SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Twitter rekordowo popularny w Polsce, ale mało atrakcyjny dla reklamodawców

W listopadzie i grudniu ub.r. serwis mikroblogowy Twitter odwiedziło po 1,7-1,8 mln internautów, o ponad 500 tys. więcej niż rok wcześniej. Specjaliści od social media nie wierzą jednak w potencjał reklamowy portalu.

Twitter rekordowo popularny w Polsce, ale mało atrakcyjny dla reklamodawców

Jesienią 2011 roku Twitter odwiedzało miesięcznie ok. 1,2 mln polskich użytkowników. W pierwszych pięciu miesiącach 2012 roku serwis miał już od 1,3 do 1,4 mln real users. Poziom 1,5 mln użytkowników pierwszy raz przekroczył w czerwcu, a rekordową jak dotąd odwiedzalność - 1,82 mln real users - osiągnął w listopadzie. W grudniu miał 100 tys. real users mniej.

W ciągu ostatniego roku Twitter stał się najpopularniejszym portalem mikroblogowym w Polsce, wyprzedzając Pingera należącego do Grupy o2. Ten drugi serwis jeszcze w październiku 2011 roku miał 1,55 mln użytkowników, 360 tys. więcej niż Twitter. Jednak po roku, w listopadzie ub.r., zanotował 1,41 mln użytkowników, czyli 410 tys. mniej od globalnego konkurenta.

Ponieważ Twitter nie jest w Megapanelu PBI/Gemius objęty audytem site-centric, nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy internauci. Serwis nie informuje też, ile ma zarejestrowanych użytkowników w naszym kraju (wszystkie wpisy, oprócz tych na profilach ukrytych, można czytać bez zakładania konta na stronie).

>>> Polacy na Twitterze komentują emocjonalnie, w większości pozytywnie

Z czego wynika ten wzrost popularności Twittera? Według Piotra Wójcickiego, business development manager w agencji Buzz Media, panująca w USA od kilku lat moda na ćwierkanie zaczyna przybierać na sile także w naszym kraju. - Mikroblogi służą do szybkiego zakomunikowania teraźniejszego stanu użytkownika. Polacy zaczynają pisać krócej, używają większej liczby skrótów, nie przywiązują już takiej wagi do stylistyki, chętniej posługują się znakami graficznymi - wylicza. Marta Zielińska, dyrektor agencji MSL Group Social Hive Poland, zauważa, że Twittera promują korzystający z niego licznie politycy, dziennikarze i celebryci, na których często powołują się media. - Przyjęło się, że Twitter jest miejscem, które dostarcza newsów. Jeśli coś się wydarzy, to właśnie na nim pojawia się w pierwszej kolejności odpowiednia informacja - potwierdza Piotr Wójcicki.

Marta Zielińska uważa jednak, że większość użytkowników serwisu jedynie czyta wpisy, a nie zamieszcza własnych, dlatego kont na stronie przybywa znacznie wolniej niż odwiedzających. - Twitter dobrze pozycjonuje się w wyszukiwarkach, na hasło „Donald Tusk” jego twitterowy profil wyświetla się w pierwszej dziesiątce wyników. Taki wynik musi mieć wpływ na wyniki odwiedzalności tego serwisu - dodaje Zielińska. - Owszem, stale przybywa użytkowników Twittera w Polsce. Nie jest to jednak szturm, rewolucja, ale bardzo powolny wzrost - podsumowuje Norbert Kilen, strategy director agencji Think Kong.

Twitter w ciągu roku (Megapanel PBI/Gemius)
Wirtualnemedia.plreal userszasięg
VII 2011998 8375,32%
VIII 20111 056 3505,64%
IX 20111 195 5536,35%
X 20111 196 4626,31%
XI 20111 195 8006,27%
XII 20111 226 1376,42%
I 20121 433 2137,48%
II 20121 325 6626,87%
III 20121 354 2126,99%
IV 20121 265 7106,50%
V 20111 429 6457,34%
VI 20121 533 5417,84%
VII 20121 438 5717,39%
VIII 20121 582 4678,14%
IX 20121 461 8217,52%
X 20121 501 3197,72%
XI 20121 824 7159,41%
XII 20121 725 3338,92%


Rosnąca popularność Twittera nie oznacza też, że serwis stał się pożądanym miejscem do prowadzenia działań marketingowych. - Największe marki w Polsce mają na Twitterze kilka tysięcy śledzących. W kategoriach zasięgowych to wielkości, które po prostu nie robią wrażenia - ocenia Norbert Kilen. Zdaniem Piotra Wójcickiego Twitter oferuje mniejsze możliwości niż inne portale społecznościowe. - Jednak to jest tylko słabość w oczach marketerów, realni użytkownicy postrzegają to jako szansę, bo czują się w serwisie bardziej swobodnie, czują, że kreują swój świat. Twitter jest bardziej osobisty - zaznacza Wójcicki. Marta Zielińska ocenia, że wieku reklamodawców obawia się wejścia do serwisu z szeroko zakrojonymi działaniami. - Ze swojego doświadczenia z klientami wnioskuję, że barierą jest głównie prędkość tego portalu, gdzie wszystko dzieje się „tu i teraz”. To nie pozwala dać sobie kilku godzin rezerwy na odpowiedź, co na Facebooku jest dużo bardziej akceptowalne - opisuje.

>>> WIRTUALNEMEDIA.PL na Twitterze - dołącz do nas

Jakim markom mimo wszystko powinno zależeć na obecności na Twitterze? - Wszystkim odważnym, które zechcą przeformułować się tak, aby działanie infolinii połączyć z siecią. To jeden z najlepszych kanałów do prowadzenia takiej aktywności - uważa Marta Zielińska. - Dla tych, którzy myślą o manifestacji takich atrybutów marki jak otwartość, Twitter jest fajną propozycją. Tyle, że bardzo wymagającą - potwierdza Norbert Kilen, zauważając, że w serwisie marki mogą prowadzić komunikację przede wszystkim z liderami opinii, a w mniejszym stopniu z przeciętnym konsumentami. - Warto zastanowić się, czy lepiej prowadzić komunikację jako brand czy może na profilu realnego użytkownika: rzecznika, szefa działu czy nawet prezesa firmy - radzi Piotr Wójcicki. Przestrzega przy tym, by marketerzy nie wpadali z pułapkę myślenia ilościowego znanego chociażby z Facebooka. - Liczba followersów, czyli osób śledzących konto, nie jest daną najważniejszą. Liczy się liczba odpowiedzi, czyli zaangażowanie innych użytkowników na dany wpis. Gdyż tylko interakcja gwarantuje rozpowszechnianie danych treści, a nie liczba nieaktywnych obserwatorów - uważa Wójcicki.

>>> TVN24 i MTV liderami "polskiego" Twittera, Kuźniar z dużym wzrostem

Jego zdaniem w br. odwiedzalność Twittera będzie rosnąć w podobnym tempie jak w ub.r. - Stąd serwis pod koniec roku może odnotować w Polsce 2,2- 2,3 mln użytkowników - prognozuje. Bardziej sceptyczny jest Norbert Kilen. - O Twitterze pisze się i rozmawia od dobrych kilku lat. W międzyczasie minęła fala fascynacji NK.pl, urosła następna, Facebookowa i.. nic. Twitter nadal jest w Polsce serwisem niszowym - opisuje Kilen. - Dlatego niespecjalnie wierzę w to, że Polacy odkryją go wreszcie i zaczną masowo używać. Nie wierzę w żadną rewolucję i wybuch mody na Twittera - przyznaje.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Twitter rekordowo popularny w Polsce, ale mało atrakcyjny dla reklamodawców

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hogan
Z całym szacunkiem , ale Pan Kilen kompletnie nie kapuje o co chodzi . Na miejscu klientów reklamowych tyrzymałbym się od niego z daleka
odpowiedź
User
Norbert Kilen
Dzięki za fajny komentarz. Jestem bardzo ciekaw czego (konkretnie) nie rozumiem? Wpisanie takiego komentarza sprawiło autorce (-rowi?) pewnie sporą frajdę, ale mnie nie. Czy chodzi o to, że Twitter jednak się rozwinie, czy o to, że możliwości serwisu są inne. Proszę o wskazówkę, bo komentarze na tym poziomie nie wnoszą niczego.
odpowiedź
User
gość
@Norbert, trolli się nie karmi ;)
odpowiedź