SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK sprawdza płatne usługi, które T-Mobile Polska oferuje bez zgody klientów

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska dotyczące oferowanych przez operatora płatnych usług „Granie na Czekanie” / „Szafa Gra” oraz „Prenumerata”, które po okresie darmowym świadczone są automatycznie, bez wyrażenia zgody przez klientów.

Article

„Granie na Czekanie” / „Szafa Gra” polega na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie telefoniczne, a „Prenumerata” daje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z obu usług jest nieodpłatne.

Z informacji zebranych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynika, że T-Mobile Polska domyślnie aktywuje te usługi przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Klient, który sam z nich nie zrezygnuje (np. poprzez wysłanie SMS-a lub kontakt z biurem obsługi abonenta), musi dodatkowo za nie płacić, mimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.

We wszczętym postępowaniu prezes UOKiK-u zakwestionował praktykę T-Mobile Polska polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Według Urzędu może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta, m.in. z art. 10 ust. 1 tej ustawy stanowiącym, że najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego prezes UOKiK-u może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego przez firmę w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. Może również określić sposób, w jaki przedsiębiorca ma usunąć obecne skutki bezprawnej praktyki.

Na koniec czerwca br. T-Mobile Polska miał 11,63 mln klientów, w tym 6,516 mln abonentów i 5,119 mln klientów prepaidowych.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdza płatne usługi, które T-Mobile Polska oferuje bez zgody klientów

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
michu
w końcu się wziął ktoś za to.
odpowiedź
User
świadomy konsument
Już dawno UOKiK powinien był się tym zająć! To jest draństwo! Najbardziej poszkodowane są starsze osoby, które kupują starter w kiosku i najczęściej nie mają pojęcia, że operator aktywował bez ich wiedzy jakieś dodatkowe, płatne usługi.
odpowiedź
User
daga
racja, dobrze, że ktoś chce to uregulować, ale ja osobiście nigdy nie miałam problemu z Graniem na Czekanie, a przedłużałam już kolejny raz umowę na abonament bez dodatkowych kosztów u nich
odpowiedź
User
Marek
zajął by się jeszcze kwestią dodatkowo płatnej usługi za cofnięcie zgody marketingowej
odpowiedź
User
Itcat
l Szanowni od 3.09 nie działa Internet w usłudze Masz złotówkę masz no limit do wszystkich na wszystko. Mam dwie karty Heyah i T Mobile, i dokładnie to samo, zgłaszałem na boa, callcenter , 8 zgłoszeń w dziale techniczny i nikt nie potrafi włączyć Internetu, są tylko pobierane złotówki dziennie, rozmowy i smsy za darmo są, a Internet nie aktywny, bo nawet włączył się jakiś bezpieczny i zrobił lejek że nawet strony nie da się otworzyć, ani speedtest.net , Dział techniczny nie umie naprawić. Czy 8 dni już bez internetu, ... Jak traktowani są Klienci.. Nawet Play tak długo awarii nie rozwiązuje...
odpowiedź