Nowa polityka handlowa TVN Media skłoni reklamodawców do większych wydatków?

Modyfikowana z początkiem 2015 roku polityka handlowa TVN Media to przede wszystkim sposób na większe zaangażowanie reklamodawców - oceniają dla Wirtualnemedia.pl Sergiusz Geller i Bartosz Sieradzki.

bg
bg
Udostępnij artykuł:
Nowa polityka handlowa TVN Media skłoni reklamodawców do większych wydatków?
fot. Shutterstock.com

TVN Media, biuro reklamy stacji TVN i kanałów tematycznych skupionych w ofercie Premium TV, ogłosiło w zeszłym tygodniu zasady polityki handlowej obowiązującej w 2015 roku. Wprowadzono m.in. podział klientów - w zależności od poziomu inwestycji reklamowych - na rozwojowych, kluczowych i strategicznych, dodatkowe rabaty m.in. za zawarcie umowy rocznej czy deklarację zakupu 100 proc. z cennika oraz tzw. cenę gwarantowaną przy zakupie z cennika (zobacz szczegóły).

Według Sergiusza Gellera, tv planning & buying directora w domu mediowym Havas Media, polityka TVN Media zmierza do wzrostu zaangażowania poszczególnych reklamodawców w ich produkty - stąd chociażby wprowadzenie przedziału 0-2 mln zł z bardzo szerokimi przedziałami cenowymi według. zasady „daj mi więcej budżetu/udziałów, dostaniesz niższy koszt”. - Ta zasada dotyczy tak naprawdę każdego z progów budżetowych. Proszę zwrócić uwagę, że teoretycznie klient z przedziału 6-8 mln zł może mieć w przypadku TVN takie same koszty jak klient z przedziału 0-2 mln zł. Jest to pole pozostawione do negocjacji - uważa Geller.

W jego opinii to skłania do wniosku, że kluczowy z punktu widzenia reklamodawcy jest wybór skutecznego w negocjacjach partnera, który zapewni mu konkurencyjne warunki. - Patrząc szerzej na pewno może zastanawiać jak rynek zachowa się wobec rosnących cen zakupu stacji wchodzących w skład pakietów Premium TV - w przypadku wielu pakietów wzrost cen jest dwucyfrowy, co może skłaniać do wniosku, że konkurencyjność tego segmentu może spaść - zauważa Geller.

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-kita-zmiany-w-polityce-handlowej-nie-koryguja-tegorocznych-problemow-tvn_1 ##

Ocenia, że na pewno ciekawym rozwiązaniem, z punktu widzenia TVN, jest gwarancja ceny w zakupie cennikowym. Z punktu widzenia TVN zyskują gwarancje co do zachowań reklamodawcy w ciągu roku, z kolei reklamodawca zyskuje gwarancję realizacji zleceń z wyborem emisji, przy jednoczesnej pewności co do poziomu ceny. - Decyzja co do korzystania z tego rozwiązania zapewne zależy od oceny ryzyka związanego z wypełnieniem limitu reklamowego w 2015 roku i strategii danego klienta co do zakupu TV. Nie jest to nowe rozwiązanie, podobne próby podjęło kilka lat temu TVP, jednak bez powodzenia – mówi Sergiusz Geller.

Według Bartosza Sieradzkiego, multiscreen directora w grupie Starcom MediaVest zmiany w polityce handlowej na 2015 rok ogłoszone przez TVN Media to w pewnym sensie poprawienie tego, czego nie udało się zmienić polityką wprowadzoną na 2014 rok (pisaliśmy o niej tutaj).

##NEWS http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/polsat-jesienia-pokazal-najpopularniejsze-bloki-reklamowe-w-tvn-bylo-ich-najwiecej ##

- Była ona odpowiedzią zarządu TVN na pogarszająca się sytuację finansową stacji. Głównym jej celem było "wyprostowanie" sytuacji kosztowej i zapewnienie stabilnej sytuacji finansowej stacji, co związane jest również z kontraktami jakie zrealizować musi TVN sprzedając czas stacji tematycznych jako broker - mówi Sieradzki. - Ocena tej polityki jest oczywiście różna, w zależności od perspektywy - dodaje.

Powołuje się na raport Starlinka (czytaj więcej), z którego wynika, że  po trzech kwartałach 2014 roku Grupa TVN rosła wolniej od średniej rynkowej (grupa TVN wliczając w to: TVN, własne stacje tematyczne oraz stacje brokerowane). Zanotowała wzrost przychodów netto o 5,8 proc. w trzech kwartałach br., natomiast w tym czasie rynek reklamy tv wzrósł o 6,3 proc. - uwzględniając wszystkie formy reklamy: spoty, sponsoring i lokowanie produktu, ogłoszenia (w grupie wiekowej 16-49 lat).

- Rok 2015 przyniósł modyfikacje polityki. Kluczową zmiana z punktu widzenia rynku jest podniesienie budżetów w obu segmentach uprawniających do negocjacji indywidualnych. Obecnie ciężko trafnie przewidzieć jaki przyniesie to skutek – poza oczywistym wnioskiem, że reklamodawcy będą chcieli lub musieli zostawić więcej pieniędzy w TVN-ie - twierdzi Bartosz Sieradzki.  Jego zdaniem możliwy i bardzo realny jest scenariusz odwrotny - czyli istotne zmniejszenie budżetu w Grupie TVN na rzecz indywidualnych negocjacji w TVP (polityka „kończy się” na 5 mln zł) lub Polsacie (brak publikowanej polityki cenowej).

- Z całą pewnością tak drobiazgowa polityka handlowa ogranicza swobodę działania TVN- owi, co na bardzo dynamicznym rynku mediowym może oznaczać brak możliwości wykorzystania nadarzających się szans - puentuje Bartosz Sieradzki.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online