Orlen wydaje na reklamy telewizyjne cztery razy więcej, ale tylko w TVP

Przez pierwsze dwa miesiące br. koncern paliwowy PKN Orlen wydał na reklamę telewizyjną blisko 1,9 mln zł. To niemal czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Firma inwestuje jednak głównie w stacjach należących do Telewizji Polskiej.

Beata Goczał
Beata Goczał
Udostępnij artykuł:

W styczniu i lutym br. wydatki reklamowe PKN Orlen na reklamę w stacjach telewizyjnych wyniosły 1 895 152 zł (dane cennikowe netto, bez rabatów, Nielsen Audience Measurement). To o 293 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ub.r.

Blisko 99 proc. całego budżetu reklamowego Orlenu w pierwszych dwóch miesiącach br. trafiło do kanałów należących do Telewizji Polskiej. Firma promowała się w blokach reklamowych emitowanych w TVP1, TVP2, TVP Sport i TVP Rozrywkowa.

W styczniu br. marketer ten śladowe kwoty zainwestował w reklamę na antenie TVN Turbo i TV Republika. W lutym jego reklamy były obecne już tylko w TVP1, TVP2 i TVP Sport.

Strategia takiego lokowania budżetu tv jest o tyle zaskakująca, że z analizy za cały 2016 i 2015 rok wynika, że reklamy Orlenu emitowane były na antenach kilkudziesięciu komercyjnych kanałów tematycznych. I tak np. w całym ub.r. firma wydała ok. ponad 50 tys. zł w Disco Polo Music, 109 tys. zł w Eska TV, ponad 60 tys. zł w Fokus TV, blisko 1,5 mln zł w Polsacie, ponad 101 tys. zł w Polsat Film, ponad 258 tys. zł w Stopklatce, blisko 128 tys. zł w Tele5, 314 tys. zł w TV4, ok. 100 tys. zł w TV6, ok. 184 tys. zł w TVN, 265 tys. zł w ATM Rozrywka, 182 tys. zł w 8TV.

Biuro prasowe Orlenu nie wyjaśniło nam, z czego wynika taka strategia lokowania budżetu reklamowego w telewizji. - Co do zasady PKN Orlen ze względów konkurencyjnych nie ujawnia informacji na temat wartości realizowanych projektów marketingowo-wizerunkowych. Nasze cele w tym zakresie realizujemy z użyciem różnych kanałów przekazu, gwarantujących dotarcie do określonych grup docelowych. Nie jest naszą praktyką komentowanie szczegółów współpracy z obecnymi czy potencjalnymi kontrahentami - odpowiedziała firma na nasze pytania.

Z danych NAM wynika, że w marcu br. PKN Orlen nie korzystał z emisji klasycznych spotów reklamowych i billboardów sponsorskich w żadnej telewizji.

Obecnie Orlen promuje swoją markę poprzez lokowanie produktu w serialu „Rodzinka.pl”. W jednym z odcinków w marcu Ludwik Boski „wymachiwał” koszulką, w której biegają uczestnicy Orlen Warsaw Maratonu. Z kolei w odcinku emitowanym w ostatni piątek umieszczono scenę, w której Kuba Boski jest pracownikiem jednej ze stacji Orlenu i próbuje dość upartemu klientowi wręczyć kartę podarunkową tej firmy. A że klient wciąż się nie zgadza, Boski ma okazję, by wymienić praktycznie wszystkie jej zalety.

W ocenie ekspertów z domów mediowych nie ma w sumie nic dziwnego w tym, że państwowe firmy kierują swoje budżety do państwowej telewizji. Twierdzą także, że tak naprawdę wydatki reklamowe spółek z udziałem Skarbu Państwa mają marginalne znaczenie dla przychodów komercyjnych nadawców. Uważają też, że dzięki takiej strategii lokowania przez nie budżetów Telewizja Polska wbrew pozorom wcale nie zyska.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Spięcie w TVP Info. Polityk PiS: nie ma pani prawa mnie wyprosić ze studia

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Rodziny jednopłciowe głosu w polskich mediach prawie nie mają. Mówią za nich inni

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Koncert kolęd w Republice. Wśród gwiazd Zenek Martyniuk, na widowni para prezydencka

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

Nie żyje Gabriela Andrychowicz. Była głosem Chillizet

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami
Materiał reklamowy

CyberRescue pomoże klientom Banku Pekao uniknąć cyberoszustwa przed świętami

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski

Jakub Bujnik odchodzi z Wirtualnej Polski