SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski rynek reklamowy wzrośnie o 3,1 proc. Internet najbardziej w górę, prasa na dużym minusie (raport)

Wartość polskiego rynku reklamowego w br. zwiększy się o 2,4 proc., a w przyszłym o 3,1 proc. - prognozuje ZenithOptimedia Group. W skali globalnej te wzrosty wyniosą 5,1 i 4,9 proc. Najwięcej zyska reklamowo internet, swoją pozycję obroni telewizja, a największe spadki nastąpią w prasie.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

ZenithOptimedia Group podniósł swoją estymację dla polskiego rynku reklamowej - we wrześniu, czerwcu i kwietniu br. szacował jego tegoroczny wzrost na 1,8 proc., natomiast obecnie jest to już 2,4 proc.

- Wynik PKB w III kwartale i zaskakująco silny wzrost indeksu PMI wskazują na utrzymanie umiarkowanego ożywienia w gospodarce, mimo wcześniejszych obaw o zahamowanie tempa wzrostu i utrzymujących się zewnętrznych ryzyk - spowolnienia w strefie euro i konfliktu na Ukrainie. Ekonomiści spodziewają się, że poprawa koniunktury powinna zostać utrzymana również w najbliższych miesiącach, co jest dobrą prognozą także dla rynku reklamowego - tłumaczy powody podniesienia tej estymacji Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group.

Firma prognozuje, że w 2015 roku wydatki reklamowe wzrosną jeszcze bardziej - o 3,1 proc., osiągając wartość 6,745 mld zł netto.

Wydatki na reklamę telewizyjną według ZenithOptimedia Group w br. zwiększą się o 3 proc., a w przyszłym roku - o 3,4 proc. - Nasze prognozy dla telewizji są wyższe od poprzednich (we wrześniu zakładaliśmy wzrost o 2,1 proc.) między innymi z uwagi na wzrost sprzedaży GRP. W tym roku na rynku pojawiło się 13 nowych stacji, a oferowany przez nie czas reklamowy sprzedaje się praktycznie natychmiast w 100 proc. Pozwoliło to na zwiększenie dostępnego inventory - komentuje Iwona Jaśkiewicz-Kundera, chief buying officer w ZenithOptimedia Group. - Ciekawie zapowiada się przyszły rok. TVP wprowadza nową politykę handlową uzależniając, podobnie jak TVN, wielkość rabatów od budżetu reklamodawcy. Wciąż pod znakiem zapytania stoi to, czy TV Puls zmieni brokera i czy Grupa ZPR Media będzie sprzedawać swój czas antenowy samodzielnie, czy jednak powierzy te zadania komuś innemu, a wreszcie - jak wpłynie to na rynek - zastanawia się.

Wartość reklamy internetowej w tym i przyszły roku wzrośnie o 12,2 i 11,8 proc. - Internet zbudował sobie już stałe miejsce w budżetach marketerów. To dojrzałe medium i nie należy się spodziewać spektakularnych wzrostów w tym segmencie - zaznacza Iwona Jaśkiewicz-Kundera. - Nadal największe wzrosty generuje wideo online, na stabilnym poziomie utrzymują się wydatki na SEM i social media. Wraz z rozwojem technologii można się natomiast spodziewać podwyższenia budżetów na reklamę mobilną. Ten kanał ma duży potencjał, czekamy więc na to, aż zacznie być postrzegany jako wart większych inwestycji, proporcjonalnych do jego zasięgu, który obecnie znacznie przewyższa jego udział w wydatkach reklamowych - opisuje.

Duże spadki nastąpią w reklamie prasowej. W magazynach wydatki marketerów w br. zmaleją o 15,4 proc., a w przyszłym - o 19,3 proc., natomiast w gazetach - o 15 i 16,9 proc.

Niewielkie wzrosty zanotuje reklama radiowa i kinowa. Wartość pierwszej w br. zwiększy się o 4,6 proc., a w przyszłym - o 2,7 proc., natomiast w przypadku drugiej będzie to 0,6 i 1,1 proc. w górę. Nieznacznie zmaleją natomiast wydatki na reklamę zewnętrzną - o 0,9 i 0,5 proc.

Na całym świecie wartość netto rynku reklamowego według ZenithOptimedia wzrośnie w br. o 5,1 proc. Natomiast w przyszłym roku nastąpi wzrost o 4,9 proc., do 545 mld dolarów.

- W przyszłym roku analitycy spodziewają się polepszenia globalnej sytuacji gospodarczej (Międzynarodowy Fundusz Walutowy przewiduje, że globalny PKB wzrośnie o 3,8 proc.), jednak rynek reklamowy zmierzy się z trudnym porównaniem do 2014 roku, obfitującego w duże, przyciągające reklamodawców wydarzenia (zimowe igrzyska olimpijskie, piłkarskie mistrzostwa świata, wybory. Natomiast w 2016 roku rynek będzie napędzany znowu wielkimi sportowymi wydarzeniami: letnią olimpiadą, Euro 2016, a także wyborami prezydenckimi w USA do Senatu i Kongresu - uzasadnia firma.

Na drugiej podstronie prognozy dla rynku reklamowego w różnych regionach świata, kluczowych krajach i poszczególnych mediach

  • 1
  • 2

Dołącz do dyskusji: Polski rynek reklamowy wzrośnie o 3,1 proc. Internet najbardziej w górę, prasa na dużym minusie (raport)

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Wydatki wzrosną bo reklamy podrożeją, ale o tym, że ich skuteczność spadnie o 10% nikt nie napisze bo by sami sobie w kolano strzelili. Trzeba pokazywać optymistyczne wykresiki i torciki w nadziei, że zleceniodawcy w to uwierzą.
odpowiedź
User
TV fan
Telewizja króluje i będzie królowała
odpowiedź
User
Fikcyjna reklama
Fantastyczne bzdury! Warto zobaczyć jak są sztucznie przesuwane pieniądze z przychodów za reklamę prasową do przychodów za reklamę internetową w obrębie wydawnictw. Klient otrzymuje za darmo reklamę internetową tylko po to by można było na fakturze wpisać grosze za reklamę gazetową a resztę sumy wpisać jako "internet". Wszyscy chwalą się "papierowymi" przychodami z tytułu reklamy internetowej a to tylko "kreatywna" księgowość aby oszukać reklamodawców.
odpowiedź