SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Promocje w sklepach już nie kręcą Polaków

W ciągu ostatnich dwóch lat istotnie zmalała grupa konsumentów, u których główną motywacją do zakupu jest promocja - pokazują nowe dane z badania Monitor Promocji 2019 ARC Rynek i Opinia.

fot. Flickr.comfot. Flickr.com

Agencja ARC Rynek i Opinia w corocznym Monitorze Promocji opisuje, jakie są motywacje konsumentów do zakupów i jaki jest ich stosunek do różnych akcji promocyjnych. Na podstawie badań wyodrębnianych jest kilka segmentów klientów.

Jeszcze dwa lata temu to Łowcy promocji stanowili najliczniejszą grupę konsumentów (31 proc.), zaś Pasywni (promocja nie jest dla nich wystarczającym motywem zakupu) – najmniej liczną. W tegorocznym badaniu widać dużą zmianę – teraz to Pasywnych jest najwięcej, a Łowców promocji niemal tyle samo co Minimalistów.

- Wśród polskich konsumentów widać wyraźne przegrupowanie i nawet, można zaryzykować stwierdzenie – znudzenie promocjami, przynajmniej w takiej formie, w jakiej one funkcjonują od lat. Istotny spadek odsetka osób, które są Łowcami promocji wyraźnie to pokazuje. Nie zwiastuje to oczywiście końca ery promocji, a raczej wskazuje na konieczność zmian, zaproponowania czegoś nowego i świeżego. Nawet w czasach, kiedy coraz częściej mówi się o ograniczaniu konsumpcji, ekonomii współdzielenia, rosnącym trendzie wypożyczania rzeczy, można zachęcić konsumenta do zakupu, pytanie, jak to zrobić, by poczuł się on zachęcony i wzmocniony w chęci posiadania danego produktu czy usługi. Konsumenci są coraz bardziej świadomi tego, jakie działania marketingowe są wobec nich stosowane i nie są już tak naiwni w swoich zachowaniach jak jeszcze kilkanaście lat temu - ocenia Krzysztof Szczerbacz, kierownik zespołu badawczego w ARC Rynek i Opinia.

Jak wskazują autorzy raportu, tegoroczna edycja potwierdza trend zauważalny od kilku lat – najpopularniejszą formą promocji jest „obniżka cen produktów lub usług”.

Wśród promocji, które w tym roku zanotowały minimalny spadek znajomości, jest „większa ilość produktów/usług za ta sama cenę” oraz „rozdawanie bądź dołączanie do innych produktów próbek”. W porównaniu z poprzednimi latami, zauważalny jest kilkuprocentowy spadek korzystania z prawie wszystkich promocji. Wzrost korzystania możemy zaobserwować jedynie w promocji „obniżki cen” (1 p.p.) oraz „loterii” (4 p.p.).

Czym charakteryzują się poszczególne segmenty konsumentów?

Pasywni to osoby, którym zdarza się od czasu do czasu skorzystać z promocji, ale raczej nie kupują czegoś tylko z tego powodu. Czują niepokój przed kupowaniem produktu lub usługi na promocjach, gdyż obawiają się, że kupią „kota w worku”. Proces zakupowy chcą mieć jak najszybciej za sobą, raczej szkoda im czasu na porównywanie cen, ofert i promocji. Pasywni najczęściej nie znają cen produktów i usług, z których aktualnie korzystają. W tej grupie stosunkowo więcej jest mężczyzn oraz osób z najmłodszych grup wiekowych – do 34-tego roku życia.

Racjonalni chętnie korzystają z promocji, w których można kupić więcej produktów za mniej (np. zakupy w pakiecie, większa ilość produktu / usługi za tę samą cenę oraz klasyczną obniżkę ceny). Mają swoje ulubione marki. Chętnie poświęcają czas na porównywanie ofert w różnych miejscach i znają dokładnie ceny produktów czy usług, które kupują. Zakup ulubionego produktu lub usługi w promocji daje im dużo satysfakcji. Nie mają obaw przed kupieniem „kota w worku”. Starają się także wybierać produkty znajdujące się aktualnie w promocji. W tej grupie jest więcej kobiet, osób po 45. roku życia i mieszkańców największych miast.

Łowcy promocji to kolejna grupa, która bardzo chętnie korzysta z promocji różnego typu. Są to też najwięksi entuzjaści konkursów. Chętnie biorą udział w loteriach. Skorzystanie z promocji daje im dużo satysfakcji. Często kupują pod wpływem impulsu i robią zakupy większe niż zaplanowali. Najwięcej wśród nich jest kobiet oraz osób po 45. roku życia, jak również mieszkańców średniej wielkości miast (100-200 tys.)

Minimaliści korzystają z promocji bardzo sporadycznie. Po swoje ulubione marki sięgają niezależnie od występowania promocji. W porównaniu z segmentem pasywnych, minimaliści przed podpisaniem umowy na usługi najczęściej zapoznają się z ofertami konkurencyjnymi. Szkoda im czasu na porównywanie produktów / ofert, często chcą mieć zakupy za sobą,  nie znają również dokładnych cen produktów i usług. Stanowczo trzymają się zasady, że jeżeli nie planowali czegoś kupić, to tego nie kupują.

Badanie Monitor Promocji 2019 zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia techniką CAWI (ankiety on-line na ePanel.pl) na próbie N=1034 mieszkańców miast, którzy w ciągu ostatniego roku skorzystali z przynajmniej jednego rodzaju promocji. Termin realizacji badania – sierpień 2019.

Dołącz do dyskusji: Promocje w sklepach już nie kręcą Polaków

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Seba
Polecam wyjazd do Niemiec gdzie cena promocyjna to normalna cena I kawa w sennsie cena skacze z 3,49 na 7,99
odpowiedź
User
( | )
Ale że co, Polacy nie wierzą już w sale 90%?
odpowiedź
User
Gość X
Polacy - Janusze promocji.
odpowiedź