Lidl wydaje dwa razy więcej na reklamy od Biedronki. Kaufland mocno w górę, Tesco w dół

Największym reklamodawcą wśród sieci handlowych w ub.r. był Lidl Polska. Tesco zredukowało wydatki niemal o połowę, a Kaufland o tyle samo je zwiększył. Detaliści więcej niż w 2017 roku wydali w telewizji, radiu i kinach zmniejszając nakłady w gazetach i magazynach.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:
Lidl wydaje dwa razy więcej na reklamy od Biedronki. Kaufland mocno w górę, Tesco w dół
fot. materiały prasowe

Sieci handlowe przeznaczyły w 2018 roku na reklamy w tradycyjnych mediach (bez internetu) 1,84 mld zł czyli 2,5 proc. więcej niż w 2017 roku – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe netto, bez rabatów).

Największym reklamodawcą w tej kategorii był Lidl Polska, który zwiększył nakłady na promocję w mediach o 18,9 proc., z 627,2 do 745,9 mln zł.

Drugie miejsce pod względem wydatków reklamowych zajmuje Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka z budżetem w wysokości 347,7 mln zł, większym w porównaniu do 2017 roku o 18,1 proc.

Trzecia na podium jest sieć Kaufland Polska, która z czołówki marketów spożywczych najbardziej zwiększyła w skali roku nakłady reklamowe - o 45,1 proc., z 142,4 mln zł do 206,6 mln zł.

Wydatki dwóch kolejnych w rankingu reklamowym sieci handlowych spadły w skali roku. Carrefour zmniejszył je o 1,4 proc., do 162,9 mln zł, a Tesco Polska - zredukował je o 46,5 proc., do 111,8 mln zł.

grafika

Spora redukcja wydatków reklamowych Tesco Polska nie dziwi. Jak podali szefowie firmy, Polska jest jedynym w Europie rynkiem, na którym ten detalista notuje straty i dlatego zamyka kolejne placówki.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/sprzedaz-w-biedronce-wzrosla-rok-do-roku-o-2-7-proc-do-11-7-mld-euro-bylaby-wyzsza-gdyby-nie-niedzielny-zakaz-handlu,7171170696657025a ##

Telewizja, radio i kino - główne media w komunikacji

W 2018 roku sieci handlowe najwięcej wydawały - podobnie jak rok wcześniej -  w telewizji. Nakłady tu zwiększyli rok do roku o 3,1 proc., z 940 mln zł do 969,4 mln zł.Więcej wydały też w radiu - o 5,1 proc., czyli 753,5 mln zł.

Procentowo najbardziej zwiększyły budżety na reklamę w kinach – o 166,2 proc., z 1,8 mln zł w 2017 roku do 4,8 mln zł w 2018 roku.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/kto-zyskal-na-zakazie-handlu-w-niedziele-stacje-benzynowe-i-dyskonty-traca-hipermarkety,7171198353909889a ##

Gazety, magazyny, outdoor i indoor na reklamach sieci handlowych zarobiły w ub.r. mniej niż w roku 2017.

Budżet na gazety zmalał o 28,2 proc. - do 15,7 mln zł, na magazyny - o 19,9 proc. do 41,5 mln zł, na outdoor - o 12,2 proc., do 50,5 mln zł a na indoor - o 4,5 proc., do 3,1 mln zł.

##NEWS https://www.wirtualnemedia.pl/lidl-sklep-internetowy-w-polsce-eksperci-to-wejscie-w-trudna-branze-i-odpowiedz-na-zakaz-handlu-w-niedziele-opinie,7171206795708545a ##

grafika

Zakaz handlu zdeterminował strategie

Warto zwrócić uwagę, że znaczny wpływ na strategie reklamowe sieci handlowych miał niewątpliwie wprowadzony wiosną ub.r. zakaz handlu w niedziele (obowiązywał w dwie niedziele w każdym miesiącu).

Jeszcze przed jego wprowadzeniem swoją komunikację w oparciu o nowe regulacje budowały Lidl i Biedronka. Lidl do tej pory w swoich reklamach zachęca „w soboty promocje, kup więcej”.

Potem w swoich spotach pokazywała jak niedziele wolne od pracy spędzają jej pracownicy.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Legendarny dziennikarz wraca do zdrowia po udarze i wylewie. "Mam jeszcze sporo planów"

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Facebook testuje pobieranie opłat od twórców i firm

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Media Expert śrubuje rekordy. Tyle jeszcze nie zarobił

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Ilu widzów miał "Raport specjalny" w TVP Info? W marcu nowe odcinki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Potężna dezinformacja w sieci. Powielano fejka o zabójczyni 11-latki

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję

Republika weszła na nowy rynek. Taką ma konkurencję