SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

McDonald’s urósł w Polsce o jedną czwartą, ma już 500 lokali

W ub.r. McDonald’s osiągnął w Polsce wzrost przychodów o 24,9 proc. do 1,55 mld zł, wiosną br. przekroczył poziom 500 lokali, z których większość działa w modelu franczyzowym. Spółka z 273 mln zł zeszłorocznego zysku netto przekazała do centrali 100 mln zł jako dywidendę.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Przychody McDonald’s z umów franczyzowych zwiększyły się z 698,74 do 947,91 mln zł, ze sprzedaży produktów - z 496,27 do 594,59 mln zł, a ze sprzedaży towarów - z 3,71 do 4,33 mln zł. - Kluczowe znaczenie miał powrót gości do wnętrza naszych restauracji, z konsumpcją na miejscu oraz do lokali w galeriach handlowych - podkreślono w sprawozdaniu.

McDonald’s nie podaje, jaki udział w jego przychodach miała sprzedaż wewnątrz lokali, jaki - McDrive, a jaki - zamówienia internetowe dostarczane do domów klientów. Zaznaczył natomiast, że jego łączna sprzedaż zwiększyła się o 32,4 proc.

Firma wróciła do wzrostu po kryzysowym 2020 roku, kiedy w związku z obostrzeniami epidemicznymi jej wpływy zmalały o 6,5 proc. - Najbardziej ucierpiała sprzedaż w lokalach wynajmowanych bez linii Drive i w galeriach handlowych, podczas gdy sprzedaż w niektórych punktach z silną linią Drive była nawet wyższa od tej z 2019 roku - opisywała w sprawozdaniu.

Sprzedaż rośnie także dlatego, że sukcesywnie przybywa lokali McDonald’s w naszym kraju: na koniec 2019 roku sieć liczyła 442 obiekty (z czego 385 działających w modelu franczyzowym), rok później - 461 (405 franczyzowych), a na koniec ub.r. - 490 (438 franczyzowych).

Władze firmy planują, że w najbliższych latach uruchamianych będzie ok. 35-40 placówek rocznie. W maju br. otworzono lokal nr 500.

Pozostałe przychody operacyjne spółki w ub.r. zmalały z 42,83 do 35,03 mln zł, przy wzroście wpływów z rozchodu niefinansowych aktywów trwałych z 13,22 do 22,84 mln zł i spadku wpływów dotacji z 29,59 do 12,18 mln zł.

Ubyło 300 pracowników, droższe mięso i ser

Po stronie kosztów McDonald’s Polska nastąpił wzrost o 17,6 proc. do 1,22 mld zł. Prawie połowa to wydatki na usługi obce (m.in. marketing), które zwiększyły się z 461,6 do 580,75 mln zł.

Jesienią ub.r. firma starał się przyciągnąć młodych klientów kampanią, w ramach której do oferty trafił zestaw promowany przez rapera Matę. Akcja przyniosła natychmiastowe efekty sprzedażowe.

- Pierwszy tydzień kampanii był to dla nas trzecim najlepszym tygodniem w historii firmy w Polsce, zarówno pod względem liczby transakcji, jak i osiągniętej wartości sprzedaży. Odnotowaliśmy wzrost sprzedaży o ponad 60% w stosunku do analogicznego okresu rok temu. 18 października, czyli pierwszego dnia startu kampanii „Mata przejmuje Matę” odnotowaliśmy dzienny rekord odwiedzin aplikacji McDonald’s. Do 2 listopada średnia dzienna liczba unikalnych użytkowników była wyższa o 150% (ponad dwukrotnie) w porównaniu do średniej z całego ostatniego miesiąca przed startem kampanii - opisywał Tomasz Dębowski, dyrektor marketingu McDonald’s Polska.

Poniesione przez spółkę koszty zużycia materiałów i energii poszły w górę z 205,93 do 237,9 mln zł, wynagrodzeń - ze 164,79 do 177,69 mln zł, a ubezpieczeń społecznych i innych świadczeń pracowniczych - z 31,43 do 32,71 mln zł.

W ub.r. firma w centrali i lokalach własnych zatrudniała średnio 3 914 osób na etacie, wobec 4 215 rok wcześniej. Liczba pracowników produkcyjnych zmalała z 3 784 do 3 438.

Koszty poniesione przez spółkę na rzecz McDonald's Corporation zwiększyły się ze 187,49 do 246,69 mln zł. Natomiast pozostałe wydatki operacyjne poszły w górę z 4,65 do 19,07 mln zł.

Istotne są dla niej ceny towarów, z których przyrządzane są dania serwowane klientom. W sprawozdaniu wyliczyła, że w ub.r. mięso wołowe podrożało o 13 proc., mięso drobiowe i ser - o 6 proc., a bułki - o 3 proc. Średni ważony wzrost kosztów materiałów wykorzystywanych przez firmę zwiększył się o ok. 8,1 proc.

100 mln zł na dywidendę

Na poziomie sprzedażowym brutto zysk McDonald’s Polska zwiększył się z 254,03 do 401,62 mln zł. Zysk operacyjny wzrósł z 238,09 do 342,5 mln zł, a zysk netto - ze 190,8 do 273 mln zł.

Z zeszłorocznego zysku 100 mln zł poszło na dywidendę, a 173 mln zł zasiliło kapitał rezerwowy.

W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.

Dołącz do dyskusji: McDonald’s urósł w Polsce o jedną czwartą, ma już 500 lokali

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nmk
Ilu polskich restauratorów w tym czasie zamknęło swoje firmy dzięki prokorporacyjnej polityce rządu? Może takie zestawienie, ile nowych sieciowek vs ile zamkniętych polskich restauracji/barów?
odpowiedź
User
Fan serialu "Komisarz Mama"
I co polaki, czujecie się cool chodząc tam i wpychając w siebie ten syf? Ja tam wolę dopłacić parę zł i zjeść w porządnej restauracji porządne jedzenie bo mam szacunek do siebie i swojego organizmu.
odpowiedź
User
anna-maria
Pandemia, bieda i wojna zmienia strukturę i formę gastro-biznesu. Upadają restauracje, rosna w siłę fast-foody i inne punkty z jedzeniem przeważnie na wynos.
odpowiedź