ROZWIŃ

UX i web design - najważniejsze wydarzania i trendy 2021 roku, prognozy na 2022

W ramach naszego cyklu podsumowań branży marketingowej prezentujemy przegląd najważniejszych wydarzeń i trendów, które zdominowały rok 2021 w UX i web designie. Dla Wirtualnemedia.pl komentują eksperci VMLY&R, GoldenGrid powered by GoldenSubmarine, Grupa Eura7, Kamikaze Altavia Group, MullenLowe Warsaw, Focus Nation, Fabrity (Grupa K2), Billennium, iTaxi i Landingi.

jd
jd
Udostępnij artykuł:
2 komentarze
UX i web design - najważniejsze wydarzania i trendy 2021 roku, prognozy na 2022

Marcin Cichoń, head of experience design team, VMLY&R

grafika

Wydarzenie roku

2021 rok nadal zdominowany jest wydarzeniami lat poprzednich i wszyscy wiemy, że jeszcze przez jakiś czas będziemy czuć na plecach ten nieprzyjemny oddech pandemii. Na szczęście branża UX dość szybko zareagowała i odpowiedziała na całe to covidowe zamieszanie. Jest to w tym roku mocno zauważalne i owocuje nie jednym, ale kilkoma ciekawymi wydarzeniami w Polsce. Moją uwagę przykuły m.in. działania sieci sklepów Żabka, która wprowadziła parę ciekawych nowości, w tym Żappka Store — całkowicie bezobsługowe i bezgotówkowe sklepy. Pomysł pilotażowy i bardzo ciekawy, zwłaszcza w okresie pandemii. Kolejne warte podkreślenia wydarzenie, to uruchomienie polskiej wersji sklepu Amazon, który na pewno namiesza na naszym rynku. Z globalnych doniesień, to mnie osobiście dreszcze ekscytacji przeszyły na wiadomość o Metaverse. Pewnie jeszcze poczekamy długo na konkrety, ale sam fakt deklaracji mocnego rozwoju tej koncepcji jest bardzo ekscytujący.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022 rok

W tym temacie jest dość sporo do powiedzenia. Myślę, że trendy, które mocno teraz wynurzają się na powierzchnię projektowania i które już wpływają na web i app design w Polsce to m.in. spory nacisk na dostępność i Inclusive Design (i to nie tylko na płaszczyźnie wizualnej). Wykorzystywanie nowoczesnych i nietypowych wzorów nierzadko mieszanych ze zdjęciami, interakcja przenikająca się z animacją i na odwrót. Potrzeby użytkowników idące w kierunku personalizacji i doświadczeń zdalnych (digitalizacja i wirtualizacja usług), czy wreszcie dynamiczny rozwój interfejsów głosowych. Myślę, że to wszystko sprawi, że przyszły rok będzie jeszcze bardziej ekscytujący i przyniesie sporo naprawdę wartościowych projektów.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Tak naprawdę niewiele zmieniło się od zeszłego roku, branża UX jest elastyczna i dość dobrze poradziła sobie z problemami, jakie zaserwowała nam pandemia. Ciągnąca się sytuacja Covidowa coraz częściej popycha firmy w digitalizację usług, a co za tym idzie, potrzebę naprawdę przemyślanych, skutecznych i nowych rozwiązań. Widać sporą różnicę w podejściu do projektowania doświadczeń użytkowników i interfejsów, które coraz częściej bazuje na zbieranych danych.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Ach te wyzwania, z każdym rokiem jest ich coraz więcej. Myślę, że rok 2022 pod tym względem będzie ciekawy. Niektóre trendy zapoczątkowane jakiś czas temu, nasilą się i spowodują, że projektanci będą coraz mocniej brać pod uwagę nowe potrzeby użytkowników. A mówimy tutaj na pewno o potrzebie dopasowania rozwiązań do nowych atrybutów ekranów (wysyp urządzeń ze składanym/elastycznym ekranem), projektowaniu inkluzywnym i pewnie zwiększoną potrzebą na bezobsługowe i bezdotykowe rozwiązania.

Rafał Niemczynowicz - GoldenGrid powered by GoldenSubmarine

grafika

Wydarzenie roku

Zmiana nazwy koncernu Facebook na Metaverse sprawiła, że coraz więcej mówi się również o samym metaversie, czyli nowej wizji Internetu 3.0, gdzie doświadczenie użytkownika będzie odgrywać kluczową rolę.  

W 2022 roku organizacje będą eksperymentować i szukać sposobów na to, jak dostarczyć właśnie takich „immersyjnych" doświadczeń swoim użytkownikom. W projektowaniu możemy spodziewać się rosnącej roli VR i AR oraz tworzenia doświadczeń dla użytkowników na zupełnie nowym poziomie. Dobry projekt będzie musiał być nie tylko intuicyjny, łatwy w obsłudze i estetyczny, lecz także „wciągający".  

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Budowanie hybrydowych rozwiązań, łączenie kanałów online i offline, a także tworzenie jednego spójnego doświadczenia Klienta w kontakcie z marką.  

Nie jest to trend nowy, bo o sprzedaży w modelu omnichannel mówi się od dawna, jednak pandemia doskonale pokazała, że nie możemy tych kanałów traktować rozłącznie.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Początkowo, wraz z wybuchem pandemii, każdy z nas starał się przystosować do nowej rzeczywistości.

Obecnie, jesteśmy już „o krok dalej". Nauczyliśmy się załatwiać wiele rzeczy przez internet, korzystamy z hybrydowych rozwiązań i często nie wyobrażamy sobie już powrotu do tego, co było. Wraz z upływem czasu, rosną również oczekiwania konsumentów związane z korzystaniem z produktów cyfrowych.

Dlatego rok 2021 to przede wszystkim rok „dopracowywania doświadczeń" z produktami cyfrowymi, które przez wiele firm, wraz z wybuchem pandemii, były tworzone w pośpiechu, bez weryfikacji ich założeń z badaniami z użytkownikami.

Największe wyzwanie na 2022r.

Projektowanie doświadczeń użytkowników nie jest już usługą premium, a zaczyna stawać się pewnego rodzaju standardem.

Jednak jak pokazuje raport „UX i Product Design w Polsce 2021", aż 28% specjalistów nie korzysta z narzędzi dedykowanych badaniom - a bez prowadzenia badań ciężko tak naprawdę mówić o realnym rozwiązywaniu problemów użytkowników. W nadchodzącym roku istotnym zagadnieniem dla wielu organizacji będzie więc osiągnięcie dojrzałego podejścia w procesie projektowym. 

Arkadiusz Śliwiński art director, Kamikaze Altavia Group

Wydarzenie roku

Wydarzeniem roku jest niewątpliwe zapowiedź stworzenia przez Marka Zuckerberga wirtualnej platformy społecznościowej “Metaverse”. Jedni czują ekscytację, inni przerażenie oraz spełnianie się najczarniejszych wizji z dystopijnych filmów science fiction. Jakąkolwiek stronę reprezentujesz, na pewno nie można przejść obok tematu obojętnie. Rozwój VR i AR jest oczywisty i  chociaż niektórzy liczyli na jeszcze większą i szybszą integrację z życiem codziennym, to właśnie Metaverse jest pierwszą poważną próbą stworzenia wirtualnego społeczeństwa oraz komercjalizacji tego świata. Czekając na namacalne konkrety świata Metaverse, już dzisiaj mamy do czynienia z tego typu projektami, choć na dużo mniejszą skalę. W związku z tym, to nieuniknione, że firmy coraz częściej będą szukać niekonwencjonalnych metod promocji swoich produktów.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

2021 to rok upowszechnienia się i rozwoju interfejsów głosowych, rozpoznawania mowy oraz voice shoppingu. Rozwiązania te, coraz częściej i chętniej będą wykorzystywane w kontakcie z użytkownikiem, dla którego szybkość i łatwość korzystania z takiego rozwiązania to wielki krok naprzód i istotna zmiana w stosunku do tradycyjnych metod nawigacji. Już teraz chętnie korzystamy z metody głosowej w autach, gdzie mamy zakaz używania klawiatury telefonu. Nie wspominając już o asystencie Google, czy też wyszukiwaniu fraz w przeglądarce Google, a kończąc na prowadzeniu konwersacji tekstowej na MSN za pomocą głosu..

W roku 2022 usługa, która może mieć duży wpływ na rynek  to Cloud gaming Microsoftu. Możliwość uruchomienia gry na każdym urządzeniu, bez konieczności pobierania i instalacji gry niesie ze sobą ogromne możliwości, a przeniesienie tej idei na różne gałęzie internetu daje ogromne korzyści.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Kolejny rok pandemii to próba usystematyzowania nowej rzeczywistości poprzez wprowadzenie pracy hybrydowej oraz walka ze zjawiskiem FOMO u osób, które za długo przebywają na pracy zdalnej. Stworzenie takiej możliwości spowodowało już na stałe pojawienie się w naszych kalendarzach spotkań online, zarówno wewnątrz organizacji, jak i z klientem. Korzystanie z komunikatorów video stało się chlebem powszednim, a formy ich wykorzystania tylko się powiększyły. Niektórzy poszli o krok dalej i wprowadzili spotkania oraz warsztaty VR, przyczyniając się do rozwoju i wzrostu zapotrzebowania na tę technologię.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Rok 2022 będzie niewątpliwie kolejnym rokiem pod znakiem pandemii, niska liczba zaszczepionych, kolejne mutacje wirusa nie zwiastują szybkiego powrotu do normalności. Dlatego też, coraz ważniejsze znaczenie ma projektowanie z nastawieniem na dostępność cyfrową, rozumiana nie tylko jako możliwy dostęp dla osób z niepełnosprawnością, ale dla wszystkich grup wiekowych, w szczególności dla osób starszych, które broniły się jeszcze na początku pandemii przed koniecznością wchodzenia w cyfrowy świat e-usług. Obecnie pomimo otwartych galerii i większej wolności zakupowej, rozwój e-commerce nie stanął w miejscu, a wręcz przeciwnie - przyzwyczajenia zakupowe  konsumentów z początku pandemii pozostały, generując kolejne wyzwania dla twórców aplikacji i serwisów. Nawet sceptyczna do tej pory grupa  klientów, dzięki rozwojowi samoobsługi i automatyzacji procesów została skuszona do korzystania również z tej drogi zakupowej.

Kamil Leszczyński, UX lead designer w Landingi

grafika

Wydarzenie rokuWydarzeniem roku był na pewno redesign macOS, który mocno wpłynął na popularność Dark Mode, co możemy obserwować przez cały czas na rynku. Gwoli przypomnienia, od wersji 10.14 użytkownicy mają możliwość wyboru wariantu kolorystycznego na swoim urządzeniu. Użytkownik może dostosować ustawienia ciemnego trybu kolorystycznego i dopasować jego wygląd pod własne potrzeby. Jego najważniejszą funkcją jest zmniejszenie zmęczenia oczu, ale wersja Dark Mode pomaga także skupić się na pracy.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022Wiele trendów, które zyskały na popularności w 2021 r., będą mieć też kontynuację w 2022. Na uwagę zasługuje tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń i prawidłowe współdziałanie pomiędzy tymi urządzeniami. Z pewnością będziemy obserwować kontynuację trendu w tworzeniu Dark Mode, bo coraz więcej stron i aplikacji decyduje się na wprowadzenie ciemnego trybu. Plusy to mniejsze zmęczenie oczu u użytkowników, gdy pracują w ciemnym pomieszczeniu, a w wielu przypadkach również oszczędność baterii urządzenia i estetyka, na którą część userów zwraca mocno uwagę. Kolejny trend to ciągły rozwój sztucznej inteligencji i wykorzystywanie jej w różnych aspektach badań nad zachowaniami użytkowników.

Następna kwestia to rozwijanie i wspieranie komunikacji w pracy zdalnej. Coraz więcej komunikatorów wprowadza rozwiązania pomagające w porozumiewaniu się na odległość. FaceTime wprowadził w najnowszej aktualizacji iOS 15 możliwość wspólnego ekranu, słuchania muzyki oraz oglądania materiałów wideo. Slack z kolei wdrożył funkcjonalność szybkich pogawędek, które mają zastąpić nieformalne dyskusje biurowe. Widać też rozwój aplikacji i produktów do pracy wizualnej zastępujących tablice i mazaki, takie jak Miro czy Mural, które zyskują coraz większą popularność. Ostatnim trendem, o którym warto wspomnieć, to technologia 5G. Dzięki jej rozwojowi zyskaliśmy jeszcze większą szybkość, której do tej pory nie doświadczyliśmy. Kontent strony www otrzymujemy prawie natychmiastowo, co sprawia, że niedługo loadery czy spinnery mogą okazać się zbędne. Jest to również szansa dla rozwoju VR i AR - coraz więcej firm decyduje się na wykorzystywanie tych technologii na swoich witrynach, prezentując swoje produkty w 3D.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?Pandemia COVID-19 wpłynęła przede wszystkim na komunikację i prowadzenie spotkań zdalnych - jest teraz łatwiej, głównie za sprawą rozwoju narzędzi wspierających taką formę komunikacji oraz poprzez przyzwyczajenie i dostosowanie się ludzi do takiej formy pracy. Praca zdalna stała się codziennością, która może z nami zostać na dłuższy czas, przy czym w ostatnich miesiącach można zaobserwować wzrost zainteresowania pracą w trybie hybrydowym/mieszanym. Według raportu “UX I PRODUCT DESIGN W POLSCE 2021”, 65% projektantów chce w przyszłości pracować w sposób mieszany. Dla porównania w 2020 r. taką chęć zadeklarowało 31% respondentów.

Pandemia przyspieszyła także cyfryzację wielu sektorów gospodarki i życia codziennego każdego z nas. Zwiększyła się świadomość znaczenia UX w projektowaniu usług cyfrowych. Wiele działalności przeniosło się do Internetu, otwierając tym samym nowy, nieznany dla nich wcześniej kanał sprzedaży. Zauważamy wzrost nacisku na UX i kreowanie pozytywnych doświadczeń odwiedzających witrynę użytkowników, aby zachęcić ich do powrotu oraz ponownego skorzystania z usługi/serwisu, czy też zakupu. Zmieniły się również zwyczaje oraz wymagania odwiedzających - oczekujemy łatwego, szybkiego i intuicyjnego skorzystania z danej usługi/serwisu oraz bezproblemowego zakupu.

Największe wyzwanie na 2022 rokMożna powiedzieć, że w niemal każdej branży będzie kilka dużych wyzwań, z którymi trzeba będzie się zmierzyć. Wiele organizacji nadal nie wprowadziło popularnego Dark Mode. Firmy będą musiały przede wszystkim zmierzyć się tutaj z tworzeniem spójnego interfejsu do ciemnej wersji. Pierwszym krokiem jest oczywiście wprowadzenie ciemnej wersji kolorystycznej, a kolejny to dopasowanie aplikacji czy strony w taki sposób, aby żaden z trybów nie był stratny w stosunku do drugiego. Kolejnym trendem, który zaobserwowaliśmy wśród producentów oprogramowania, jest tworzenie jednego systemu operacyjnego dla wielu typów urządzeń oraz dążenie do przesyłu w czasie rzeczywistym informacji i obrazu pomiędzy tymi urządzeniami. Tutaj dużym wyzwaniem może być projektowanie jednej aplikacji, która będzie dostosowana zarówno do wielu typów urządzeń, jak i interakcji, jakie użytkownicy na nich wykonują.

Ciekawym wyzwaniem będzie sprostanie wymaganiom rozszerzającej się grupy użytkowników usług cyfrowych, którzy za sprawą pandemii muszą przenoszą swoje działania do Internetu. Musimy nauczyć się nowych zachowań użytkowników oraz dostosować się do ich wymagań. Następny trend to składane smartfony z dodatkowymi ekranami, których na rynku pojawia się coraz więcej. Użytkownikom zmienia się podejście do korzystania ze smartfonów, dlatego tutaj największym wyzwaniem będzie dostosowanie aplikacji do zachowania użytkowników na takich urządzeniach.

Szymon Czajka, senior digital designer MullenLowe Warsaw

grafika

 

Wydarzenie roku

W mojej opinii najważniejszym wydarzeniem roku 2021 jest zdecydowanie debiut Amazona na polskim rynku. Jest to znaczące utrudnienie dla wszelkich brandów działających w obszarze e-commerce. Amazon jest światowym gigantem sprzedażowym z książkowo przemyślanym interfesjem, do którego miliony użytkowników przywykło, dlatego prowadząc sklep internetowy warto pochylić się nad odpowiednią optymalizacją UX/UI, aby nie pozostać w tyle.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022

Jednym z moich ulubionych trendów estetycznych, wyróżniającym się w 2021, jest stosowanie nieoczywistych form i struktur geometrycznych ubranych w realistyczne tekstury z nadaną głębią poprzez miękkość światła i cieni, co trochę wyparło tzw. flatart, który dominował przez długi czas.

Typograficznie, rok 2021 pokazuje również, że kroje szeryfowe, bardziej wyrafinowane, mają się świetnie i prezentują się rewelacyjnie w zestawieniu z fontami bezszeryfowymi, które dotychczas nosiły koronę.

Nie można pominąć, wciąż aktualnego, trendu minimalizmu komunikacyjnego i wizualnego - selektywność, focus na najbardziej istotnych elementach, redukcja informacji, prosta nawigacja i konsekwencja wizualna nieodwracająca uwagi od produktu, pozbawiona zbędnych dodatków.

2022 będzie ściśle związany z jeszcze lepiej skrojonymi rozwiązaniami pod kątem doświadczeń konsumenta oraz udoskonalaniem technologicznym. Sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość to hasła przewodnie na przyszły rok. Wizualnie również zrobimy krok do przodu idąc jeszcze bardziej w kierunku trzech wymiarów i animacji.

Nadchodzący rok może być przełomowy dla designu pod kątem jego automatyzacji. Powstało wiele narzędzi, m. in. popularna Canva, które już pozwalają na szybkie przygotowywanie prostych grafik bez specjalistycznej wiedzy.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Na pewno oswoiła branżę z pracą hybrydową. Na szczęście okazuje się, że taka forma jest równie efektywna w większości przypadków, choć nie zawsze jest w stanie zastąpić rzeczywistych spotkań.

Pandemia zmusiła do zmiany komunikacji brandów z klientem i przykucia większej uwagi do rozwiązań cyfrowych.

Największe wyzwanie na 2022r.

Według mnie, pogoń za rozwojem technologicznym. Urządzenia odbioru będą napędzane co raz to większymi lub bardziej zagęszczonymi w piksele wyświetlaczami, mocniejszymi procesorami, które, wraz z rozwijającą się super szybką siecią 5G, będą pozwalały na płynną obsługę bardziej skomplikowanych rozwiązań wizualnych i technicznych.

Automatyzacja designu jest kolejnym zagadnieniem, które, z punktu widzenia osoby projektującej, będzie niemałym zamieszaniem. Takie nieuniknione następstwo z całą pewnością będzie kuszące dla klientów ze względu na usprawnianie procesów i obniżanie kosztów produkcji, jednak wydaje mi się, że nigdy nie będzie w stanie zastąpić autorskich prac i jednak ceniące się marki będą wciąż sięgać po dedykowane projektowanie.

Bartosz Bielas, head of digital, agencja Focus Nation

grafika

Wydarzenie roku

Jeszcze szybsza i szersza cyfrowa transformacja wywołana pandemią. Doświadczenia z roku 2020 dużo nas nauczyły i to bardzo dobrze o nas świadczy. Firmy, przedsiębiorstwa, urzędy i wiele instytucji przenosi się w on-line i tam rozwija swoją dotychczasową działalność, gwarantując sobie ciągłość usług pomimo zmieniającej sięrzeczywistości.

Niektórzy robią to naprawdę dobrze i to trzeba pochwalić. Wiele urzędów miasta dzięki przejściu w tryb on-line zdecydowanie podniosło swoje osiągnięcia w zakresie ilości obsłużonych interesariuszy, zamkniętych spraw czy czasu potrzebnego na złożenie tego, czy innego wniosku. Okazuje się, że fizyczna obecność przy okienku wcale nie jest konieczna.

Konsekwentny rozwój stworzonych rozwiązań na bazie doświadczeń i wniosków osób, które natrafiły na problemy z zaplanowanymi procesami UX/UI jest kluczem do podnoszenia efektywności prowadzonych działań.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Zdecydowanie jednym z najważniejszych trendów obecnie kończącego się roku jest oczywiście Metaverse, czyli wirtualna rzeczywistość, której rozwój przez niesłabnącą pandemię najprawdopodobniej nabierze zawrotnego tempa w roku 2022. Dokładając do tego fakt, że ambasadorem tego trendu jest sam Mark Zuckenberg mówimy o praktycznie pewnym scenariuszu.

Faktem jest, że każdemu z nas brakuje ludzi i bliższych relacji. Pandemia, lockdown, kwarantanna, izolacja - to tylko kilka słów, które dla wielu osób brzmią jak wyrok: braku możliwości obcowania z drugą osobą, samotność. Codzienne spotkania przy automacie z kawą to coś, czego większości pewnie brakuje najbardziej. Jeżeli Metaverse pozwoli na "bliższe", bardziej realne spotkania ze współpracownikami przy kubku "wirtualnej" kawy być może będzie to jakaś proteza wcześniejszej rzeczywistości. Osobiście jednak nie jestem wielkim fanem i zwolennikiem tego rozwiązania, a rozmowa z wirtualnym avatarem imitującym współpracownika brzmi po prostu bardzo dziecinnie, w szczególności w kontekście User Experience. Dopóki ludziom nie zainstalują fizycznych implantów rodem z Cyberpunka, które pozwolą w dowolnej chwili wejść w Metaverse, odłożyłbym myślenie o tym na poważnie gdzieś na półkę między najciekawsze dzieła Stanisława Lema co najmniej na kilka lat.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Ubiegłoroczna pandemia pokazała jak bardzo rynek i marketerzy nie byli przygotowani na zmianę swojego sposobu myślenia i działania. Decyzje podejmowane w popłochu i pod presją nie zawsze okazywały sięsłuszne, a konsekwencje zbyt pochopnych działań najpewniej w kilku przypadkach mogą być odczuwalne do dnia dzisiejszego. Nagłe wyłączenie wielu kanałów offline'owych spowodowało, że słupki sprzedażowe przestały rosnąć, a "kejpijaje" przestały się spinać. To na finał doprowadziło do przewartościowania przestrzeni online i jeszcze większą priorytetyzację działań i aktywności w niej prowadzonych. Jednak robienie projektów szybko najczęściej oznacza, że są one wykonane słabo.

Tak jak ubiegły rok był jednym wielkim sprintem, który branżę digital przyprawił o zadyszkę (ale taką pozytywną, która wyzwala jeszcze więcej endorfin) tak rok 2021 jest już długodystansowym biegiem, w którym siły mierzone są na zamiary, a podejmowane decyzje są zdecydowanie bardziej przemyślane i nastawione na cel.A najważniejsze, że ten cel nie musi się spełnić w ciągu tygodnia. Sama branża okrzepła, doświadczyła i przetrwała klęskę urodzaju, dojrzała do modelu pracy hybrydowej i w tej chwili performuje jeszcze wydajniej i lepiej niż to miało miejsce w roku 2020.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Chciałoby się powiedzieć -  przetrwanie Nowego Polskiego Ładu lub ciągle rosnącej inflacji, ale na to niestety niewiele możemy poradzić :). W związku z tym powinniśmy skupiać się na zabezpieczeniu prowadzonego biznesu i prewencji sytuacji nieoczekiwanych związanych z Covid-19. Z jednej strony zmierzymy się z utrzymaniem wysokiej wydajności zespołu, który musi być dopasowany do ilości prowadzonego biznesu. Z drugiej musimy być gotowi na najbardziej nieoczekiwane scenariusze, które w kilka chwil są w stanie zweryfikować wszystkie przyjęte przez nas założenia. Kluczowy będzie balans oraz umiejętne podejmowanie trudnych decyzji w odpowiednich momentach.

Poza powyższym, wyzwanie stanowić będzie próba uniwersalnego dopasowania tworzonych rozwiązań pod, często wykluczane z grona potencjalnych TG, osoby starsze, które coraz częściej chętnie korzystają z przestrzeni cyfrowej oraz osoby z różnym rodzajem niepełnosprawności, który nierzadko uniemożliwia im wygodne konsumowanie treści znajdujących się w Internecie.

Tomasz Wiaderny, art director w Fabrity (Grupa K2)

grafika

Wydarzenie roku

Za wydarzenie roku można uznać prezentację Metaverse przez Marka Zuckerberga. Metaverse ma być alternatywną, wirtualną rzeczywistością, w ramach której każdy z nas będzie mógł wykreować swój własny świat. Podczas jej tworzenia zastosowanie znajdą takie technologie i rozwiązania, jak rzeczywistość wirtualna (VR – Virtual Reality), czy rzeczywistość rozszerzona (AR – Augmented Reality). O ile sama prezentacja Zuckerberga nie cieszyła się zbyt dużym zainteresowaniem, bo oglądało ją raptem 20 tys. osób (Facebook ma 3 miliardy użytkowników), to myślę, że sam projekt będzie rozwijany i może diametralnie zmienić nasz sposób korzystania z social mediów.

Drugim znaczącym wydarzeniem 2021 roku było dodanie Core Web Vitals do czynników rankingowych algorytmu Google. Wprawdzie Google od zawsze lepiej oceniał strony, które były wygodniejsze w użyciu, ale od maja 2021 r. wygoda użytkowania strony stanie się oficjalnie czynnikiem wpływającym na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Ta zmiana spowoduje, że przy projektowaniu i budowaniu strony internetowych doświadczenia użytkownika będą mieć jeszcze większe znaczenia. W ten sposób Google chce również zadbać o środowisko naturalne, np. poprzez skłonienie web developerów do korzystania z mniejszej ilości serwerów.

Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.

Można wskazać na trzy główne trendy w mijającym roku, które moim zdaniem będą kontynuowane również w 2022 roku.

1. Zero waste. Mam tutaj na myśli zarówno obszar tematyczny, jak i samo podejście do projektowania. Obecnie na pierwszy plan wysuwa się walka o środowisko naturalne. Okazuje się, że tworzony przez nas Internet rzeczy produkuje spore zanieczyszczenie. Jednak sposób, w jaki projektujemy i programujemy tak podstawowe jego elementy, jak serwisy i aplikacje, może ten proces ograniczyć. Pandemia wzmocniła naszą potrzebę zadbania o planetę i zdaje się, że ten trend raczej nie minie. Bo może minąć razem z nami. Czuję, że będzie to poważne wyzwanie dla twórców i projektantów przynajmniej na kilka najbliższych lat.

2. Rozwój interfejsów głosowych. Co prawda interfejsy głosowe nie są już nowinką, ponieważ technologia ta rozwija się od ponad dekady. Może jednak tyle czasu potrzebne było, aby po pierwsze wykształciła się docelowa forma samego rozwiązania, po drugie zaś pojawiły się i upowszechniły urządzenia, które tę technologię wykorzystują i wreszcie po trzecie — została osiągnięta pewna masa krytyczna użytkowników korzystających z tego typu rozwiązań.

W wielu opracowaniach interfejs głosowy pojawia się jako gamechanger w okolicach 2023 roku. Mówi się wręcz o tym, że ponad 90% aplikacji mobilnych będzie go w mniejszym lub większym stopniu wykorzystywać. Należy mieć na uwadze, że w niedalekiej przyszłości będziemy łączyć tradycyjny interfejs wizualny aplikacji z jedno- lub dwukierunkową obsługą.

3. Cross-platform experience. Rozciągnięcie obsługi podłączonych do Internetu urządzeń na nowe formy komunikacji wymusi w dalszej perspektywie pojawienie się cross-platform experience, lub total experience, jak to określa Gartner.

Wraz z rosnącą falą popularności urządzeń IoT (Apple Car/Android Auto, smart TV, smart speakers, smart screens, wearables itp.) pojawi się potrzeba dostarczania spójnego doświadczenia użytkownika. Ta potrzeba będzie szybko wykraczała poza warstwę samego interfejsu użytkownika i jego spójności z wytycznymi marki.

Należy przyjąć, że oczekiwania użytkowników będą szły w kierunku zapewnienia ciągłości obsługi w oderwaniu od kontekstu konkretnego urządzenia. Tak jak dziś użytkownicy mogą kontynuować rozmowę telefoniczną lub nawigację po uruchomieniu samochodu automatycznie łączącego się z ich smartfonem, korzystają z dwuetapowej weryfikacji w bankowości elektronicznej, tak jutro będą oczekiwać płynnej obsługi przy użyciu wszystkich inteligentnych urządzeń, które będą mieli w domach.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

COVID-19 odcisnął swoje piętno na wielu sektorach gospodarki zarówno w negatywnym jak i pozytywnym znaczeniu. Wiele z nich – niezdolnych do szybkiej adaptacji – oberwało, inne stały się areną dynamicznych zmian polegających przede wszystkim na przystosowaniu się do nowych realiów, wykorzystaniu współczesnych cyfrowych narzędzi i innowacji. Nietrudno zauważyć, jak zmieniły się modele biznesowe sektora gastronomii, turystyki czy kultury, z jakimi problemami boryka się produkcja i jak nieporadnie funkcjonuje w dobie pandemii edukacja.

Z drugiej zaś strony – dynamicznie rośnie handel elektroniczny, służba zdrowia w sektorze prywatnym w imponującym tempie adaptuje cyfrowe rozwiązania do swoich potrzeb. Należy brać pod uwagę, że nowe nawyki klientów, których nabrali podczas pandemii, wzorce zachowań i przyzwyczajenia których obecnie nabierają – zostaną z nami, nawet kiedy COVID-19 przejdzie do historii. To zaś będzie miało niewątpliwy wpływ, jak będziemy projektować doświadczenie użytkownika w kolejnych latach.

Największe wyzwanie na 2022r.

Wydaje mi się, że AR i VR na dobre wracają do gry. Obie technologie, niezbyt dobrze i niezbyt szeroko przyjęte przed pandemią, stają się obecnie ciekawą i coraz bardziej dostępną alternatywą np. dla zakupów w świecie rzeczywistym. AR pozwala sprawdzić, jak obiekt sztuki czy mebel (zarówno ten z IKEI, jak i kolekcjonerski zabytek) będą wyglądały w naszym salonie. Z drugiej strony VR zaczyna coraz śmielej wkraczać do świata gier i elektronicznej rozrywki a za chwilę również do social mediów — głównie za sprawą Metaverse.

Bardzo ciekawym zagadnieniem jest też wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesach projektowania doświadczeń użytkownika. Wyobraźmy sobie szybsze przetwarzanie i analizę danych, podejmowanie decyzji wspomagane przez AI, czy choćby całkowicie zwirtualizowane testy z AI wyedukowanym na podstawie danych o rzeczywistych użytkownikach końcowych.

Wielu z nas zapewne zadaje sobie już pytanie, czy i jakie miejsca pracy sztuczna inteligencja zabierze w niedalekiej przyszłości. Dlatego przytoczę słowa Petera Miscovitcha z JLL:  „Zmiana polega na tym, że 90% pokolenia Z woli prosić o poradę w sprawach finansów chatbota zasilanego sztuczną inteligencją niż żywego człowieka”.

Izabella Kordulska, product owner w iTaxi

grafika

Wydarzenie roku Ogłoszenie Marka Zuckenberga dotyczące zmiany logo i nazwy Facebooka na Meta. Zmiana nazwy jest tylko wierzchołkiem góry lodowej, pod którym kryją się rewolucyjne zmiany nowej wersji Internetu - Metawerse.

W trakcie konferencji Facebook Connect zostało pokazane, jaka może być przyszłość Metaverse. Do jej stworzenia potrzebne są działania wielu podmiotów, jednak zarządzanie pozostaje w rękach Facebooka, a precyzyjniej firmy Meta. Inspiracje do nowej nazwy zostały zaczerpnięte z książki Neala Stephensona „Zmienić”, w której główne postacie żyją w świecie rzeczywistym i wirtualnym.

Metaverse to koncepcja wspólnej wirtualnej przestrzeni, która umożliwia dostęp do pracy, rozrywki i innych działań w rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości. Niewątpliwe to wydarzenie jest dopiero początkiem dużych zmian, które szykuje Meta. Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022 Rok 2021 wyznaczył wiele trendów, które będą kontynuowane w 2022 roku: • Obecnie znajdujemy się w czasie największych zmian technologicznych, jakie kiedykolwiek miały miejsce na świecie. Pandemia te zmiany nasiliła jeszcze bardziej. Niesamowita transformacja cyfrowa pokazuje przyspieszającą automatyzację procesów, uproszczenia, przejście do świata cyfrowego. Najprawdopodobniej społeczeństwo jeszcze nie jest świadome jak wiele transformacji przed nim stoi-przemian, które są nieuniknione.

Kluczowymi z wielkich zmian, które nas czekają są: rozwój sztucznej inteligencji, nauczania maszynowego czy automatyzacji procesów, które zagoszczą na dobre w pracy jak i życiu codziennym. Dla branży design / ux oznacza to spore wyzwanie. Projektowane rozwiązania mają być nie tylko przyjazne, lecz mają zastępować pracę ludzką i budzić zaufanie. Pisanie z bootem, rozmowa z voicebootem czy robotem, będzie stawała się coraz bardziej naturalna, a wykonywana przez nich praca bardziej efektywna. Projektowane rozwiązania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji mają być coraz bardziej user friendly, a nawet nie do odróżnienia od interakcji z człowiekiem. Dla projektowanych rozwiązań technologicznych niezwykle ważnym czynnikiem jest dostosowanie i personalizacja, użycie sztucznej inteligencji najprawdopodobniej wzniesie te aspekty na wyższy poziom.

Trend nowych technologii stawia duże wyzwania przed działką ux/design jednak wszystko wskazuje na to, że branża da radę tym wyzwaniom sprostać.

• Ważnym trendem z 2021, który dopiero się rozwija, są ekoinnowacje. Międzynarodowy Zespół ds. Zmian Klimatu w sierpniu 2021 roku opublikował raport, z którego wynika, że jeżeli nie przyspieszymy działań związanych z ograniczeniem skutków zmian klimatu, to zatrzymanie ocieplenia będzie niemożliwe. Trend ekoinnowacji potwierdzają cele zrównoważonego rozwoju, w myśl, których firmy mają w sposób odpowiedzialny, zrównoważony i z szacunkiem dla środowiska działać i komunikować społeczeństwu. Ma to również wymiar wizualny, co widać w wielu przekazach reklamowych i informacyjnych. Obszar design / ux bierze na siebie odpowiedzialność przedstawienia przekazu w sposób uczciwy. Powinna przy tym wykluczać tzw. greenwashing, który ma na celu podszywanie się pod działania ekologiczne „zazieleniając” wizualnie przekazy w celu doraźnej poprawy wizerunku.

• Kolejnym trendem z 2021, który przeniesie się na rok 2022, jest kontynuacja działań budowania rozszerzonej wirtualnej rzeczywistości Marka Zuckenberga w wyżej opisywanych informacjach dotyczących wydarzenia roku. Ta zapowiedź jest sygnałem, w którą stronę zmierza gigant Meta.

• Warto też zwrócić uwagę na zmianę społeczną na rynku pracy w 2021 r., która będzie najprawdopodobniej kontynuowana w 2022 jakim jest znaczne zwiększenie liczby kobiet pracujących w branży IT, a co za tym idzie także  w design / ux.

Z raportu raportux.pl wynika, że wśród osób, które dołączyły do branży user experience w ciągu ostatnich 2 lat, aż 77 proc. stanowią kobiety - trend kobiet w branży user experience, wyraźnie się pogłębia.

Dzieje się to zapewne dzięki coraz większej ilości programów zachęcających kobiety do pracy w szeroko rozumianej branży IT.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

Jak przystało na branżę taxi, jest bardzo dynamicznie :)

Podczas przewozu osób najważniejsze jest bezpieczeństwo-pandemia pokazała to bardzo wyraźnie. Zachowanie ostrożności w zakresie zapobiegania zakażeniom COVID w branży taksówkarskiej jest niezwykle istotne obok bezpiecznej jazdy.

W naszej branży na rynku Polskim doszło do połączenia kilku korporacji taxi i to za sprawą iTaxi, która wzięła je pod swoje skrzydła. Te działania podnoszą poziom oferowanych usług - zaufani taksówkarze z uprawnieniami, nowoczesne rozwiązania do zamawiania przejazdów czy realizacji zleceń pozwalają oferować usługi na jak najwyższym poziomie, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa - tych na drodze, jak i sanitarnych.

Zmiany w kierunku celów zrównoważonego rozwoju, nowych technologii i automatyzacji procesów przyjaznych wymagającemu użytkownikowi to kolejne zmiany w naszej branży.

Pandemia umocniła przedsięwzięcia firmy dotyczące działań zrównoważonego rozwoju, dlatego sukcesywnie powiększana jest flota samochodów niskoemisyjnych. Pozyskaliśmy nowe auta elektryczne: KIA EV6, Tesla 3, Audi e-Tron oraz wodorowe Toyoty Mirai.

Istotą tej branży jest rozwój nowych technologii przyjaznych użytkownikom, na co kładziemy nacisk. Podczas tegorocznej konferencji Huawei Developer Conference w Lizbonie ogłosiliśmy integrację Aplikacji Pasażera iTaxi z Mapami Petal. Ponadto już za chwilę podróż będzie można monitorować z pozycji zegarków Huawei Watch 3.

Największe wyzwanie na 2022 rok

3w1: transformacja cyfrowa, konsument przyszłości i zrównoważony rozwój.

Działania na rzecz przemian i przeobrażeń świata, w którym zaspokojenie potrzeb konsumenta odbywać się powinno w sposób zrównoważony z uwzględnieniem potrzeb przyszłych pokoleń. Branża design / ux bierze na siebie odpowiedzialność, aby sprostać tym wyzwaniom w sposób uczciwy, transparentny, spersonalizowany i prosty.

Jakub Wujek, senior UX designer/team leader, Billennium

grafika

Rok 2021, podobnie jak 2020, upłynął pod znakiem pandemii. Dla wielu wiązał się zapewne z nadziejami powrotu do starego porządku, a dla innych utrzymaniem stanu, jaki przyniosła nam praca zdalna. Z mojej perspektywy był to czas, w którym trend rozwoju narzędzi badawczych UX i możliwości, jakie oferuje hybrydowy i zdalny model pracy przeżywał swoją hossę.

Wydarzenie, które szczególnie zwróciło moją uwagę

Na początek warto zwrócić uwagę na tegoroczne wydarzenia. Wiele z nich miało miejsce na rynku kryptowalutowym, który bije kolejne rekordy, a sam blockchain jest obecnie popularny jak nigdy dotąd. Kolejne konferencje znanych marek technologicznych, takich jak Apple czy Google, pokazały nam stabilny rozwój technologiczny, bez rewolucji. Tym, co mnie osobiście najbardziej zainteresowało jest miniaturyzacja i ogromny pokaz mocy nowych procesorów kalifornijskiego giganta z jabłkiem w logo. Otwiera to przed nami nowe możliwości pracy. Apple po raz kolejny udowadnia, że mobilność nie musi iść na kompromisy z wydajnością. Świetnie łączy się to z trendami pracy zdalnej i wiele osób skorzysta z tego w trakcie podróży i realizacji swoich zadań z dowolnego miejsca.

Kolejną dużą nowością była zmiana nazwy Facebooka na Meta. Z pozoru wydarzenie, które nie przyniosło zbyt dużej wartości dla świata technologicznego, ale moim zdaniem jest to pewnego rodzaju oświadczenie. Deklaracja, która ma pokazać, że rozszerzona rzeczywistość oraz świat zanurzeniowy to nie tylko opowieść o przyszłości, ale również coś, czego będziemy mogli dotknąć i doświadczyć w najbliższych latach. Mimo że takich inicjatyw było do tej pory już wiele, szczególnie w środowisku gamingowym (Second Life, VR Chat, Minecraft czy też społeczność Fortnite), to przeniesienie tego na nowy poziom jest zupełnie innym wyzwaniem.To odda również gigantyczne pole do popisu projektantom interfejsów. Możemy wyobrazić sobie tutaj wizje nałożenia odrębnej warstwy cyfrowej na otaczającą nas rzeczywistość. Świat, w którym wartość mają zarówno dobra fizyczne, jak i te występujące w postaci NFT, zabezpieczone w łańcuchu bloków. Pojawia się tam również dodatkowa droga komunikacji i interakcji z otaczającym światem, oparta o różnego rodzaju HUD’y (Head-up Display) znane nam ze świata gier.

Najważniejsze trendy w 2021 roku oraz trend na 2022

Wcześniej wspomniane wydarzenia pozwalają płynnie przejść nam do pytania: Jakie były tegoroczne trendy? W obszarze user experience oraz samym IT dało się zauważyć duży nacisk na rozwój narzędzi do pracy zdalnej, ułatwiających współpracę, zarządzanie projektami czy komunikację. To, co zaczęło się już dwa lata temu, przybiera bardzo wyraźny kształt, a zaproponowane technologie stają się narzędziami wykorzystywanymi każdego dnia. Pojawiają się coraz lepsze systemy do prowadzenia zdalnych warsztatów, badań użyteczności, wywiadów z użytkownikami i stają się dla nas niezastąpione. Branża IT szybko się adaptuje do nowych warunków, co daje elastyczność biznesową i dużo przestrzeni do rozwoju. Te cechy sprawiły, że dzięki wprowadzonym zmianom dobrze przeszła przez trudny okres. A co wydarzy się w roku 2022? Uważam, że jednym z dominujących tematów będzie hybrydowy model pracy i różne aspekty z tym związane. O ile praca zdalna jest dużym ułatwieniem, o tyle bezpośredni kontakt i relacje międzyludzkie są czymś, co bardzo ciężko zastąpić. Dla pracodawców będzie to nie lada wyzwanie, aby znaleźć odpowiednie podejście zadowalające wszystkich, bo zwolenników pracy z domu jest niemal tylu, co modelu hybrydowego czy on-site. Tego typu uwarunkowania przekładają się również bardzo mocno na to, w jaki sposób chcemy prowadzić dialog z badanymi użytkownikami. Każdy element researchu wymaga dobrego poznania oczekiwań naszej grupy docelowej, a bezpośredni kontakt daje często możliwość zdobycia dodatkowych informacji.

W obszarze user experience myślę, że branża poczyni kolejny krok w kierunku lepszego zrozumienia w budowaniu design systemów. Już w tym roku widać było rosnącą popularność tego typu rozwiązań, ale wciąż ich implementacja jest bardzo wymagająca, a poprawne użytkowanie bywa problematyczne. Często pojawiającym się pytaniem w pracy z nimi jest to, czy ważniejsze jest rozwijanie systemu, czy jednak wspieranie realnych potrzeb biznesowych.

Wpływ pandemii na branżę UX w IT

Pandemia z pewnością wpłynęła na świat projektantów użyteczności. Postępująca automatyzacja procesów, szybka i efektywna adaptacja do pracy zdalnej oraz koniec postrzegania tego jako problem, to nasza nowa rzeczywistość. Ten rok był swoistym testem wszystkich zmian, które pojawiły się jeszcze w 2020 roku. Z mojej perspektywy ludzie bardziej doceniają pracę on-site, gdy mają bezpośredni, fizyczny kontakt z członkami zespołu. Stał on się często prawdziwym benefitem, a wspólne warsztaty atrakcją, która daje każdemu dawkę motywacji niezbędnej do pracy. W branży IT widać, że świat staje się coraz bardziej otwarty, a granice się zacierają. Już teraz rzadko widać różnice w zarobkach pomiędzy miastami w Polsce i sądzę, że w przyszłości będzie podobnie w skali międzynarodowej. Wyzwaniem może być oczywiście praca z osobami z innych stref czasowych, np. prowadzenie badań z użytkownikami będącymi po drugiej stronie globu. Jednak dzięki wsparciu technologii, stosowaniu różnych narzędzi do automatyzacji testów użyteczności czy kolaboracji, to również powoli przestaje być problemem.

Największe wyzwania na kolejny rok

Najtrudniejsze będzie odnalezienie balansu pomiędzy pracą zdalną a stacjonarną. Przez ostatnie dwa lata, przemodelowaliśmy nasze procesy, zaimplementowaliśmy nowe narzędzie i stało się to dla nas nową normalnością, ale nie pozbawioną wad. Kluczowe będzie na pewno podjęcie decyzji, które aktywności badawcze czy warsztatowe warto robić twarzą w twarz, a które z nich lepiej funkcjonują w modelu zdalnym. Na pewno podpowiedzi pomogą przybliżyć renomowane instytucje, realizujące lub biorące udział w badaniach i raportach. Jednak to w głównej mierze od nas zależy, jak wykreujemy rzeczywistość w nadchodzącym roku.

Sylwia Jasiak, UX designer, Grupa Eura7

Wydarzenie roku

Ciekawą "dziką kartą" wydaje się być niedawno przedstawiona Metaverse, która może postawić przed nami zupełnie nowe wyzwania w sferze designu, ale na tę chwilę ciężko jeszcze wyrokować jak duża będzie skala zjawiska i jak wielu projektantów stanie przed wyzwaniem projektowania dla rozwiązań VR.

Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022

Ciekawym trendem, jaki obserwowaliśmy w 2021, była rosnąca popularność interfejsów głosowych i bezdotykowych, co z jednej strony wiąże się z coraz większą ilością botów głosowych, z którymi łączymy się, dzwoniąc na infolinię, ale z drugiej strony otwiera bardzo ciekawe możliwości wykorzystania gestów na urządzeniach mobilnych. Coraz większą uwagę poświęca się także tematyce UX writingu (można zaobserwować coraz częściej ogłoszenia dla UX Writerów) i tworzeniu jasnego, przejrzystego copy, które poprowadzi użytkownika za rękę w naszych interfejsach. Jeśli chodzi o przyszłość, jestem ciekawa, jakie wyzwania staną przed nami w kontekście responsywności, kiedy na rynku rozpowszechnią się składane smartfony.

Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?

2021 jest kontynuacją wydarzeń z roku 2020, a co za tym idzie, wiele aspektów pracy projektantów jest z nimi związane. Podstawową zmianą, jaka dotknęła większość z nas, są oczywiście realia pracy zdalnej. O ile w poprzednim roku wszyscy uczyliśmy się nowej rzeczywistości, o tyle 2021 był rokiem wypracowanych już nawyków, standardów, narzędzi i rosnącej świadomości, że praca zdalna lub hybrydowa powinna zostać z nami na dłużej. Oczywiście, brak kontaktu face2face może być trudnym aspektem każdej branży, ale w kontekście badań użyteczności czy potrzeb zdecydowanie postawiło przed badaczami i projektantami nowe wyzwania.

Największe wyzwanie na 2022 rok

Wiele biznesów zostało postawionych przed koniecznością przeniesienia swojej działalności w sferę digitalową lub poprawienia swoich dotychczasowych działań w Internecie, a co za tym idzie, zaczęto przykładać większą uwagę do kwestii takich jak intuicyjność i inkluzywność rozwiązań cyfrowych. Dostępność w ogóle jest sferą, której z roku na rok poświęca się coraz więcej uwagi, a pandemia jeszcze bardziej uwypukliła problemy z nią związane. Nasze największe wyzwanie na przyszłość, nie tylko jako pracowników branży digitalowej, ale społeczeństwa ogólnie, to wypracować świadomość i rozwiązania, które w kolejnych latach przyniosą jeszcze więcej możliwości aktywnego uczestnictwa w świecie cyfrowym dla wszystkich.

Komentarze (2)
MasterUX/UI
4 lata temu

Wydarzenia - kolejne zachwyty nad Big Tech. Prognozy - AR i VR. I tak co roku. Ot, takich mamy ekspertów w branży.

zawsze gienialny idealny musze byc
4 lata temu

belfast jakuba blaszczykowskiego i londonderry roberta lewandowskiego - musi robic roznice jfk a nie umie la guardia

Komentujesz jako

Każda opinia jest cenna. Wyraź swoje zdanie, dbając o wzajemny szacunek.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Polski e-sklep modowy urósł dzięki sneakersom. Mniej na marketing

Polski e-sklep modowy urósł dzięki sneakersom. Mniej na marketing

Jakub Jankowski nowym CEO Inter IKEA Group

Jakub Jankowski nowym CEO Inter IKEA Group

Polanex klientem BeDigital

Polanex klientem BeDigital

5. edycja PR Wings z rekordową liczbą zgłoszeń

5. edycja PR Wings z rekordową liczbą zgłoszeń

Jak Meta Advantage+ zmienia zasady marketingowej gry
Materiał reklamowy

Jak Meta Advantage+ zmienia zasady marketingowej gry

Na Allegro ubywa miejsca dla InPostu. Będzie więcej nowych automatów

Na Allegro ubywa miejsca dla InPostu. Będzie więcej nowych automatów