SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Netflix otworzy biuro w Warszawie, przez dwa lata zainwestował w Polsce 490 mln zł

Koncern Netflix zapowiada, że uruchomi w Warszawie biuro, które będzie jego hubem na region Europy Środkowo-Wschodniej. Firma w ostatnich dwóch latach na treści w naszym kraju wydała 490 mln zł.

- Polska stała się dla nas kluczowym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. Biorąc pod uwagę rosnącą liczbę polskich produkcji, nadszedł właściwy moment, aby jeszcze bardziej zbliżyć się do lokalnej branży kreatywnej i filmowej. Biuro Netflix w Warszawie to naturalny krok w naszym rozwoju, który znacznie ułatwi budowanie długoterminowej współpracy w regionie i wzmocni istniejące relacje, tworząc szerokie możliwości dla twórców i producentów - komentuje Larry Tanz, wiceprezes i szef seriali własnych Netflixa w regionie EMEA.

- Kreatywność i potencjał branży sprawiają, że Warszawa jest doskonałym punktem do prowadzenia biznesu na całą Europę Środkowo-Wschodnią - podkreśla.

Netflix na razie nie ujawnia, kiedy konkretnie ruszy jego warszawskie biuro ani kto będzie nim kierował. Firma ma europejską centralę w Amsterdamie, biura Londynie, Berlinie, Paryżu i Sztokholmie (to ostatnie zostało uruchomione w ub.r.) oraz studio filmowe w Madrycie.

Netflix w Polsce od sześciu lat

Platforma Netflix pojawiła się w naszym kraju na początku 2016 roku, a od jesieni 2016 roku jest dostępna w pełni spolszczonej wersji.

Od dwóch lat Netflix jest zdecydowanie najpopularniejszą platformą VoD w Polsce. Według badania Mediapanel w lutym br. odwiedziło go 14,35 mln polskich internautów, z których każdy spędził średnio 5 godzin i 39,5 minuty. Drugi w zestawieniu HBO GO miał 4,42 mln użytkowników.

Netflix tak samo jak inni globalni wydawcy VoD nie ujawnia, ilu ma subskrybentów w Polsce. Nieoficjalnie mówi się, że jest ich ponad 1 mln.

W ostatnich latach na potrzeby realizowanych w Europie Środkowej seriali i filmów oraz pozyskiwania treści Netflix zatrudnił w Polsce grupę menedżerów. Pod koniec 2018 roku stanowisko content acquisition managera na Europę Środkową objął Łukasz Kłuskiewicz, a wiosną 2020 roku dyrektorką ds. produkcji oryginalnych w tym regionie została Anna Nagler.

W 2016 roku Netflix pojawił się w wielu innych krajach z Europy Środkowej, a w kolejnych latach w Rumunii, Chorwacji, Czechach, na Węgrzech i - jesienią ub.r. - Ukrainie.

490 mln zł przez dwa lata na treści w Polsce

Netflix podaje, że w 2020 i 2021 wydał 490 mln zł na treści w Polsce: własne produkcje polsko- i obcojęzyczne oraz treści licencjonowane. Na potrzeby produkcji platformy powstało ok. 2,6 tys. miejsc pracy.

Jak dotąd Netflix zrealizował w Polsce m.in. filmy „W głębi lasu”, „Wszyscy moi przyjaciele nie żyją”, „Hiacynt”, „W lesie dziś nie zaśnie nikt 2”, „Dawid i elfy”, „Jak pokochałam gangstera” i „Pod wiatr” oraz seriale „Kajko i Kokosz”, „Sexify” i „Rojst ‘97”.

W ofercie platformy są też licencjonowane polskie filmy (ostatnio pojawiły się m.in. „Najmro” i „Bo we mnie jest seks”) oraz seriale (m.in. od TVP i AXN).

Dwa lata temu Netflix zaczął współpracę z Krajową Izbą Producentów Audiowizualnych (wiosną 2020 roku przeznaczył 2,5 mln zł na fundusz pomocowy dla pracowników branży telewizyjnej i filmowej najbardziej poszkodowanych wskutek pierwszego lockdownu), a w br. - współpracę ze Szkołą Filmową w Łodzi obejmującą cykl warsztatów dla studentów szkoły.

- Otwarcie stałego biura w Warszawie jednego z światowych liderów OTT oznacza, że Polska jest jednym z bardziej rozwojowych rynków produkcji audiowizualnych w Europie. Traktowana jest jako poważny, długofalowy partner. Będzie lokalizacją większej ilości realizowanych projektów. A nowe projekty to miejsca pracy, większy transfer środków, nowe możliwości kreatywne - komentuje Alicja Grawon-Jaksik, prezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych.

Do zapowiedzi uruchomienia warszawskiego biura Netflixa odniósł się we wtorek przed południem rzecznik rządu Piotr Müller. - Dobra decyzja, która potwierdza stałe zainteresowanie naszym regionem ze strony amerykańskich inwestorów. To kolejne miejsca pracy w sektorze audiowizulanym i możliwości rozwoju dla polskich talentów - stwierdził na Twitterze.

Na koniec ub.r. Netflix miał globalnie 221,84 mln subskrybentów, wobec 213,56 mln kwartał wcześniej i 203,66 mln na koniec 2020 roku. Wpływy firmy w czwartym kwartale ub.r. zwiększyły się o rok do roku 16 proc. - z 6,64 do 7,71 mld dolarów, a zysk netto - z 542 do 607 mln dolarów.

Google kupił wieżowce w Warszawie

Netflix to kolejny globalny koncern internetowy, który zwiększa inwestycje w Polsce. W marcu br. Google podpisało z deweloperem Ghelamco umowę dotyczącą kupna kompleksu wieżowców The Warsaw HUB, zbudowanego z centrum stolicy w latach 2015-2020. Wartość transakcji to ok. 582,7 mln euro netto.

Z kolei Uber na początku 2019 roku ogłosił, że zainwestuje 26 mln zł w swoje centrum technologiczne w Krakowie i zatrudni tam kolejne 200 osób, natomiast biuro w Warszawie będzie centrum firmy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Dołącz do dyskusji: Netflix otworzy biuro w Warszawie, przez dwa lata zainwestował w Polsce 490 mln zł

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Tomek
Fajnie, tylko mniej polskich bzdurnych seriali.
odpowiedź
User
kolis
Fajnie, tylko mniej polskich bzdurnych seriali.


Niestety, ale prawdpodobnie oznacza to więcej naszych treści
odpowiedź
User
TT
Siłą Netflixa są lokalne produkcje udostępniane globalnie (patrz np. popularność hiszpańskiego Domu z papieru czy koreańskiego Squid Game). HBO, Disney czy Amazon promują prawie wyłącznie amerykańskie produkcje.

To co mi się nie podoba w Netflix, to kiepski podział na pakiety. Chcę np. 4K (u konkurencji w standardzie), natomiast nie potrzebuję przy tym opłacać 4 jednoczesnych dostępów.
odpowiedź