SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kolejny internetowy sukces

Internet może przynosić zyski

Zyskiem zakończyła czwarty rok działalności firma Communication Partners, właściciel portali pracuj.pl i edulandia.pl. Po raz pierwszy założyciele ujawnili swój sposób na zyski z e-businessu: trzy przynoszące straty przedsięwzięcia w sumie dają zyskowną firmę.

Firma została założona na początku 2000 roku przez dwójkę kolegów ze studiów - Przemysława Gacka i Rafała Szczepanika. Kilka tygodni po starcie dołączyło do nich jeszcze czworo znajomych (Oksana Krzyżowska, Maciej Noga, Paweł Leks, Marcin Pietras). Ta szóstka łącznie zainwestowała ok. 50.000zł. Dziś ich udziały (mają w swoich rękach ponad 2/3 firmy) warte są ok. 5 milionów zł. Ich cena wzrosła więc w ciągu czterech lat stukrotnie. Przychody firmy przekroczyły w 2003 roku 3,3 miliona zł. Wysokość zysku jest tajemnicą handlową, ale udziałowcy zapewniają, że jest znaczny.

Pierwszy rynek - od niego firma zaczynała - to usługi związane z budowaniem wizerunku pracodawców wśród studentów i absolwentów. Promocja tych firm wśród młodych czytelników pracuj.pl, płatne prezentacje firmowych programów praktyk, itp. Usługi skierowane przede wszystkich do dużych przedsiębiorstw, które poważnie podchodzą do swego wizerunku atrakcyjnego pracodawcy. Communication Partners promuje pracodawców nie tylko na łamach pracuj.pl - także w wydawanych przez siebie przewodnikach dla poszukujących pracy, które rozdaje bezpłatnie na uczelniach.

Drugi rynek: serwis rekrutacyjny. Publikowanie w pracuj.pl ogłoszeń z ofertami pracy, elektroniczna baza CV kandydatów, selekcja aplikacji przychodzących w odpowiedzi na ogłoszenia. Tu klientami są firmy dowolnej wielkości oraz doradcy personalni.

I trzeci rynek: oferta dla uczelni i placówek edukacyjnych. Na łamach edulandia.pl i serwisu edu.pracuj.pl mogą one wypromować swoje oferty kursów, szkoleń, płatnych studiów. W najkrótszy sposób Communication Partners można opisać tak: spółka, która oferuje swoje usługi na trzech różnych rynkach (patrz ramka) - na każdym koszty działalności przekraczają przychody, a mimo to firma wykazuje zysk. I to bez kreatywnej księgowości. Jak to możliwe? - Efekt synergii - uśmiecha się Przemysław Gacek, szef firmy.

Gdyby policzyć koszty potrzebne do utrzymania np. portalu edulandia.pl, okaże się, że są większe niż przychody generowane przez ten portal. Podobnie będzie z innymi usługami. Skąd więc zyski firmy? - Nasza strategia polega na ponoszeniu kosztów raz i korzystania z tego, na co je ponieśliśmy, trzykrotnie - wyjaśnia Rafał Szczepanik, wiceszef firmy. - Jeżeli kupujemy oprogramowanie czy platformę technologiczną, to wykorzystujemy ją w trzech portalach. Jeden dział marketingu obsługuje trzy produkty, jedna redakcja trzy portale. W efekcie koszty się rozkładają i firma osiąga zysk, choć gdyby ją podzielić na trzy osobne spółki, to w najlepszym razie jedna z nich wyszłaby na zero.

3 lata temu rynek portali internetowych wyglądał tak: jobpilot.pl - międzynarodowy kolos i niekwestionowany lider w Polsce. Za nim: jobs.pl, jobaid.pl i topjobs.pl. I nieco krócej obecny w Polsce: cvonline.pl (część międzynarodowej grupy CV Online). Dziś na rynku liczą się niemal wyłącznie jobpilot.pl i pracuj.pl. Przy czym przychody tego ostatniego są dużo wyższe i notują stały wzrost o kilkadziesiąt procent rocznie.

Cel firmy na najbliższe lata: szybki wzrost przychodów na każdym z trzech rynków, wprowadzenie kilku nowych produktów (pomysły są na razie tajemnicą handlową) i zaistnienie na rynkach innych krajów Europy.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kolejny internetowy sukces

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl