SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ringier Axel Springer Polska tworzy Bazę Ekspertek

Ofeminin.pl, Forbes Women, Onet Kobieta (wszystkie Ringier Axel Springer Polska) wraz z partnerem strategicznym UN Global Compact tworzą Bazę Ekspertek wspierającą inicjatywę EqualVoice. Jej celem jest zwiększenie widoczności kobiet w polskich mediach.

Article

Głównym celem EqualVoice jest podniesienie świadomości nierównej reprezentacji płci w mediach i zmniejszanie jej, aby jak najlepiej odzwierciedlać świat rzeczywisty, w którym są zarówno kobiety i mężczyźni. Najnowsza inicjatywa – Baza Ekspertek – to kolejny krok i konkretne narzędzie mające wspierać równy głos kobiet i mężczyzn w polskich mediach (EqualVoice).

Baza Ekspertek jest kontynuacją akcji #nieczekam107lat, zainaugurowanej przez serwis Ofeminin.

„Zaczęłyśmy od akcji #nieczekam107lat, która miała uświadomić naszych odbiorców, że przy obecnym tempie zmian, nikt z nas nie dożyje równości płci w Polsce. Nie chodzi tu wyłącznie o tzw. pay gap, ale także o nierówności w dostępie do edukacji i technologii, przy podziale obowiązków domowych i rodzicielskich, czy w dostępie do przywództwa” – mówi Karolina Kaja Gołuchowska, redaktorka naczelna Ofeminin.pl.

„Tworząc Bazę Ekspertek, chcemy zmierzyć się z wyzwaniem braku równości płci w mediach. Każda osoba w nich pracująca, która dba o pokazywanie różnorodnych perspektyw, będzie mogła skorzystać z Bazy i tym samym przyczynić się do walki o równy głos kobiet w polskiej debacie społecznej. W końcu wszystkim nam zależy na tworzeniu ważnych oraz angażujących treści. Baza w tym pomoże” – dodaje Gołuchowska.

Equal Voice factor w RASP

Według badania przeprowadzonego w ub.r. przez Forbes Women i Instytut Monitorowania Mediów, dotyczącego liczby ekspertek i komentatorek występujących w głównych wydaniach telewizyjnych serwisów informacyjnych, udział kobiet w głównych telewizyjnych serwisach informacyjnych wynosił średnio 24 proc. Pod uwagę wzięto programy oglądane codziennie przez miliony widzów, a więc te, które nie tylko odzwierciedlają rzeczywistość, ale również ją kształtują.

Global Media Monitoring Project 2020, najbardziej kompleksowe na świecie badanie dotyczące płci w mediach informacyjnych, pokazuje, że obecność kobiet w mediach od lat pozostaje na niskim poziomie. W 2020 roku w internecie i mediach tradycyjnych w Polsce kobiety stanowiły średnio 28 proc. podmiotów wiadomości, tj. osób, z którymi przeprowadzono wywiady lub o których były przedstawiane wiadomości. Co więcej, kobiety w mediach informacyjnych nadal pojawiają się głównie w kontekście sfery prywatnej/domowej, a mężczyźni w sferze publicznej/zawodowej.

Wykorzystując swoje technologiczne kompetencje i cyfrową platformę wydawniczą Ring Publishing, Ringier Axel Springer Polska wdrożył dwa lata temu monitoring obecności kobiet w treściach wszystkich swoich serwisów internetowych (m.in. Onet, Business Insider, Newsweek, Forbes). Zaawansowany algorytm automatycznie przetwarzający język naturalny wskazuje, czy dana treść oraz zdjęcie dotyczy kobiet czy mężczyzn, tym samym budując „Equal Voice factor” dla każdej marki.

„Problem nierówności płci wynika również z tego, że kobiet nie widać w debacie publicznej. Często to właśnie sami mężczyźni rozmawiają o sytuacji kobiet bez ich udziału. Dlatego, tak bardzo zależy nam, aby wzmocnić głos kobiet w mediach. W tym celu tworzymy miejsce, w którym kobiety mogą stworzyć swoje eksperckie portfolio, a dziennikarze i dziennikarki ze wszystkich mediów bez problemu je odnajdą” – mówi Aleksandra Karasińska, redaktorka naczelna Forbes Women.

Jak działa Baza Ekspertek?

Baza Ekspertek to miejsce, w którym każda kobieta – ekspertka – może stworzyć własny profil i przedstawić swoje portfolio z oznaczeniem dziedzin tematycznych, w których się specjalizuje - od rolnictwa, ekonomii, finansów po budownictwo czy motoryzację. Może wskazać także możliwe do wykorzystania formy wystąpienia publicznego: wywiad ustny, online, wizyta w studiu, wystąpienie na konferencji, itp. Baza Ekspertek posiada wyszukiwarkę, z której mogą korzystać media lub inne podmioty, które szukają ekspertek w określonym obszarze. Baza Ekspertek jest narzędziem bezpłatnym i otwartym dla wszystkich – zarówno ekspertek, jak i mediów oraz innych firm organizujących różnorodne wydarzenia publiczne. Jej celem jest łączenie osób poszukujących wsparcia merytorycznego z ekspertkami, które są w stanie je dostarczyć.

„EqualVoice, łącząc siłę mediów i technologii, pomaga nam w stałym monitoringu naszych działań podejmowanych na rzecz wyrównywania głosu kobiet i mężczyzn w naszych mediach. Media nie tylko opisują rzeczywistość, ale też kształtują opinie, narracje, wspierają w decyzjach i wyborach, dlatego powinny pokazywać perspektywę obu płci w każdej dziedzinie” – mówi Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onetu.

„Baza Ekspertek ma pomóc nam – dziennikarzom i dziennikarkom – w wyrównywaniu głosu kobiet i mężczyzn w mediach. Zależy nam, aby pokazać, że wiedza ekspercka nie ma płci” – podkreśla Węglarczyk.

Baza Ekspertek jest narzędziem wspierającym inicjatywę EqualVoice i kontynuacją akcji #nieczekam107 lat. Celem tej ostatniej jest budowanie świadomości problemu nierównych szans pomiędzy kobietami i mężczyznami, inspirowanie i edukowanie na rzecz ich wyrównywania w obszarze życia prywatnego i zawodowego. Partnerami akcji są: UN Global Compact Network Polska, Sieć Przedsiębiorczych Kobiet, Fundacja Kosmos dla dziewczynek, ASHOKA, Sexed.pl, Sukces Pisany Szminką i Diversity Hub.

Akcję #nieczekam107lat i Bazę Ekspertek wspierają wszystkie media oraz redakcje na czele z redaktorami i redaktorkami naczelnymi z RASP. Promocja akcji #nieczekam107lat i Bazy Ekspertek jest prowadzona szeroko w mediach internetowych, drukowanych oraz społecznościowych – własnych i zewnętrznych (internet). Włączyli się w nią partnerzy obu inicjatyw oraz Ambasadorzy i Ambasadorki: Jankes, Areta Szpura, Lara Gessler, Michalina Grzesiak @krystynaniedenerwujmatki i Siostry AdiHD.

Za koncepcję kreatywną i nadzór nad realizacją kampanii #nieczekam107lat oraz Bazy Ekspertek odpowiada Must Be Loud oraz dział marketingu Ringier Axel Springer Polska, realizacja: Radwan&Hunter, wsparcie realizacyjne: 2koma7.

Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska tworzy Bazę Ekspertek

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
exRASP
No brawo, moze z bazy wyłonią Członkinię Zarządu bo narazie 100% testosteronu w władzach
14 1
odpowiedź
User
Aron
Jakie działania planuje podjąć RPO przy ewidentnej dyskryminacji ze względu na płeć!?
4 0
odpowiedź
User
Sieroszowice
Kobiety potrzebne na już do kopalń, nie do mediów
3 1
odpowiedź