SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Właściciel Play chce kupić UPC Polska za 7,3 mld zł. "Powstanie silny trzeci gracz"

Grupa Iliad, właściciel sieci Play, złożyła niewiążącą ofertę kupna spółki UPC Polska. - Jeżeli dojdzie do przejęcia, powstanie bardzo silna grupa, która może funkcjonować na rynku jako równorzędny partner dla Orange i Cyfrowego Polsatu - ocenia Tomasz Kulisiewicz.

screen: YouTube/UPC PolskaArticle

Francuska Grupa Iliad, od jesieni ub.r. właściciel sieci telekomunikacyjnej Play, złożyła grupie Liberty Global ofertę kupna 100 proc. akcji spółki UPC Polska. Oferta ma charakter niewiążący i wyceniona jest na 7,3 mld zł, w oparciu estymowaną wartości EBITDA za rok 2021 w wysokości 782 mln zł.

Grupa Iliad ogłosiła także zamiar wykupienia akcjonariuszy mniejszościowych i wycofania akcji iliad z obrotu giełdowego. Po wezwaniu publicznym, w razie potrzeby, zostanie wprowadzony mechanizm przymusowego wykupu akcji.

Informacja pojawiła się w piątek przed otwarciem giełdy. W ciągu dnia akcje jednego z ewentualnych głównych konkurentów, Orange, spadły (z poziomu 7,53 do 7,29 zł), ale na zamknięciu wyniosły 7,66 zł. Akcje Cyfrowego Polsatu wzrosły z 33 do 34,16 zł.

Kulisiewicz: Iliad w tym momencie przede wszystkim kupuje klientów

- Jeżeli dojdzie do przejęcia, powstanie bardzo silna grupa, która może funkcjonować na rynku jako równorzędny partner dla Orange i Cyfrowego Polsatu. Iliad w tym momencie przede wszystkim kupuje klientów - zaznacza Tomasz Kulisiewicz, ekspert rynku telekomunikacyjnego.

Czy transakcja może wzbudzić zainteresowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów? - Na zdrowy rozsądek nie. Umacnia się oligopol, są trzy silne grupy i na pewno nie jest to niezwykłe zakłócenie konkurencyjności - ocenia Kulisiewicz w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Zdaniem eksperta, w najbliższych latach coraz silniejszą pozycję będzie mieć telewizja IPTV (sygnał telewizyjny w sieciach szerokopasmowych opartych na protokole IP). - Tu w stosunku do telewizji satelitarnej taniej jest osiągnąć standard rozdzielczości 4K, nie mówiąc już o wyższych. Na horyzoncie jest też technologia 6G - dodaje Kulisiewicz.

Czy dla klientów UPC czy Play ewentualne połączenie niosłoby pozytywne skutki? - Jak najbardziej. Grupa, która jest w najlepszej sytuacji, jeżeli chodzi o synergię czy pionową integrację, czyli Cyfrowy Polsat – który w dodatku ma ogromną własną produkcję medialną – wciąż nie wykorzystuje tego, co by mógł. Orange ma ogromną sieć komórkową, ale nie ma istotnego własnego contentu. Jeżeli transakcja dojdzie do skutku, choć minimum potrwa to pół roku, powstaje silny trzeci gracz. I ma on przede wszystkim dostęp do użytkowników końcowych, klientów Play i UPC - podkreśla Kulisiewicz.

Sowa: Można spodziewać się dalszych fuzji na styku telekomunikacji i mediów

- Jeżeli transakcja zakupu UPC Polska przez Grupę Iliad dojdzie do skutku, powstanie silna grupa telekomunikacyjna łącząca infrastrukturę mobilną i stacjonarną - mówi Marek Sowa, były wiceprezes UPC Polska. - Konsolidacyjna fala na polskim rynku wzbiera już od dłuższego czasu: warto przypomnieć transakcje przejęcia Plus i Netii przez Cyfrowy Polsat, Aster City przez UPC Polska, czy Multimedia Polska przez Vectrę. Nieustanna modernizacja sieci i rozwój usług pakietowych wymuszają olbrzymie nakłady inwestycyjne po stronie operatorów telekomunikacyjnych, a te łatwiej ponieść dysponując odpowiednią ekonomią skali - dodaje.

- Duży może więcej, dlatego można spodziewać się dalszych fuzji na styku telekomunikacji i mediów - przewiduje ekspert. - Biorąc pod uwagę stosunkowo dużą ilość podmiotów działających na polskim rynku, powinno to być z korzyścią dla polskich konsumentów. Xavier Niel, założyciel i większościowy akcjonariusz Iliad, poinformował równocześnie o zamiarze wycofania pozostałych akcji Iliad SA z obrotu giełdowego, co oznacza, że chce większej swobody we wdrażaniu agresywnej strategii rynkowej oraz uważa akcje swojej grupy za niedowartościowane - zaznacza Sowa.

Czy wycena wartości UPC Polska to realna cena, za którą Iliad kupi spółkę? - Proponowana cena za UPC Polska na poziomie 7,3 mld zł, czyli około 9,3-krotności wartości EBITDA, zawiera premię za przyszłe synergie, ale nie odbiega znacząco od rynkowych standardów. Ewentualne połączenie potencjału Play i UPC Polska wyraźnie zwiększyłoby konkurencyjność francuskiej grupy wobec krajowego lidera usług konwergentnych, czyli Grupy Polsat Plus - dodaje Sowa.

Baczyńska: Wpływ transakcji na układ rynku przede wszystkim, jeśli chodzi o rozkład sił między poszczególnymi telekomami

Kasia Baczyńska, head of media One House przyznaje, że nie jest ekspertką w zakresie zmian na rynku telekomunikacyjnym. - Grupa Iliad inwestuje po to, aby wyjść z segmentu internetowych usług mobilnych w segment usług stacjonarnych. W momencie, kiedy w związku z C-19 dostęp do szybkiego łącza także w domu stał się absolutnym priorytetem, brak usługi stacjonarnej może być barierą wzrostu i powodem spowolnienia tempa pozyskiwania nowych klientów, a wręcz odpływu obecnych. Co chyba obecnie ma miejsce. Zatem ta transakcja wpływ na układ rynku będzie mieć przede wszystkim, jeśli chodzi o rozkład sił między poszczególnymi telekomami lub dostawcami usług szerokopasmowych - dodaje Baczyńska.

- Z punktu widzenia reklamodawców natomiast nie ma to znaczenia. Płacimy za obecność na określonych platformach lub przy określonych treściach bez względu na sposób ich dystrybucji, a pieniądz na koniec dnia trafia do ich dysponenta – mówi Baczyńska.

Niszcz: Iliad ma ambicję bycia graczem paneuropejskim

- Iliad ma ambicję bycia graczem paneuropejskim - ocenia analityk Trigon Dominik Niszcz. - W dłuższym terminie może być mu łatwiej rozwijać grupę, jeśli wszystko będzie należeć do jednego właściciela. UPC od wielu lat wyprzedawał swoje spółki zależne w różnych krajach Europy, T-Mobile czy Vodafone. Było oczekiwane, że będzie chciał sprzedać także w Polsce, a kiedy Iliad kupił Play, mówiło się, że pewnie będzie dążył do oferty konwergentnej, podobnie jak w innych krajach. Pod tym względem to dość oczekiwany ruch – zaznacza analityk.

Zdaniem Niszcza, w krótkim terminie oferta konwergentna Play i UPC mogłaby utrudnić Orange ekspansję ze światłowodem w miastach. - Ale nie sądzę, że z ewentualnie połączonej spółki będą tu agresywne ruchy: zarówno Play, jak i UPC mają duże udziały w rynku. UPC w dużych miastach ma penetrację sieci na poziomie około 40 procent. To praktycznie połowa klientów, bardzo duży wskaźnik. Będzie bardziej defensywnie próbował się bronić, żeby klienci nie uciekali, niż walczyć o nowych. To ruch dla Orange negatywny, ale nie przeceniałbym go, był oczekiwany – podkreśla analityk.

Kiedy może dojść do faktycznego przejęcia? - Samo podanie informacji ma związek z wezwaniem większościowego właściciela Iliad na 100 procent akcji. Chodzi o to, żeby wszyscy akcjonariusze mieli pełny obraz sytuacji i zapewne stąd ten komunikat. Pewnie teraz trwają negocjacje i w najbliższych tygodniach można spodziewać się, że coś się wykrystalizuje - dodaje Niszcz.

„Oferta na UPC Polska wydaje się bardzo racjonalnym biznesowym ruchem ze strony Iliada po wcześniejszym zakupie Playa” - napisał analityk BM Banku Pekao Łukasz Kosiarski. „Przejęcie biznesu UPC przez inną obecną w Polsce spółkę byłoby trudne do przeprowadzenia ze względu na urząd antymonopolowy i mogłoby się wiązać z koniecznością sprzedaży części bazy. W tym przypadku Iliad nie powinien napotkać większych problemów. Dzięki tej akwizycji Iliad będzie miał w Polsce mocny biznes komórkowy i silną nogę stacjonarną, przez to wreszcie będzie mógł konkurować o klienta ofertą pakietową, łączącą telefonię komórkową, internet stacjonarny i telewizję” - dodał Kosiarski.

Iliad planuje ofensywę na rynku

Iliad już w ubiegłym roku, gdy przejmował Play zapowiadał, że zapowiadał agresywną ofensywę na rynku stacjonarnym w segmencie usług pakietowych. O sprzedaży przez Liberty Global UPC mówiło się o kiedy firma dwa lata temu sfinalizowała sprzedaż Vodafone swych operatorów kablowych działających w Czechach, Niemczech, Rumunii i na Węgrzech.

Sieć UPC Polska na koniec drugiego kwartału 2021 roku miała 1,54 mln abonentów (wzrost z 1,49 mln rok wcześniej). Z usług telewizji cyfrowej UPC korzystało na koniec czerwca 1,08 mln klientów (wzrost z 1,07 mln), telewizji analogowej - 273 tys. (wzrost z 217 tys.), internetu - 1,31 mln (wzrost z 1,25 mln), telefonii stacjonarnej - 619 tys. (spadek z 661 tys.), a telefonii komórkowej - 105 tys. (22 tys. rok wcześniej). Abonenci UPC Polska mieli łącznie wykupionych 3,28 mln usług.

Play ze wzrostami w drugim kwartale roku

Grupa P4 (do którego należy operator Play) wspólnie z Grupą iliad ogłosiła wstępne wyniki za pierwsze półrocze 2021 r., przed audytem.

Operator odnotował w raportowanym okresie wzrost przychodów z usług mobilnych o +8 proc., a skorygowana EBITDAaL wzrosła rok do roku o +47 proc. Zysk z podstawowej działalności operacyjnej przekroczył 1,3m mld zł (+71,1 proc. rdr.).
Nakłady inwestycyjne spadły do poziomu 292 mln zł (-3,3 proc.).

Grupa Iliad szacuje, że baza klientów komórkowych Play na koniec czerwca 2021 roku wyniesie blisko 15,5 mln. To oznaczałoby wzrost w skali półrocza o 62 tys. Liczba aktywnych klientów to 12,3 mln, z czego klienci abonamentowi to 8,4 mln.

Play na koniec czerwca 2021 r. miał szacunkowo 22 tys. klientów stacjonarnego internetu (na sieci Vectry) oraz 176 tys. usług TV Box.

Iliad szacuje łączną liczbę aktywnych klientów Playa (wszystkich usług)  na 12,5 mln, co oznacza wzrost o 189 tys. w stosunku do czerwca 2020 r. W drugim kwartale roku Play powiększył bazę klientów mobilnych o 145 tys. i łącznie o 200 tys. klientów konwergentnych.

Średnie ARPU od  klientów usług mobilnych to  27,3 zł, + 2,7 proc. w stosunku do grudnia 2020 r.

Iliad to francuska spółka telekomunikacyjna działająca - oprócz Polski - także we Francji i we Włoszech.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Właściciel Play chce kupić UPC Polska za 7,3 mld zł. "Powstanie silny trzeci gracz"

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dlg
I powstanie oligopol. Czy to dobrze dla konsumentów?
odpowiedź
User
Cieszynek
Bardzo dobrze. Polsatom przyda się profesjonalny konkurent
odpowiedź
User
Marcin R
Oligopol...juz kiedyś pewnie niektórzy młodsi nie pamiętają, była Idea Era i Plus...ceny wszędzie podobnie, Era bardziej dla ówczesnych byznesmenów lepsza jakość, Plus dla firm i biurw, Idea i POP dla ludu, młodzieży.

Dopiero pojawienie się Heyah i Playa coś zmieniło.
Oligopol czyli podzielą się rynkiem po równo, będzie jakaś niby walka o klienta, zmowy cenowe
odpowiedź