SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska z 70 mln zł na kolejne akwizycje. „Zasięg zdobywamy przy okazji”

Wirtualna Polska Holding po debiucie giełdowym zapowiada wydanie w br. ok. 70 mln zł na kolejne przejęcia, z których pierwsze mają być ogłoszone w najbliższych tygodniach. Firma chce znów być liderem zasięgowym wśród polskich wydawców internetowych, ale nie jest to jej priorytetem przy akwizycjach.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska HoldingJacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding

W czwartek Wirtualna Polska Holding zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych - spółka sprzedała 5,85 mln akcji dotychczas należących do funduszy inwestycyjnych Innova Capital i MCI oraz 3,34 mln nowych akcji. Przy cenie jednostkowej akcji wynoszącej 32 zł łączna wartość oferty to 294,15 mln zł, z czego 187,28 mln zł trafi do inwestorów, a 106,87 mln zł (z czego kilka mln zł to koszty przygotowania i przeprowadzenia debiutu giełdowego) do spółki. Zapotrzebowanie na akcje wśród inwestorów indywidualnych było dużo większe od oczekiwań firmy, dlatego trafiło do nich tylko 16,9 proc. udziałów, na które złożyli zapisy (więcej na ten temat).

Na otwarciu czwartkowej sesji cena akcji Wirtualnej Polski wyniosła 35,25 zł, w ciągu pierwszej godziny urosła nawet do 36 zł i spadła do 34,6 zł, a potem ustabilizowała się na poziomie ok. 35 zł.

Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski podczas uroczystego debiutu podtrzymał zapowiedź, że spółka większość środków pozyskanych od inwestorów zamierza przeznaczyć na przejęcia. - Chcemy uzupełniać brakujące segmenty treści, żeby być partnerem pierwszego wyboru w tych najbardziej lukratywnych segmentach poszukiwanych przez reklamodawców - stwierdził. - Dużą część swojego czasu poświęcam na rozmowy z przedsiębiorcami. Przyglądamy się spółkom przede wszystkim pod kątem akwizycji talentów. To jest jedno z głównych kryteriów, które przykładamy, wybierając jakąś spółkę. Potem ci przedsiębiorcy pomagają nam osiągać cele biznesowe - opisał.

- Przede wszystkim chcemy dokończyć dzieła, które rozpoczęliśmy w ubiegłym roku, kiedy na inwestycje wydaliśmy blisko 70 mln zł. W tym roku chcemy wydać podobną kwotę - zapowiedział Świderski. W ub.r. Wirtualna Polska kupiła Sportowefakty.pl, 51 proc. udziałów w Domodi.pl i Homebook.pl oraz Grupę Money.pl, wydając na to 66 mln zł (w ramach opcji warunkowych zobligowała się do dopłacenia jeszcze kilku mln zł).

- Dużą część naszej strategii realizujemy w obszarze e-commerce, inwestując w marketplace’y. Pokazaliśmy to w zeszłym roku, w tym roku mamy nadzieję sfinalizować co najmniej jedną lub dwie transakcje w tym obszarze - zapowiedział Jacek Świderski. Dodał, że firma już w najbliższych tygodniach może ogłosić pierwsze z nowych akwizycji. - Jeśli chodzi o obszary tematyczne, w które zainwestujemy, nie będzie zaskoczeń - zaznaczył. Konkretów nie chciał zdradzić. - Przy takich transakcjach mówi się zwykle o faktach dokonanych. Działamy na bardzo konkurencyjnym rynku. Dopóki umowa nie została podpisana, nic nie jest pewne - tłumaczył.

W ostatnich miesiącach branża internetowa dyskutowała o zaciętej walce Wirtualnej Polski oraz Grupy Onet-RASP o miano lidera zasięgowego wśród polskich wydawców internetowych. W grudniu ub.r. Wirtualna Polska po raz pierwszy od wielu lat wyprzedziła konkurenta pod względem łącznej liczby użytkowników i utrzymała tę przewagę w styczniu br. (więcej na ten temat), jednak w lutym na pozycję lidera wróciła Grupa Onet-RASP, po tym jak do jej wyników dodano ruch z przejętego przez nią na przełomie roku portalu NK.pl (więcej o jego statystykach).

- Liderów jest w tej chwili dwóch, ale chcemy rozstrzygnąć ten wyścig na naszą korzyść - skomentował to Jacek Świderski. - Patrząc na same trendy, mamy szansę zdobyć ponownie pozycję lidera nawet przed przyszłymi akwizycjami. Dokonujemy przejęć głównie po to, żeby realizować nasze cele biznesowe, a nie tylko polepszać statystyki. Zasięg będzie rósł tylko przy okazji - stwierdził.

W ostatnim okresie Wirtualna Polska sporo zainwestowała w produkcję treści wideo: w uruchomionym na początku br. studiu telewizyjnym nagrywanych zaczęło być kilkanaście nowych programów (m.in. codzienne flesze informacyjne „#dziejesiew…” i program „Dwójka sędziowska” realizowany wspólnie ze Sport.tvp.pl), a pod koniec kwietnia portal zaczął testowo emitować program publicystyczny na żywo. Z drugiej strony wpływy w ub.r. z reklam wideo stanowiły tylko 3 proc. wszystkich przychodów reklamowych, a z reklam mobilnych - 2,9 proc.

Tak niskie udziały nie zniechęcają jednak wydawcy do dalszego inwestowania w te segmenty. - Przy tych szybko rosnących segmentach patrzenie na wyniki z ubiegłego roku jest patrzeniem na zamierzchłą przeszłość. Wyniki z pierwszego kwartału 2015 roku, które opublikujemy niedługo, pokażą, że właśnie w tych obszarach mamy największe wzrosty - podkreślił Jacek Świderski. Zaznaczył, że w tych obszarach jest niewiele podmiotów możliwych do przejęcia, więc mobile i wideo trzeba rozwijać we własnym zakresie.

W ub.r. Wirtualna Polska Holding zanotowała 200,6 mln zł przychodów, z czego 93,9 proc. ze sprzedaży reklam (głównie display i mailingów), miała 4,1 mln zł zysku netto i wydała 66 mln zł na przejęcia (zobacz szczegóły). Według stanu na koniec roku zatrudniała na etatach 561 pracowników (w tym 101 osób w redakcjach) i współpracowała na stałe z 286 osobami (więcej na ten temat).

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska z 70 mln zł na kolejne akwizycje. „Zasięg zdobywamy przy okazji”

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
"Dużą część naszej strategii realizujemy w obszarze e-commerce, inwestując w marketplace’y." Mydlenie oczu mądrymi słowami których większość i tak nie rozumie!
odpowiedź
User
df
pavv, tak mówią zakompleksione słoiki, które przyjechały do wielkiego miasta z jakichś wiosek zabitych dechami.
odpowiedź
User
Bufet
Powalające obroty na tym walorze, osiedlowe sklepy mają większe...
odpowiedź