SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sieci handlowe zwiększyły wydatki reklamowe o jedną trzecią. Liderem Lidl, Kaufland z największym wzrostem

Sieci marketów i supermarketów zwiększyły w 2016 roku wydatki na reklamę o ponad 30 proc. wobec 2015 roku. Niemal cztery razy więcej wydały na reklamę kinową. Najbardziej wzrosły wydatki Kauflanda, Tesco i Jeronimo Martins.

fot. shuttlerstockArticle

W całym 2016 roku sieci handlowe przeznaczyły na reklamę w mediach tradycyjnych nieco ponad 1,9 mld zł - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 32,6 proc. więcej niż w 2015 roku.

Właściciele marketów zwiększyli wydatki we wszystkich - poza magazynami - mediach tradycyjnych.

Najwięcej przeznaczyli na reklamę w telewizji - 999,7 mln zł, czyli o 46,7 proc. więcej niż w 2015 roku. Drugim pod względem wydatków kanałem komunikacji do ich kampanii było radio. Stacje radiowe na reklamach marketów zarobiły 736,6 mln zł, czyli 22,2 proc. więcej niż rok wcześniej.

Trzecim rodzajem reklamy, na który w ub.r. stawiały markety był outdoor. Na tę reklamę wydały 64,3 mln zł - co oznacza wzrost rok do roku o 11,4 proc.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych na poszczególne media (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

Telewizja

681555636

999693833

46,7

Radio

602652219

736598401

22,2

Gazety

31157451

38017235

22

Magazyny

61923856

55382359

-10,6

Outdoor

57705269

64276709

11,4

Kina

2420082

11791906

387,3

Indoor

1794200

2231600

24,4

 

1439208713

1907992043

32,6

Największą dynamikę wydatków można zaobserwować w reklamie kinowej. Sieci handlowe zwiększyły wydatki na nią rok do roku o 387.3 proc. - z 2,4 do 11,8 mln zł.

Mniej zarobiły magazyny - wydatki marketów w czasopismach spadły o 10,6 proc., do 55,4 mln zł.

Najwięcej na reklamy w ub.r. , podobnie jak rok wcześniej wydał Lidl Polska. Nakłady na reklamę tego marketera były kilkukrotnie wyższe od jego rynkowych konkurentów. Ta sieć przeznaczyła na wsparcie w mediach 683,2 mln zł, czyli 29 proc. więcej niż w 2015 roku.

Ta sieć w ub.r. kontynuowała komunikację opartą na reklamach z udziałem Doroty Wellman. W listopadzie marketer musiał niemal natychmiast zakończyć akcję promocyjną związaną ze zwrotem pieniędzy, bo pozwolił swoim klientom zwracać towar bez podania przyczyny, a ci zrobili sobie z tego użytek.

Drugim największym wśród sieci handlowych reklamodawców było Jeronimo Martins Polska, właściciel sklepów Biedronka. Ta portugalska firma zostawiła w tradycyjnych mediach w ub.r. 285,6 mln zł czyli 35,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Ten detalista, podobnie jak Lidl, miał poważny problem wizerunkowych - zakupy w swoich sklepach premiował maskotkami - Świeżakami. Musiał ją jednak szybko zakończyć, bo zabawek brakło przed planowanym zakończeniem akcji.

O 36 proc. więcej wydał trzeci pod względem wydatków reklamodawca w tej branży, czyli Tesco Polska. Reklamy tych marketów kosztowały 238,7 mln zł czyli 36 proc. więcej niż w 2015 roku. Komunikacja Tesco w znaczącej mierze oparta była o kampanie sprzedażowe i promocje cenowe.

Cennikowe wydatki reklamowe sieci handlowych

 
 

WIRTUALNEMEDIA.PL

2015

2016

zmiana proc.

 

LIDL POLSKA SKLEPY SPOŻYWCZE

529463603

683177075

29

 

JERONIMO MARTINS POLSKA

210836862

285646820

35,5

 

TESCO POLSKA

175513498

238720026

36

 

CARREFOUR POLSKA

139172856

181002481

30

 

KAUFLAND POLSKA MARKETY

104382588

162733379

55,9

 

razem

1439208713

1907992043

32,6

 

O 30 proc. rok do roku wzrosły nakłady na reklamę Carrefour Polska - z 139,2 do 181 mln zł. Ta sieć promowała się postacią Napoleona, w którą w reklamach wcielał się Jacek Braciak.

Natomiast Kaufland Polska zwiększył inwestycje we wsparcie reklamowe o ponad połowę (55,9 proc.) - z 104,4 do 162,7 mln zł. Ten marketer, podobnie jak Tesco stawiał na reklamy związane z promocjami cenowymi. Ostatnio reklamował promocję cenową „500 minus”.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Sieci handlowe zwiększyły wydatki reklamowe o jedną trzecią. Liderem Lidl, Kaufland z największym wzrostem

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
.Niedouczony Ryszard
Podpis pod pierwszym zdjęciem w artykule brzmi: "Od lewej: Adam Skalik, Rafał Jagielski i Jan Janeczek". A na zdjęciu półki sklepowe z nabiałem. To w sensie, że na której z półek są ci panowie?
odpowiedź
User
Piotr
W przypadku Lidla pieniądze reklamowe to pieniądze wyrzucone w błoto. Sieć stała się ofiarą własnego sukcesu. Zawsze tłum. Brak artykułów promocyjnych już po godzinie od otwarcia. Potworny syf i bałagan w alejach promocyjnych - jak w szmateksie. Wieczne kolejki do kas - widać, że są sztucznie utrzymywane - jak tylko kolejki się zmniejszają, to odwołuje się kasjerów, żeby zawsze stało co najmniej 5 osób. A w bonusie loteria - którą kasę zamkną a którą otworzą.
To codzienność mojego Lidla na Pileckiego w Warszawie. Sklepu, który mam pod domem i do którego nie chodzę. Kilometr dalej jest Auchan i jest w nim po prostu... normalnie.
odpowiedź
User
Beata
A ja zawsze kupuje w Lidlu i oszczedzam ,oczywiscie ze mogliby zwiekszyc asortyment,ale jest czysto sa oferty i jest SUPER.Oby tak dalej.
odpowiedź