"PR to nie ideologia, tylko ludzie"

W Rzeszowie na Kongresie Profesjonalistów Public Relations po raz 21. spotkała się polska branża komunikacji - przedstawiciele agencji, firm, samorządów, instytucji państwowych i NGO-sów. Głównymi tematami były digital PR, hejt oraz zarządzanie kryzysem w sieci.

Justyna Dąbrowska-Cydzik
Justyna Dąbrowska-Cydzik
Udostępnij artykuł:
"PR to nie ideologia, tylko ludzie"
fot. Kongres Profesjonalistów PR/facebook.com

XXI Kongres Public Relations odbywa się w dniach 16 i 17 września w Rzeszowie. Tematy przewodnie tegorocznej edycji spotkania to digital PR, hejt oraz zarządzanie kryzysem w sieci. Te zagadnienia zostały wskazane w badaniach przez samych zainteresowanych, jako najbardziej aktualne i pożądane.

- Musimy, potrzebujemy się wzajemnie szanować. Możemy rywalizować, ale fair - mówił podczas otwarcia kongresu prof. UW, dr hab Dariusz Tworzydło, CEO Exacto.

"PR to nie ideologia, tylko ludzie"

Adam Łaszyn, CEO, Alert Media Communications, swoje doroczne wystąpienie w Rzeszowie poświęcił niepokojącym jego zdaniem zjawiskom w branży PR i mediów.

- PR to relacje, jakie tworzymy. Parafrazując klasyka, PR to nie ideologia, tylko ludzie - mówił Adam Łaszyn.  

Łaszyna niepokoją postawy "jakobińskie", "dziaderskie". - To tendencja do układania stosu, żeby kogoś na tym spalić - wyjaśnia Łaszyn. - Ostrożnie z tym sądzeniem, czy ktoś jest warty spalenia na stosie - radzi ekspert."Dziaderyzm" jego zdaniem przejawiają osoby, które ex cathedra rozstrzygają, "kto może nazywać się agencją PR, kto może uprawiać PR" itd.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/prezes-pap-problem-dezinformacji-jak-walczyc ##

W prezentacji "PR na zakręcie" ważnym wątkiem było wskazanie problemów z kłamstwem w przestrzeni publicznej. Zdaniem Adama Łaszyna, publicznie obserwujemy coraz większą tolerancję dla kłamstw wygłaszanych nawet przez najważniejsze osoby w państwie, bez żadnych wobec nich konsekwencji. Polityka w PR i upolitycznienie instytucji to kolejne według szefa Alert Media groźne dla branży zjawiska.

Decision makers to doktrynalni politycy - zauważa Łaszyn, a to rodzi poważne konsekwencje - kompetencje nie są już tak istotne dla powodzenia komunikacji, a relacje z decydentami politycznymi. Łaszyn uważa, że to pcha Polskę w stronę modelu rosyjsko-węgierskiego, gdzie PR-owcy działają, opierając się na relacjach z politykami, a nie według wiedzy i doświadczenia zespołów.

Część wystąpienia Łaszyn poświęcił etyce w branży. Zdaniem specjalisty, nie ma obecnie komu w Polsce rozstrzygać dylematów etycznych public relations, mimo funkcjonujących na rynku kodeksów jest problem z ich realizacją. Standardy są zwłaszcza dla urzędów, organów państwowych czy korporacji.

- Potrzebujemy kogoś, kto ma mandat, żeby mówić co jest etyczne, a co nie - sądzi Adam Łaszyn. Jego zdaniem, takim organem mogła być Rada Etyki PR, jednak obecnie praktycznie nie funkcjonuje. - Z etyką jest jak z seksem albo się o tym gada albo się to robi - podsumował tę część Adam Łaszyn.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/xx-kongres-pr-biznes-odpowiedzialny-spolecznie ##

Jednym z głównych zagrożeń dla PR i budowania relacji z mediami jest strategia SLAPP (strategic lawsuit against public participation), polegająca na zastraszeniu krytyków pozwami, których kosztów mogą nie udźwignąć. Zdaniem Łaszyna, narzędzie jest równie niebezpieczne dla mediów, co i dla PR-owców - opiera się bowiem na zastraszaniu, a nie na dialogu. Często to osoby wypowiadające się w mediach - eksperci, dziennikarze - są obiektem ataku SLAPP. Zaburza to elementarnie wolność słowa i swobodę wypowiedzi, ponieważ działa nie tylko na obiekt ataku, ale i na całe otocznie - uważa Adam Łaszyn.

Na zakończenie prezentacji Adam Łaszyn zwrócił uwagę, co w ostatnim roku działo się z mediami. W jego ocenie wprost zakwestionowano działanie wolnych mediów w Polsce. - Nie ma prawdziwego PR bez wolnych mediów - stwierdził Łaszyn. - Publiczne media stają się trzonem nowego systemu, czy jako PR-owcy jesteśmy na niego skazani? - pytał Łaszyn.

Covidowe wyzwania w komunikacji

Jedna z dwóch debat pierwszego dnia rzeszowskiego kongresu poświęcona była zmianom w komunikacji po pandemii Covid-19. Uczestnikami debaty byli Krzysztof Moczulski, rzecznik prasowy PLL LOT, Marcin Gruszka, dyrektor komunikacji Allegro, Karolina Łuczak, kierownik biura prasowego i komunikacji wewnętrznej i rzeczniczka prasowa Provident Polska oraz Sebastian Bykowski, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny, Press-Service Monitoring Mediów. Dyskusję moderowali Szymon Sikorski, szef agencji Publicon i Paweł Bylicki, prezes Public Dialog.

Eksperci zgodnie uznali, że w pandemii niebagatelnie wzrosła rola komunikacji wewnętrznej w firmach. Karolina Łuczak z Providenta powiedziała, że wzmocnienie roli komunikacji wewnętrznej pozwoliło firmie przetrwać w pandemii - na bieżąco badano poziom nastrojów pracowników.

 - Z Booksy spadliśmy na dno piekła - wspomina wiosnę 2020 roku Marcin Gruszka, w tamtym czasie wspierający startup. - W ciągu dwóch tygodni wszyscy przestali korzystać z aplikacji. Stefan Batory zwolnił 2/3 ludzi. Potem przyszło odbicie - wspominał na kongresie Gruszka. Zdaniem eksperta, pandemia wzmocniła w firmach społeczną odpowiedzialność biznesu. - CSR przestał być tylko modnym tematem, na Allegro pawie 300 pracowników było mocno zaangażowanym w wolontariat - mówił Gruszka.

Sebastian Bykowski początek pandemii wspominał jako trudny biznesowo czas. - Z usług zrezygnowało w krótkim okresie ponad 100 klientów. Natomiast złoty czas nastał teraz dla biuletynów, przeglądów rynku, insightów - kosztem bieżącego monitoringu. - Dla wielu firm prowadzimy monitoring zagraniczny. Wiele firm zrobiło w ten sposób ucieczkę do przodu - ujawnił Sebastian Bykowski.

W ocenie uczestników debaty, najwięcej pandemia zmieniła w obszarze relacji z mediami. W 2020 rok spotkania na żywo niemal zamarły, część dziennikarzy wolałoby już zostać przy pracy zdalnej, bez konieczności konferencji prasowych "na mieście". Natomiast część woli pracować w sposób znany sprzed wybuchu pandemii koronawirusa.

Hejtu naszego powszedniego

W drugiej debacie dnia, poświęconej hejtowi, udział wzięli Joanna Kubik, inspektor referatu prasowego w gdańskim Urzędzie Miejskim, były dziennikarz i specjalista ds. komunikacji Marek Kacprzak, Ziemowit Nowak, rzecznik prasowy Wodociągów Kieleckich oraz Wojciech Jabczyński, rzecznik prasowy w Orange Polska

Prowadzący rozmowę Adam Łaszyn na wstępie stwierdził, że "hejt niejedno ma imię". Jako główne i charakterystyczne cechy hejtu wskazał emocjonalność, personalne ukierunkowanie oraz spontaniczność. "Zaczynamy się do hejtu przyzwyczajać" - skonkludował Łaszyn.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/igor-janke-podcast-uklad-otwarty-youtube ##

W debacie pojawił się wątek tragicznej śmierci prezydenta Gdańska, Pawła Adamowicza. Czy byłą oan wynikiem hejtu? Tak okres przed zabiciem polityka wspominała Joanna Kubik. - Hejt był wszędzie, nie tylko w mediach społecznościowych. Pojawiał się w prasie, telewizji, radiu… Robiono na prezydenta nagonki, wchodzono nagle do urzędu. Hejt był orężem walki politycznej z prezydentem - mówiła gdańska urzędniczka.

Joanna Kubik zaznaczyła, że od czasu śmierci Pawła Adamowicza, gdański ratusz lepiej radzi sobie z hejtem, uodporniona na niego jest obecna prezydentka Aleksandra Dulkiewicz, choć z trudem znosi ataki hejterów na swoją rodzinę.

Według Marka Kacprzaka, w Polsce obiektami hejtu są głównie politycy, dziennikarz i przegrywający sportowcy. - Hejt związany jest z efektem kuli śnieżnej, jak go nie zatrzymamy, to się nakręca - uważa ekspert. jego zdaniem, kasowanie komentarzy z hejtem może go zatrzymać, bo wiele osób hejtuje, widząc że robią to inni - to daje poczucie przynależności i  "zielone światło" do ataku.

- Publiczny hejt daje przyzwolenie na hejt - mówił Kacprzak, przywołując przykład Grzegorza Brauna krzyczącego w Sejmie do ministra zdrowia "będziesz pan wisiał!".

W ocenie Ziemowita Nowaka z Wodociągów Kieleckich w kontekście debaty o hejcie warto pamiętać, że "ludzka natura jest trwała". - Kiedy to zrozumiemy, prawdopodobnie łatwiej nam będzie radzić sobie z tą naturą narzędziem, jakim jest internet - mówił Ziemowit Nowak. Ekspert uważa, że bardzo ważną rolę może w walce z hejtem odgrywać edukacja. Do szkół powinna wejść edukacja medialna, internetowa i równościowa - twierdzi ekspert.

W ocenie Wojciecha Jabczyńskiego, do reagowania na hejt można użyć nowoczesnych narzędzi technologicznych, jak sztuczna inteligencja, boty. - Tu uwaga - hejt opiera się na emocjach, często więc komentarze trzeba najzwyczajniej przejrzeć. Nie widzę rozwiązania technologicznego, kt®óe mogłoby poradzić sobie z hejtem - stwierdził rzecznik prasowy Orange Polska.

Portal Wirtualnemedia.pl jest patronem medialnym Kongresu Profesjonalistów PR.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Szef "Solidarności" odpowiada ministrze. Pracownicy TVP "obywatelami drugiej kategorii"?

Szef "Solidarności" odpowiada ministrze. Pracownicy TVP "obywatelami drugiej kategorii"?

Sephora łączy siły z Mariah Carey w świątecznej kampanii „Give Something Beautiful”

Sephora łączy siły z Mariah Carey w świątecznej kampanii „Give Something Beautiful”

Nie żyje były szef Oceanic. Zginął podczas wakacji

Nie żyje były szef Oceanic. Zginął podczas wakacji

"Dokarmiamy. Na zdrowie!" – kampania edukacyjna marki Turdus

"Dokarmiamy. Na zdrowie!" – kampania edukacyjna marki Turdus

Interia promuje się hasłem "Wszystko, co ważne — teraz"

Interia promuje się hasłem "Wszystko, co ważne — teraz"

Tańszy telewizor za wsparcie dla potrzebujących. Nowa akcja MediaMarkt

Tańszy telewizor za wsparcie dla potrzebujących. Nowa akcja MediaMarkt