł Lisicki, redaktor naczelny "Do Rzeczy" i wiceprezes Orlego Pióra Article

W sprawozdaniu finansowym Orlego Pióra nie podano, ile wyniosły przychody ze sprzedaży czasopism, a ile z reklam prasowych i internetowych oraz innych źródeł. Poinformowano natomiast, że wpływy gotówkowe zmalały w skali roku z 15,78 do 14,84 mln zł, a barterowe - z 1,42 do 1,38 mln zł. - Na tę sytuację wpłynął spadek sprzedaży czasopism drukowanych jak również zmniejszenie popytu na reklamę - skomentowano.

Według danych ZKDP w całym ub.r. średnia sprzedaż ogółem tygodnika „Do Rzeczy” wynosiła 34 519 egz., o 18,1 proc. mniej niż rok wcześniej. W pierwszym kwartale br. nastąpił dalszy spadek - o 16 proc. do 31 380 egz. Natomiast „Historia Do Rzeczy” nie została zgłoszona do ZKDP.

Z kolei serwis DoRzeczy.pl w marcu br. zanotował 1,25 mln realnych użytkowników i 11,74 mln odsłon (według badania Gemius/PBI).

Koszty też w dół, 1,77 mln zł odpisu dot. Ruchu

W ub.r. Orle Pióro poniosło 14,72 mln zł kosztów operacyjnych, co wobec 15,61 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 5,7 proc. Najbardziej zmniejszyły się wydatki na usługi obce (z 9,55 do 8,99 mln zł) oraz zużycie materiałów i energii (z 2,35 do 2,12 mln zł), nieznacznie zmalały też wydatki na wynagrodzenia (z 3,12 do 3,08 mln zł). Na koniec ub.r. w spółce pracowały cztery osoby na etacie

W konsekwencji zysk sprzedażowy firmy też zmalał o 5,7 proc. - z 1,59 do 1,5 mln zł.

Natomiast na pozostałych wskaźnikach rentowności Orlego Pióra zaciążyło 1,77 mln zł odpisu, którego dokonano w grudniu ub.r. z uwagi na nieściągalne należności od Ruchu. Przypomnijmy, że spółka kolporterska od września ub.r. jest w trakcie przyspieszonego postępowania układowego, w kwietniu zawarła z wierzycielami, głównie wydawcami i kredytującym ją Alior Bankierm, dwa porozumienia układowe: większym wierzycielom (powyżej 1 mln zł należności) spłaci jedynie 15 proc. zobowiązań, a mniejszym (od 100 tys. zł do 1 mln zł) - 50 proc. Kilku wierzycieli skierowało w tej sprawie skargi, a rozpatrujący je sąd pod konie maja odmówił zatwierdzenia układów. Ruch zapowiedział, że się od tego odwoła.

Zarząd Orlego Pióra w sprawozdaniu opisał inne zagrożenie wynikające z niezatwierdzenia układów Ruchu z wierzycielami. - W przypadku, gdy układ nie zostanie przyjęty, w stosunku do Ruch S.A. ogłoszona zostanie upadłość likwidacyjna. Oznaczać to będzie zaprzestanie dystrybuowania przez Ruch S.A. czasopism Spółki i konieczność znalezienia przez Spółkę innego dystrybutora. Zmiana dystrybutora może wpłynąć negatywnie na poziom sprzedaży egzemplarzowej czasopisma. Upadłość dystrybutora spowoduje również najprawdopodobniej brak możliwości odzyskania przez Spółkę należności - wyliczono.

Dodajmy, że odpisów dotyczących nieściągalnych należności od Ruchu dokonało też kilku innych dużych i średnich wydawców prasowych. Gremi Media na przełomie ub. i br. odpisało 3,92 mln zł z 4,9 mln zł środków od Ruchu zagrożonych nieściągalnością, a Agora w lipcu ub.r. odpisała 13,6 mln zł, a w wynikach za ostatni kwartał ub.r. dodała jeszcze 3,3 mln zł. Edipresse Polska zdecydowało się na odpis wynoszący 8,3 mln zł, ZPR Media - 9,2 mln zł, Burda Media Polska - 3,2 mln zł, a Infor Biznes - 6,4 mln zł.

W tej grupie nie ma natomiast wydawcy „Tygodnika Powszechnego”, który w swoim sprawozdaniu poinformował, że do ogłoszenia przyspieszonego postępowania układowego Ruchu zdołał wyegzekwować od dystrybutora ok. 500 tys. zaległych płatności.

Zmalał zysk, mniej z dotacji

Głównie w związku z odpisem dotyczącym Ruchu (1,6 mln zł zaklasyfikowano jako koszt aktualizacji aktywów niefinansowych) zysk operacyjny wydawcy „Do Rzeczy” skurczył się z 1,73 mln zł do 268,2 tys. zł, zysk brutto - z 1,69 mln zł do 283,2 tys. zł, a zysk netto - z 1,31 mln zł do 15 tys. zł.

Przychody firmy z dotacji zmniejszyły się z 277 do 33 tys. zł, przychody finansowe wzrosły z 29,9 do 43,2 tys. zł, koszty finansowe zmalały z 70,4 do 28,1 tys. zł, a wartość zapłaconego podatku dochodowego - z 372,3 do 268,2 tys. zł.

81 proc. udziałów Orlego Pióra ma notowana na giełdzie PMPG Polskie Media, która poprzez spółkę zależną jest też właścicielem tygodnika „Wprost”. PMPG 50,1 proc. udziałów wydawcy „Do Rzeczy” kupiło pod koniec 2017 roku od swojego wieloletniego prezesa i większościowego akcjonariusza Michała Lisieckiego, płacąc 11,9 mln zł.

Właścicielami pozostałych udziałów Orlego Pióra są czołowi dziennikarze „Do Rzeczy”: redaktor naczelny Paweł Lisicki (6 proc.), który jest też wiceprezesem spółki, Piotr Gabryel i Rafał Ziemkiewicz (po 2,4 proc.), Andrzej Horubała, Piotr Gociek i Cezary Gmyz (po 1,4 proc.) oraz Piotr Zychowicz, Piotr Gursztyn, Jacek Przybylski i Piotr Semka (po 1 proc.). Przy czym Piotr Gursztyn już tylko współpracuje z tygodnikiem, po tym jak na początku 2016 roku przeszedł do Telewizji Polskiej. Natomiast Andrzej Horubała od roku jest pełnomocnikiem dyrektora PISF ds. audytu produkcji, z „Do Rzeczy” rozstał się wskutek sporu z Pawłem Lisickim na temat tekstu, w którym opisał m.in. krytykowany wpis twitterowy Rafała Ziemkiewicza.

Cała grupa kapitałowa PMPG Polskie Media w pierwszym kwartale br. zanotowała 12,15 mln zł wpływów sprzedażowych (po wzroście o 6,2 proc. w skali roku) i 1,34 mln zł straty netto (wobec 2,45 mln zł zysku rok wcześniej).

Jak radzą sobie wydawcy innych tygodników opinii?

W ub.r. spółka Polityka, wydająca tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 11 proc. do 36,77 mln zł, 415 tys. zł straty operacyjnej i 388,7 tys. zł zysku netto. Natomiast Polityka Info, wydawca płatnego serwisu Polityka Insight, osiągnęła wzrost przychodów o 15 proc. do 6,81 mln zł oraz zysku netto z 81 do 846,4 tys. zł.

Fratria, która oprócz „Sieci” ma m.in. wPolityce.pl i Telewizję wPolsce.pl, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 1,8 proc. do 33,58 mln zł oraz 2,81 mln zł zysku netto (w 2017 roku miała 3,17 mln zł zysku). Przychody ze sprzedaży prasy zmalały o 21 proc., a z reklam wzrosły o 12 proc.

Spółka Tygodnik Powszechny miała w ub.r. 9,51 mln zł przychodów sprzedażowych, o 19,5 proc. więcej niż rok wcześniej, natomiast jej zysk netto zmalał z 259,2 do 181,8 tys. zł.

Niezależne Wydawnictwo Polskie, wydawca tygodnika „Gazeta Polska”, zanotował 18 mln zł przychodów sprzedażowych (wobec 15,09 mln zł rok wcześniej), a wynik netto spółki poprawił się z 539,9 tys. zł straty do 311,9 tys. zł zysku. Zarząd firmy podkreślił, że dzięki uruchomieniu własnego działu sprzedaży reklam wpływy z tego źródła zwiększyły się o 33,2 proc.

Spółka Błaja News, wydawca tygodnika „Fakty i Mity”, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 7,1 proc. do 3,3 mln zł. Jednocześnie koszty operacyjne firmy zmalały o 13,8 proc. do 3,32 mln zł, a pozostałe wpływy wzrosły z 25,8 do 284,9 tys. zł, dzięki czemu wynik netto poszedł w górę z 319,4 tys. zł straty do 132,6 tys. zł zysku.

Z kolei firma Urma wydająca tygodnik „Nie” zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 3,9 proc. do 3,7 mln zł oraz 1,44 mln zł straty netto. Pismo sprzedawało się średnio w 25 tys. egz. przy trzykrotnie wyższym nakładzie. Miało jedynie 8,1 tys. zł ze sprzedaży reklam

Wydający m.in. „Gościa Niedzielnego” Instytut Gość Media nie jest zarejestrowany w KRS i nie składa tam raportów finansowych. Nie upubliczniono natomiast jeszcze zeszłorocznych sprawozdań Ringier Axel Springer Polska (wydającego m.in. „Newsweek Polska” oraz wydającej „Przegląd” Fundacji Oratio Recta.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydawca „Do Rzeczy”: wpływy zmalały o 5,7 proc., 1,77 mln zł odpisu na Ruch

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Wojtek
Można mieć różne poglądy, ale nie sposób nie dostrzec, że Paweł Lisicki zachowuje się i wypowiada na poziomie, jak na redaktora naczelnego przystało.

Swoją drogą, droga redakcjo WM! Dlaczego nie piszecie o starych mistrzach prasy, radia i telewizji (Lisicki nie jest stary)? Tylko, kto znalazło nową pracę, a kogo wywalili. Jakie to płytkie.
10 4
odpowiedź
User
Robert
PiSowcy że Spółek Skarbu Państwa nie chcą płacić? A to świnie!
8 5
odpowiedź
User
porównanie
Jakie konfitury wydawca "Sieci" czerpie z reklam spółek skarbu państwa widać z tych oto danych porównawczych z "Polityką" , która sprzedawała się w 2018 roku średnio w około 97 tys. egz. (i jakieś tam reklamy miała + sprzedaż "Forum" i innych wydawnictw oraz portal), podczas gdy Sieci sprzedawały średnio około 44 tys. egzemplarzy (+ portal i telewizja)
Tymczasem, jak wynika z tego artykułu:
"W ub.r. spółka Polityka, wydająca tygodnik „Polityka” i dwutygodnik „Forum”, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 11 proc. do 36,77 mln zł"
Fratria, która oprócz „Sieci” ma m.in. wPolityce.pl i Telewizję wPolsce.pl, zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 1,8 proc. do 33,58 mln"
11 2
odpowiedź