Jak wynika z badania "AI Barometr – 1. edycja Q3 2025", opracowanego przez firmę badawczo-analityczną Zymetria, którego partnerem jest Onet, choć społeczeństwo coraz wyraźniej dostrzega praktyczne korzyści płynące z AI, nie ustępują wątpliwości i obawy związane z jej wykorzystaniem. Najczęściej dotyczą one dezinformacji. O manipulacji informacją słyszało już blisko 60 proc. badanych, a prawie 1/4 przyznała, że zetknęło się z nią osobiście.
– Co ciekawe, większość Polaków nie przypisuje sztucznej inteligencji złych intencji ani nie obwinia samej technologii. Gdy poznają mechanizmy działania, dostrzegają raczej ryzyko niewłaściwego wykorzystania przez człowieka – na przykład w wyniku "karmienia" AI fałszywymi informacjami czy stosowania jej w złej wierze. To oznacza, że nie boimy się sztucznej inteligencji jako narzędzia, które mogłoby nas zastąpić w pracy, lecz utraty kontroli nad jej wykorzystaniem. Największą obawą pozostaje dezinformacja, która dla wielu osób może być powodem do rezygnacji z korzystania ze sztucznej inteligencji i głównym źródłem sceptycyzmu – mówi Barbara Krug, prezes Zymetrii.

AI zdobywa sympatię Polaków i Polek?
Pozytywne nastawienie Polaków do sztucznej inteligencji systematycznie wzrasta. Pod koniec 2024 roku ponad 4 na 10 badanych oceniało swój stosunek do AI jako pozytywny lub bardzo pozytywny, a w sierpniu 2025 roku odsetek ten wzrósł do blisko 50 proc. Neutralnie ocenia ją ponad 1/3 respondentów, a negatywny stosunek deklaruje jedynie 12 proc. – w porównaniu z 19 proc. pod koniec 2024 roku.
– Najbardziej entuzjastycznie wobec AI podchodzą mężczyźni i przedstawiciele pokolenia Z, podczas gdy kobiety i generacja X zachowują większą ostrożność. Mimo to w porównaniu z grudniem 2024 roku zauważamy spadek sceptycyzmu i rosnącą neutralność także wśród tej grupy – dodaje Krug.
Lęk przed korzystaniem z AI stopniowo słabnie, choć nie znika całkowicie. Największą barierą pozostaje obawa przed manipulacją informacjami – wskazuje ją 42 proc. badanych, co w porównaniu z grudniem 2024 roku oznacza spadek zaledwie o 1 punkt procentowy.

Dezinformacja – największe zagrożenie w erze AI
Prawie 60 proc. Polaków słyszało o dezinformacji i manipulacji informacjami przy wykorzystaniu AI, a blisko 1/4 zetknęła się z tym problemem osobiście. Respondenci podkreślają jednak, że sztuczna inteligencja sama w sobie nie ma złych zamiarów. Dezinformacja najczęściej wynika z niewłaściwego użycia technologii przez człowieka. AI pobiera dane z różnych źródeł, co utrudnia weryfikację ich wiarygodności, a dodatkowo może generować tzw. "halucynacje", czyli wymyślane informacje, które w rzeczywistości nie istnieją.
Badani wskazują natomiast, że dezinformacja kojarzy się przede wszystkim z celowym działaniem ludzi. Blisko 30 proc. ankietowanych spotkało się z sytuacją, w której ktoś wykorzystał AI do manipulacji, blisko 1/4 uważa, że AI sama nie zmyśla, lecz korzysta z nieprawdziwych treści, a 12 proc. zetknęło się z faktycznymi "halucynacjami" generowanymi przez AI.

– Polacy przede wszystkim obawiają się celowego wykorzystania AI do manipulacji. Coraz więcej z nas rozumie mechanizmy działania sztucznej inteligencji, wie, jak się uczy i zbiera dane. Obecność AI w codziennym życiu staje się coraz powszechniejsza, dlatego tak ważne jest racjonalne korzystanie z niej i świadomość potencjalnych zagrożeń, pamiętając jednocześnie, że sama technologia nie powinna być postrzegana jako wróg – podsumowuje Krug.











